Skogsmiljö och Trädlära

Varje träd är ett vindkraftverk!

92 inlägg 38483 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hugin  
#259267
Niking skrev:Snarare tappar det döda trädet energi genom biologisk nedbrytning av trädet. Vid den aeroba nedbrytningen frigörs bl.a. vatten, varför det döda trädet kan bli blötare. Å andra sidan kan det det döda trädet bli torrare om det råder goda torkförhållanden.
/Niklas


Nu var ju frågeställningen att bortse från den förruttnelse, som kan påverka.... Kompletterar med förutsättningen att "bortse från påverkan av eventuell torkprocess" ...

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259268
Hugin skrev:
Niking skrev:Snarare tappar det döda trädet energi genom biologisk nedbrytning av trädet. Vid den aeroba nedbrytningen frigörs bl.a. vatten, varför det döda trädet kan bli blötare. Å andra sidan kan det det döda trädet bli torrare om det råder goda torkförhållanden.
/Niklas


Nu var ju frågeställningen att bortse från den förruttnelse, som kan påverka.... Kompletterar med förutsättningen att "bortse från påverkan av eventuell torkprocess" ...


Svårt att bortse från naturliga processer. Ungefär som att diskutera trafikfrågor och bortse från fysikens lagar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hugin  
#259283 Ok - vi är alla inne på olika avstickare av "Rokon"s grundtanke:

"varje träd är ett vindkraftverk som genererar värmeenergi genom att vindens rörelseenergi tas upp av trädens kronor, stammar, grenar och blad eller barr, all denna rörelseenergi omvandlas närmast omedelbart till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem ...".

- ingen tokig slutsats, eller hur? - Skit i den värmeenergi, som träddelarna innehåller, det ingick ju inte i den nya filosofiska tanken, eller hur?

Visst omformar vindens energi ett lokalt energiupptag - eller?

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hema  
#259332 När ett träd utsätts för vind och upptar en del av dennens rörelsekraft måste denna kraft ta vägen någonstans. Med lika stor kraft som trädet utsätts för av vinden måste rotsystemet göra en motsasverkande kraft och vid varje rörselse borde det bli en värmeutveckling om än något liten.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#259386
Hugin skrev:Ok - vi är alla inne på olika avstickare av "Rokon"s grundtanke:

"varje träd är ett vindkraftverk som genererar värmeenergi genom att vindens rörelseenergi tas upp av trädens kronor, stammar, grenar och blad eller barr, all denna rörelseenergi omvandlas närmast omedelbart till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem ...".

- ingen tokig slutsats, eller hur? - Skit i den värmeenergi, som träddelarna innehåller, det ingick ju inte i den nya filosofiska tanken, eller hur?

Visst omformar vindens energi ett lokalt energiupptag - eller?


Grundtanken är på rätt spår, men Jag stryker "all" och utökar texten, det skall stå; en del av den rörelseenergin börjar omedelbart omvandlas till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem, trädet kommer genom dess spänst att "fjädra"/ böjas tillbaks och utför då ett arbete med att fläkta luft i motsatt riktning, till det går den övriga rörelseenergin åt. (den luften i sin tur möter vinden som delvis bromsas upp, vilket medför att den luften som nu virvlar iväg med vinden även får en liten temperaturhöjning).

Tack Hugin att du ser seriöst på tanken och för in tråden på rätt spår igen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

anersimyra  
#259391
rokon skrev:
Hugin skrev:Ok - vi är alla inne på olika avstickare av "Rokon"s grundtanke:

"varje träd är ett vindkraftverk som genererar värmeenergi genom att vindens rörelseenergi tas upp av trädens kronor, stammar, grenar och blad eller barr, all denna rörelseenergi omvandlas närmast omedelbart till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem ...".

- ingen tokig slutsats, eller hur? - Skit i den värmeenergi, som träddelarna innehåller, det ingick ju inte i den nya filosofiska tanken, eller hur?

Visst omformar vindens energi ett lokalt energiupptag - eller?


Grundtanken är på rätt spår, men Jag stryker "all" och utökar texten, det skall stå; en del av den rörelseenergin börjar omedelbart omvandlas till värmeenergi i trädets samtliga delar inklusive dess stödjande rotsystem, trädet kommer genom dess spänst att "fjädra"/ böjas tillbaks och utför då ett arbete med att fläkta luft i motsatt riktning, till det går den övriga rörelseenergin åt. (den luften i sin tur möter vinden som delvis bromsas upp, vilket medför att den luften som nu virvlar iväg med vinden även får en liten temperaturhöjning).

