Hugin skrev:- Känns inte seriöst att Föreningen Skogen anlitar företag med dessa metoder...
Har följande synpunkter på vad som skrivits ovan:
- Att använda telemarketing för att nå fler prenumeranter är helt OK i mina ögon. Det är ett företag som måste gå ihop ekonomiskt och det betyder helst fler prenumeranter. Dessutom har de inte ett bolags pengar i ryggen. Fler prenumeranter = ännu bättre tidning och större oberoende, vilket i alla fall jag applåderar.
- Att telefonsäljaren utger sig vara "från" Föreningen Skogen och inte "på uppdrag av" borde föreningen göras uppmärksam på. Kan aldrig tänka mig att det är på föreningens egen begäran. Detta är inte bra för en i övrigt helt OK tidning, som för övrigt till skillnad från många andra inte ges ut av ett skogsbolag.
- Prisjämförelselistorna är inte rättvisande och det utrycks i den omkringliggande texten. Själv använder jag aldrig dessa siffror, men jag kan inte heller säga att jag stör mig på dem så som de presenteras - som uttryckligen ganska intetsägande siffror. Det goda de möjligen ger är att de bolag som utåt visar lägst siffror har lite att förklara för sina kunder, alternativt ett incitament att visa lite mer attraktiva siffror i framtiden. Bara en tanke...
- Apropå sanningen bakom olika priser, även det Bertilsson nämner om apteringsförluster mm, så är det naturligtvis välkommet om det tas upp i pressen. Men det är ju upp till all press att göra så, samt för läsare att "pressa på". Skogens ev miss i kommunikationen med telemarketingföretaget eller det faktum att de inte basunerar ut all verklighet bakom "prismygel" kan ju inte sätta enbart dem på någon form av "svart lista". I så fall finns endast en lista, en svart sådan, innehållande i princip alla tidningar. Eller har jag missat någon blaska?
Det finska systemet låter intressant. Finns det offentliga siffror om detta eller bygger det på frivillig rapportering? Här hade ju Skogen haft en tydlig nisch som dessutom kunnat ge dem ett unikt säljargument. Berätta gärna lite mera om detta.
Kan bara ge er alla som har ett genuint skogsintresse rådet att börja prenumerera på Skogen och därigenom ha möjlighet att påverka tidningens innehåll.