Skogsmiljö och Trädlära

Får inte ta hand om sin stormfälda skog

7 inlägg 5336 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Får inte ta hand om sin stormfälda skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Får inte ta hand om sin stormfälda skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258457 Natura 2000 är rättsligt en mega-mystisk konstruktion. 😈 Undrar om de rättsligt kan stoppa honom om han verkligen bestämmer sig för att gå in och rensa?

Användarvisningsbild

Re: Får inte ta hand om sin stormfälda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258483
Skogsola skrev:Natura 2000 är rättsligt en mega-mystisk konstruktion. 😈 Undrar om de rättsligt kan stoppa honom om han verkligen bestämmer sig för att gå in och rensa?


Tror också att det är tveksamt om dom kan stoppa honom!? däremot kan han få det lite trassligt att sälja virket till certifierade köpare! desamma gäller väl nyckelbiotop om jag inte är helt ute å seglar? :roll:

Användarvisningsbild

Får inte ta hand om sin stormfälda skog

värmSkog  
#258487 Jag gallrade en nyckelbiotop i somras, som Huggarn säger så brukar inte certifierade köpare vilja handskas med sådant virke. Jag sålde virket till SCA och det gick lika bra som vanligt. När en gubbe från skogsstyrelsen var hemma och kollade på dels denna nyckelbiotop så sa han att han kunde även ge tillstånd till att låta mig gallra även andra områden med andra typer av klassning. Även han poängterade att det kommer bli svårt för mig att sälja virket, men inte då :smile:
Senast redigerad av värmSkog fre 17 jan 2014, 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Får inte ta hand om sin stormfälda skog

Baggböla  
#258509 Men medan andra skogsägare uppmanas röja bort de stormfällda träden för att förhindra skadeangrepp så får inte Lars göra det , eftersom hans skog är ett Natura 2000 område.

Röja och skövla... det stör mig, röja..

Användarvisningsbild

Re: Får inte ta hand om sin stormfälda skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258608
Baggböla skrev:Men medan andra skogsägare uppmanas röja bort de stormfällda träden för att förhindra skadeangrepp så får inte Lars göra det , eftersom hans skog är ett Natura 2000 område.

Röja och skövla... det stör mig, röja..


Japp, röja upp vindfällen heter det ju.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Får inte ta hand om sin stormfälda skog

alias  
#258623
Huggarn skrev:
Skogsola skrev:Natura 2000 är rättsligt en mega-mystisk konstruktion. 😈 Undrar om de rättsligt kan stoppa honom om han verkligen bestämmer sig för att gå in och rensa?


Tror också att det är tveksamt om dom kan stoppa honom!? däremot kan han få det lite trassligt att sälja virket till certifierade köpare! desamma gäller väl nyckelbiotop om jag inte är helt ute å seglar? :roll:


Håller med om att N2000-områden är mycket skumma ur juridisk synpunkt.

Till skillnad från er är jag inte optimistisk gällande om myndigheterna kan stoppa honom (visst kan han göra vad han vill men sannolikheten för rättsligt efterspel är rätt stor om han blir påkommen).

Har själv erfarenhet av åtgärder i Vattenskyddsområden, Nyckelbiotoper, Naturreservat och Natura2000-områden.

Jag väljer arbeten i de tre första alla dagar i veckan, hellre än att befatta mig med N2000-områden. De jag har talat med på LST säger att skyddet av N2000-områden styrs av EU-lagstiftning som har större tyngd än svensk lagstiftning (tror det endast är nationell lagstiftning som styr t.ex. nyckelbiotoper och naturreservat).

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).