Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Ivar, skador

39 inlägg 24182 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

SaabAero  
#258140 Hos oss är det uppskattningsvis 3-4ggr mer nu än efter Dagmar så det är några tusen kbm som ligger. En uppenbar skillnad är att det är grövre skog som ramlat nu.
Har nog bara 45-50ha kvar att rotkapa ...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

JensSkoog  
#258156
SaabAero skrev:Hos oss är det uppskattningsvis 3-4ggr mer nu än efter Dagmar så det är några tusen kbm som ligger. En uppenbar skillnad är att det är grövre skog som ramlat nu.
Har nog bara 45-50ha kvar att rotkapa ...

BARA!!!

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

SaabAero  
#258351 Har gått över 30ha redan.
Väderguden var ju snäll och höll snödjup och temperatur på en behaglig nivå under julledigheten :)
Tar resten när det kommer ett klartecken på att maskinerna kan komma och ta det som kan vänta till barmark.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

zeetorg  
#258463
SaabAero skrev:Hos oss är det uppskattningsvis 3-4ggr mer nu än efter Dagmar så det är några tusen kbm som ligger. En uppenbar skillnad är att det är grövre skog som ramlat nu.
Har nog bara 45-50ha kvar att rotkapa ...


Hur mycket skog har du egentligen?

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

SaabAero  
#258582
zeetorg skrev:
Hur mycket skog har du egentligen?


ca 170ha produktivt
varav 50ha hygge
Ca 75ha den stående skogen måste gås igenom efter Ivar.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ivar, skador

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258841 Lite off topic, men motorsågarna går tydligen åt som smör i Ivar-land http://www.atl.nu/skog/motors-gar-g-r-t-som-sm-r
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

zeetorg  
#258924
SaabAero skrev:
zeetorg skrev:
Hur mycket skog har du egentligen?


ca 170ha produktivt
varav 50ha hygge
Ca 75ha den stående skogen måste gås igenom efter Ivar.


Oj det låter som en ganska stor procentdel, det kan inte vara roligt.
När jag läste dina siffror så fick jag för mig att det var fördelat på kanske tusen ha eller så. :shock:

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

SaabAero  
#259090 Nog kan man hålla sig för skratt när man ser förödelsen. På några ställen i tar vi ner rubbet även av det som står kvar och återbeskogar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ivar, skador

kelas  
#262148 Ja nu börjar man få en liten överblick av hur illa det är, vi äger runt 650ha och en grov beräkning så ligger 8-10000 m3 nedblåst...
Har kört åt grannskiftet en 60ha gallring som blåst sönder och där tog vi ut 2000 fub, nu har vi börjat på vårt eget och inriktat oss på gran och redan tagit ut närmare 2000 även där och ändå känns det som att man nyss börjat. :-(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).