mån 19 maj 2008, 20:48#29242
Hej!
Några saker att tänka på:
-Hydraulpumpen på traktorn ska ha bra kapacitet så att du kan köra på lågt varv på motorn utan att kranen blir långsam.
-Leta efter en traktor med så lite hydraul- och elgrejor som möjligt undertill. Bukplåtar är verkligen att rekommendera om du har besvärlig terräng. Vissa moderna traktorer är avsedda för åkrar i första hand och har en massa relativt ömtåliga saker på undersidan som man lätt skulle skava bort vid skogskörning.
-Skogshytt är ett plus. Skogshytt brukar innebära att du kan svänga stolen och få plats med benen i bakåtriktningen så att du kan sitta och köra kranen på ett bekvämt sätt.
Skogshytt brukar också innebära att det finns lite skydd här och där på hytten och att utstickande delar är anpassade för skogsbruk. På en standardhytt brukar backspeglar, sidorutor, fotsteg och avgasrör vara väldigt utsatta när man kör i skogen.
-Om du har smala och slingriga skogsvägar är det en stor fördel med ramstyrning på kärran.
-Jag föredrar teleskop-stödben framför den andra varianten som viks ut.
-Det är en fördel om ventilpaketet är tvåspaks, dvs att man har två huvudspakar som man rör både upp/ner och höger/vänster.
-Vinsch i kranen är mer eller mindre ett måste om du inte har extremt bra terräng.
Lastare brukar väl gå att få dit på de flesta traktorer. Hydrauluttag är alltid bra att ha, men för en skogskärra ska det räcka med ett enkelverkande uttag. Ska man ha annan utrustning på trepunkten är det inte fel att ha ett par dubbelverkande också.
Nu kan du nog inte få allt detta för dom pengarna och det behöver du nog inte heller om du ska köra på helgerna, men det är saker som jag skulle värdesätta om jag letade efter traktor med skogsvagn.
Nån gammal Valmet med skogsutrustning och nån mellanstor skogskärra är väl vad jag skulle rekommendera.