sön 19 jan 2014, 15:12#258954
Personalkostnaderna är nog en mycket stor bit. Sen är det ju ett företag med lokaler, administration, ledning och alla andra kringskostnader som skall få sitt täckningsbidrag.
Lägg sen på vad hjul, däck axlar och lager, komponenter till boggidriften och hydrauliken kostar. Och summan av alla smågrejor som skall till, elsystem, knappar och spakar, stol. Inte att glömma en rejäl låda skruv, mutter och andra fästelement. Var för sig kanske inte så mycket, men när man börjar summera alla småposterna för det som går åt till ett fordon så blir det förskräckande summor. Förresten, nån som har köpt lite stålbalkar på sista tiden?
Det är troligen så att det inte är ett överdrivet pris relativt tillverkningskostnaderna, men det blir tyvärr för dyrt för att kunna räkna hem för ägaren i de flesta fall.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)