Tack Hugin att du ser seriöst på tanken och för in tråden på rätt spår igen!
turbulent luft ( trycksänkning ) i trädkronorna borde bli kallare än omgivande luft. ( allmänna gaslagen ).Sen sker väl även avdunstning ( svettning ) snabbare under blåsiga förhållanden, alltså ytterligare avkylning, en "stillastående " skog har då mer värmeinnehåll än en rörlig dito.. :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#259411 Intressant tanke där med trycksänkningen anersimyra. Jag håller med dig om att avdunstningen från träden bör öka.
(Min första grundtanke som jag hade i huvudet vid trådstartandet gällde att den värmeökning som sker vid trädrötterna som täcks av förna och mossor och eventuellt ett marktäcke av snö ger en viss temperaturökning som inte avleds så snabbt.
Själv ser jag framför mig i tanken, en bild med en skog där det blåser och intill en öppen myr där det också blåser. Vid myrens kant ligger vinterbasvägens sträckning där lastbilarna körde ut tusentals kubik från Sveaskogs intilligande marker)
Men när man tar med alla aspekter så blir slutresultatet mer svårförutsägbart. Jag citerar din text;"turbulent luft ( trycksänkning ) i trädkronorna borde bli kallare än omgivande luft. ( allmänna gaslagen )"
Men om vi nu i stället för att titta på vindkraftparken "skogen" ser på vad som sker vid vindkraftparken "snurran".
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 469270.ece Vindkraftparken ger hetare nätter och ingen avkylning på dagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#259467
Hema skrev:När ett träd utsätts för vind och upptar en del av dennens rörelsekraft måste denna kraft ta vägen någonstans. Med lika stor kraft som trädet utsätts för av vinden måste rotsystemet göra en motsasverkande kraft och vid varje rörselse borde det bli en värmeutveckling om än något liten.

Jag tänkte att mycket av krafterna från trädets svajande måste svara upp av motkrafter i rotsystemet samt att mycket av värmeutvecklingen skulle ske där. Har rotat runt lite på nätet sedan jag startade tråden efter ytterligare information, verkar finnas en del frågetecken att reda ut vad som händer i strukturerna inne i trädet och hur det påverkas av krafterna, "Although the relationship between wind loading and tree form has been studied, a detailed understanding of the effect of wind loading and tree weight on the internal wood structure and reactions has not been developed yet" citat av Dr Petr Horácek Department of Wood Science, Faculty of Forestry and Wood Technology Mendel University of Agriculture and Forestry Brno, Czech Republic
Introduction to Tree
Statics & Static
Assessment

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#259479
Rolfnilsson400 skrev:Din terori runt termodynamkik haltar betänkligt.
Om stammen skulle kunna transportera några större mängder värmeenergi måste den vara av annat material än trä , det leder värme för dåligt.
I annat fall skulle stammen stråla ut värme, men om du mäter strålar inte trästammar särskilt mycket.
Luften runt ett trä blir turbulent när det blåser, det är där det mesta av vindenergin försvinner.

Min tanke var inte att värmen som bildas högre upp i trädet skulle ledas ned och ut i rotsystemet, utan jag tänkte att då mycken kraft måste svara upp av motsvarande krafter vid området kring "stubben" och ut i rötterna så skulle den mesta av värmeutvecklingen ske där. Inte så lätt att läsa mina tankar. Att turbulensen försämrar verkningsgraden på vindkraftverket "trädet" har du helt rätt i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#259481
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Oaktat teorin bakom och huruvida resonemanget håller eller ej så måste jag uppmuntra till inlägg som dessa. Det är teorier som dessa som väcker idélusta och för oss (lite eller mycket) framåt.

Kanonbra Rokon, keep it up!


Tack Fredrik! Istället för att försöka sitta och räkna på fysik som man inte har gjort på drygt 40 år så är det bättre att använda ett bollplank för att utveckla/testa sina ideér. Jag har ju främst jobbat praktiskt/hantverksmässigt i mina dagar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

machonisti  
#259501 Drar man ut spik med kofot böjs kofoten utan att den blir varm. Spiken däremot värms av friktionen.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hema  
#259508
machonisti skrev:Drar man ut spik med kofot böjs kofoten utan att den blir varm. Spiken däremot värms av friktionen.

Nog fasen blir kofoten varm om du böjer den :) men jag fattar vad du menar :)

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

anersimyra  
#259510 Markvärmen syns ju tydligt runt träden på våren i alla fall. :smile:

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

stektlök  
#259516 Förklara anersimyra! Menar du att snön smälter runt stammen ? :) friktionsvärme eller

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

tallen100  
#259518
anersimyra skrev:Markvärmen syns ju tydligt runt träden på våren i alla fall. :smile:

Ja men det gör det även om du har ett spett sittande som frusit fast, det brukar börja i slutet av Feb början av Mars, det tinar under i från sägs det :P det är väl solen som värmet upp stammar rör mm, så snön tinar runt om.
Senast redigerad av tallen100 tis 21 jan 2014, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).