Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73103 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259172 Stegmatarn o kran till den väger rätt mycket så 3punkten får nog mycket stryk även om den dras fast med vantstag

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259179 Nu har jag fått förklaringen varför det inte håller. Pratade med en maskinsäljare som sett hur det blir vid 3-punkts montage, Lyftarmarna brister pga. de är gjorda för att dra sakar rakt upp. Med stödbenen nere så blir belastningen som en vridning i dom och till slut brister dom (lyftarmarna). Då är detta kapitel avklarat. Att nästan alla kranleverantörer har 3punkts fäste är mer för att ha ett alternativ då man ska göra någon lättare syssla på gården med kranen och/eller till mindre kranar.
Då återstår faktum Jake monterad 6-7m kran med stagmatar aggregat eller Hypro 755? Ungefär samma pengar om man inte ska ha fällhuvud till Hypron för då blir det ca 100tsk dyrare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259180 Ska du ha kran som är längre än 6 meter måste du ha en ganska tung traktor eller stödben, mitt skördaraggregat väger 250 kilo, traktorn väger 4 ton exklusive bukskydd och kran. Kranen rakt bakåt och +/- 45 grader bakåt går det bra med fullt utligg, 90 grader eller mer då gungar det så det upplevs obekvämt.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259183 Hur tung är din kran? Den kranen jag tittat på väger 720kg + aggregat 400kg. Min traktor väger nästan 6 ton och 3,4 på bakaxlen.

Vill ni se nått fränt. Kolla på detta. OBS det främjar inte snåljåpen i dig som funderar på kranmonterade aggregat!!! Varning


   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259188 Tror kranen väger närmare tonnet ton inkl grip och rotator, en mowi 2557 men den sitter rakt ovanför bakaxel där flaket ska sitta egentligen (mb-trac 800). Skulle man montera låsning på framaxelpendlingen skulle det gunga mycket mindre. Två ton till på traktorn så kommer man så klart längre ut men att hänga 150kg mer längst ut i kranspetsen. Kolla på ett lättare aggregat om räckvidden är prio.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259192 Har inte MB-track fjädrande axlar även bak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#259211 Her er en valtra(som vel er ca på din NH storlek) med en kronos 8-9m kran och et Tapio 400 i kranspetsen.
Så nog verkar det fungera, men visst gungar det lite i traktoren när man legger kranen at sidan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ldkeLo-c03E[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

OlaE  
#259212 http://www.blocket.se/alvsborg/Skogskra ... 518798.htm

Kran, någon?

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259215 Den är stel bak, fjädrad och dämpare fram. Ska se om jag kan lägg upp nån kort videosnutt.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259216 Det där tapio aggregatet ser rätt likt ut mitt, fast mitt är grönt och mycket äldre.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Amatörhuggare 62  
#259217 Är det inte en Patruuna kran. Valmet köpte väl sina kranar därifrån.

En gång för länge sedan hade jag en Ursus 385 4 Wd med patus 7,5 m kran i ett Jakefäste.
Och en Patu 30 processor. Den stog still för dom är rätt tunga bak.
Körde ett antal tusen meter med denna maskin. Kranen var det sällan fel på, fick byta Beläggen som utskjuten gick mot. Dom nöttes. Sedan bytte Patu plast i dom och då höll dom längre.
Det frågas om parkering av kran med Jakefäste. Se bara till att underlaget inte ger sig. Då kan det bli svårt få dit den igen.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

svampbob  
#259225
OlaE skrev:http://www.blocket.se/alvsborg/Skogskran_med_jake_faste_51518798.htm

Kran, någon?


Har säljaren inte ens koll på till vilken modell den passar?

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259233 Du får ringa o fråga ;)

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259284 500-600 000kr för en hypro!! Man får en riktigt fin skördare för det. En del skyller på att dom kan nyttja traktorn till mer men köpa en huggarvagn för 200-250 000kr det får man en mycket fin blondin eller tj 810. Blondin är enkla å säkra gamla saker som inte kräver mycket underhåll. Ingen onödig elektronik som kan krabba. Vi hade Ford County med takmonterad Cranab och ett tapio 250. Det aggregatet såldes å vi köpte i stället en Rottne 5000 för strax över 500000kr. Detta var det bästa vi kunde göra. Tillsamman men vår Blondin körde vi med detta i fler år även borta. Rottne blondin och skördare rottne 2002. 2004. 5000. 5005 är enkla driftsäkra maskiner. Tapion vi hade körde vi ett par hundra m3 under dom åren vi hade det. När vi sen köpte 5000 så vart det ett enormt lyft ej jämförbart. Traktorer ska va på åkern skogsmaskiner i skogen. Innan ni lägger en halvmiljon på en traktor processor åk å kolla och provkör skördare i jämförbar prisklass . Det är kul med traktorer och hitta på egna lösningar och patent men man får tänka lite förnuftigt oxå och inse att det är dyra "leksaker" Vi började med ford county och tapio. Sen blev det rottne blondin snok. Sen rottne 5000. I dag har vi en Rottne H20 -07. På skotar fronten började vi med häglinge vagn sen ford county med häglinge vagnen men kran på hytten i stället. Sen vart det rottne blondin. Efter det valmet 860. Nu har vi en valmet 860.4 -10. En valmet 860.1 -05. Vi kör far å son mu mera på heltid borta och gallringarna på det egna lejs bort till rätt maskin i storlek. Så kan det gå i utvecklingen.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259314 Typ en sån här?
http://www.blocket.se/orebro/Rottne_200 ... ?ca=22&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Rottne_ ... ?ca=22&w=3

Vad ligger en sån här på i förbrukning per timme och vad kostar resterande underhåll?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).