Motorsåg och handhållet

Jonsered 455

83 inlägg 46255 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Brumsten  
#258809 Jag vill minnas att både Partners och Jonsereds tillverknig flyttades direkt till Huskvarna när E-lux köpte företagen.
En flytt av en produktionslina gör man inte i en handvändning, och inte i onödan.
Sågar med olika namn i samma modell kom först efter sammanslagningen i E-lux regi.
Partner byggde sågar åt Mc-C. på fabriken i Mölndal när jag var där inför lanseringen av P-50 sågen 1974.
Den sågen blev ingen hit.
Partner fick åka till Norge och köpa sågar av Jobu för att hänga kvar på marknaden, P-48.
Sen kom P-49,och då hade Partner börjat fila på 5-serien, men för sent.
Det var början till slutet för ett märke som hade 50% av sågmarknaden i landet innan Hva. kom med 140:an 1974,
Men det var en skitsåg det också, men lättare.
Med reservation för att årtalen inte är helt korrekta, men i sak rätt.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258862
Brumsten skrev:Jag vill minnas att både Partners och Jonsereds tillverknig flyttades direkt till Huskvarna när E-lux köpte företagen.

Nej, det tog några år efter köpen. Först flyttades Partner-produktionen till Jonsered 1979 och sedan någon gång innan 1987 flyttades rubbet till Huskvarna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#258868
th skrev:
Brumsten skrev:Jag vill minnas att både Partners och Jonsereds tillverknig flyttades direkt till Huskvarna när E-lux köpte företagen.

Nej, det tog några år efter köpen. Först flyttades Partner-produktionen till Jonsered 1979 och sedan någon gång innan 1987 flyttades rubbet till Huskvarna.


1987 nå - jeg visste det var 1990 eller tidligere, så ble det sagt 1989, og nå 1987.

Det eneste som ikke stemmer med det, er utsagnet om at P540 ble montert på Jonsered fabrikken, siden den modellen ble laget på 1990 tallet (delelistene jeg kunne finne er datert 1992, 1995 og 1999).

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258944 Jag tror mer på TH's minne än mitt eget. Jag har säkert fel and 540, ska kolla upp det närmare nästa gång jag träffar roten till förvirringen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259002 Ett litet stöd för minnet. Utdrag ur boken "Den kluvna hällen" som stämmer med det jag kommer ihåg om slutet på Jonsereds men som inte ger årtal för alla händelser:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#259093 Den var bra men lite upp och ner. Här en rättvänd variant som jpg:
Jonsered.jpg

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#259453
th skrev:
Brumsten skrev:Jag vill minnas att både Partners och Jonsereds tillverknig flyttades direkt till Huskvarna när E-lux köpte företagen.

Nej, det tog några år efter köpen. Först flyttades Partner-produktionen till Jonsered 1979 och sedan någon gång innan 1987 flyttades rubbet till Huskvarna.


Det må vel ha vært motsatt da, med Jonsered vs. Partner - det var kanskje det du mente å si også?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277333
SawTroll skrev:
th skrev:
Brumsten skrev:Jag vill minnas att både Partners och Jonsereds tillverknig flyttades direkt till Huskvarna när E-lux köpte företagen.

Nej, det tog några år efter köpen. Först flyttades Partner-produktionen till Jonsered 1979 och sedan någon gång innan 1987 flyttades rubbet till Huskvarna.


Det må vel ha vært motsatt da, med Jonsered vs. Partner - det var kanskje det du mente å si også?

Träffade nyss en som arbetade på Partner i Mölndal och som hängde med till Jonsered då produktionen flyttades, 1980 eller 1981 enligt denna källa. Sedan höll man på bara några få år innan rubbet flyttades till Huskvarna, vilket borde varit 1983 eller 1984.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).