Skogsröjning

Förröjning före Gallring

114 inlägg 86860 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

bodaedet  
#248579
Amatörhuggare 62 skrev:
m_DSC_0154.jpg
m_DSC_0153.jpg


Ni som kör gallringsskördare, blir det bra så här ??

Ser apbra ut.
4 röjsågar av 5

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248642
Mangan skrev:
Huggarn skrev:men om du vill spara en slant så kan du ju anamma Mangan här på forumet som anser att röjning överhuvudtaget är överreklamerat!! och har ingen som helst effekt på det blivande beståndets ekonomi!!......det lustiga i sammanhanget är att han gärna röjer sin egna skog!!....frågan är varför?


Om du inget begriper, varför skylta med det? Det verkar inte så ... smart. ;)


Ja du mangan om det är smart eller inte avgör förmodligen andra än du och jag!..eller hur? Jag skyltar gärna med min "okunskap" här på forumet! :lol: frågan är vad det är som du inte begriper? :roll: :grin: ...hmmmm jag har en teori...... så fort det är nån form av skogsentreprenör som ska göra jobbet(å tjäna en slant) så är det helt åt fanders!....du har helt klart nån form av agg till skogsentreprenörer i största allmänhet! jag själv är både skogsentreprenör(röjning o Huggning) och skogsägare!... och det finns inte ens i min sinnesvärld att tänka som du gör! ..jag försöker tänka minst 2 generationer fram när det gäller att sköta min skog!

låt oss enas om att vi har olika syn på detta! eller hur? :smile: sen får vi väl se vem som har mest skog när vi dör!....du leder förmodligen då jag endast har ca 350 ha! :smile:
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 22 dec 2013, 21:03, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat irrelevant innehåll.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Ronjert  
#248767 En undran, hur många "proffsröjare" kan ta ut 400kr/tim + moms??
Även om alla skulle velat göra det så känner jag väldigt få som kan lyckas få
ut en sådan timpeng.
Skillnad på hantverkare och skogsarbetare!
Jobbar man i skogen får man INTE tjäna pengar tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248786 Tror inte det är många som kan ta 400 kr/ tim. Här i småland ligger dom flesta jag vet om mellan 320-360 kr/ tim+moms.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Storken  
#248927 Jag talade med en bekant och enligt honom så fakturerar Södra drygt 400 kr/h.
Sen hur mycket deras entreprenörer får, det är ju en helt annan sak...

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249011
Huggarn skrev:låt oss enas om att vi har olika syn på detta! eller hur? :smile: sen får vi väl se vem som har mest skog när vi dör!....du leder förmodligen då jag endast har ca 350 ha! :smile:


Ärligt talat Huggarn, varför pratar du inte bara om vad du själv anser, för du har uppenbarligen ingen aning om vad jag tycker? Ditt inlägg var inget annat än ett påhopp. Du kan bättre.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Boarpan  
#249619 Varför inte ta in en röjare som går över beståndet och begära en offert. Om du kan tänka dig göra jobbet för mindre så fine annars strunta i att. Syskonen verkar vettiga men när det kommer pengar i mellan så förlorar alla förståndet.
En fördel med att tacka nej är ju att då kan du klaga i efterhand på hur illa det ser ut och jag hade inte gjort så här.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#251804
m_DSC_0006.jpg
m_DSC_0005.jpg
m_DSC_0004.jpg
m_DSC_0003.jpg
m_DSC_0001.jpg
Dagens förröjning den var riktigt tät.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Tosca  
#251850 Du får nog skaffa större dunk om du kör slut på den under det korta dagsljus vi har nu.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jolo  
#259705 Nu är jag lite sen in i tråden men jag är ny på forumet.
jag har sammanställt 2013 nu och ser att vi har underväxtröjt 726,3 ha under året och att vi i genomsnitt har lagt 5,6 timmar per ha.
Jag anser att 350:- i timmen + moms är en skälig betalning för röjningsarbeten under 2013

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

röjjare  
#260003 Bättre med ackord, då blir det mer gjort.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jolo  
#260093 det beror på vad som menas med "mer"
jag håller med dig om att det blir fler ha, men blir det samma kvalitet på jobbet?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

röjjare  
#260312 Självklart är det jätteviktigt med kvaliteten på det utförda jobbet. Om vi misslyckades med kvaliteten skulle nån annan snabbt ta vår plats.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260323
röjjare skrev:Självklart är det jätteviktigt med kvaliteten på det utförda jobbet. Om vi misslyckades med kvaliteten skulle nån annan snabbt ta vår plats.


beror väl på vilket ackordspris ni har i förhållande till ett likvärdigt timpris vs kvalite som avgör om kunden blir nöjd eller inte?

att nån annan snabbt skulle ta eran plats tror jag inte på då det är stor brist på röjare...kunniga eller inte!....enda anledningen att ni kör på ackord är att ni själva tjänar på det......annars skulle ni inte göra det! eller hur?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260333 Var är det brist på röjare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).