Motorsåg och handhållet

Handtagsvärme, reparera?

38 inlägg 18491 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

anersimyra  
#257838 Regleringen till värmen är hur som helst usel. Värmen på 545 röjarn kommer visserligen snabbt igång, men den blir stundtals alltför varm, för att sen under långa perioder ge för dålig värme eller ingen alls. :x

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Handtagsvärme, reparera?

jannee  
#257842 Prova med tjockare handskar, så har jag löst problemet.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#257873 Skulle vara två lägen på värmen. Hög och låg på switchen. Ingen stor sak om man hade dragit ut en ledning på mitten av lindningarna från generatorn.
Det blir i alla fall svinhett på min 346XPG om man kör med tunnare handskar! :surp: .
Kanske läge att "pimpa" sågen lite....... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#257881 Kollade elementet i bakre handtaget och en lödning hade gått av. Lödade det men märker inte ngn förändring på värmefronten.
Kollade den andra tråden om handtagsvärme och har även kikat på magneten bakom svänghjulet men kan inte se något konstigt där. Spolen som sitter på sågen är hel ( det går att skicka ström igenom i alla fall).

Blir nog att köra utan värme. Å andra sidan så med denna vintern som är i Skåne är det ingen fara utan värme. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#257930 Men du borde kunna mäta om du får ut spänning från generatorn. Och sedan ohm-mäta värmeelementan om du har tillgång till en multimeter.
Tycker det är en riktig höjdare med värme på handtagen när det är kallt.
Ge inte upp!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Handtagsvärme, reparera?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257989
Kornell skrev:Kollade elementet i bakre handtaget och en lödning hade gått av. Lödade det men märker inte ngn förändring på värmefronten.
Kollade den andra tråden om handtagsvärme och har även kikat på magneten bakom svänghjulet men kan inte se något konstigt där. Spolen som sitter på sågen är hel ( det går att skicka ström igenom i alla fall).

Blir nog att köra utan värme. Å andra sidan så med denna vintern som är i Skåne är det ingen fara utan värme. :-)

Har du kollat på och av slaget att kontakten är hel och den får du mäta har du mät generatorn att det inte är av brott där ?????

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#258093 Kontakten är hel. Hur kollar jag generatorn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#258113 Antingen kan du mäta med en ohm-meter över generatorn. Avstängd såg. Det ska bara vara något ohm där.
Alternativt kan du ju plocka bort svärd (helst) starta sågen och mäta späningen från generatorn.
Sedan har du ju två värmelement, ett i främre och ett i bakre handtaget.
Resistansen skall bara vara ca 2 ohm där också (per element.)
Du behöver en multimeter dock.......
Hojta till om du behöver mer detaljer/skisser om det känns luddigt.
Göran.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#258119 OK, jag gjorde en nogrannare koll på värdena:
Resistansen i främre handtaget skall vara 3-4 ohm.
Koll värme främre handtag.JPG


Koll av generator:
Tag bort cylinderkåpan och täcklocket på handtagsbygeln. Lossa kabelskon till
generatorkabeln (den svarta) och koppla multimetern mellan denna och en väl rengjord cylinder.
Multimetern skall visa 0,9-1,3 Ohm. Vid högre eller lägre värde byt generator.

Koll av bakre handtaget; resistansen skall vara ca 1 Ohm.
Handtag bakre värme.JPG

Skruva loss de två skruvarna på handtagets högra sida.
Tag bort gasspärren och gashandtaget. Drag ut värmeplattan med tillhörande kablar.

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#259164 Ska riva sågen en sista gång i helgen, sen får de va så om inget fel hittas. Kanske dags o inse att ja inte e nån mekaniker. :-))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#259236 Ge inte upp nu! Vi väntar på ett bra slut på den här historien. Du har ju all felsökningsmetodik ovan.
Kör hårt! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#259250 Nä, det känns ju inte bra att ge upp. Snart helg, då j-ar ska det skruvas....

Måste erkänna att jag blir taggad när alla vill hjälpa till o utröna vad som kan vara fel!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Kornell  
#261175 Så ! Då var värmen tillbaka. Hittade ett kabelbrott på generatorn. Inte större än att det gick att 'ringa' ledningen i stillastående men när gen var avskruvad så bröts kretsen.
Bytt generator o allt blev varmt o gott igen.

Tack alla som tipsat o skissat o hjälpt till m felsökningen!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Handtagsvärme, reparera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261177 Bra jobbat! :geek:

Att mäta resistanser i storleken 1 ohm är för övrigt inte helt självklart att man fixar med en 50:- multimeter. Eller den jag har, en som följde med någon prenumeration på tidning för många herrans år sedan... : :oops:

Användarvisningsbild

Re: Handtagsvärme, reparera?

Huskyman  
#261318 Grattis! :!:
Visste väl att du skulle fixa det. Inte kan man väl ha en XPG utan värme!
Nu blir det varmt och skönt igen!!! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).