Öppna kategorin

Vad skall man syna?

6 inlägg 2670 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad skall man syna?

Oden  
#258314 Hej
Är nära köp av skogsfastighet. Har synat byggnader å gjort okulär besiktning av skogen ifrån bilen. Inte av lathet utan pga tidsbrist ( Svenskt mörker) ! Skall till helgen traska igenom ägorna är det tänkt. Ca 50 ha.
Finns k1 ytor förstår att jag bör kolla att ytorna stämmer överens med skogsbruksplaner.
Men för övrigt vad bör jag vara observant för förutom uppenbara saker som stormskador å dyl.
Ligger ca 5-10 cm snö i skogen för tillfället!

Tacksam för svar!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad skall man syna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258315 Främst att slutavverkningsbestånden finns kvar och att de inte är naggade i kanterna jämfört med planen. Då försvinner kubikmetrarna fort.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall man syna?

Baggböla  
#258319 Kontrollera volymen på bestånden som är närmast att slutavverkas att de stämmer bra med skogsbruksplanen. Skogsbruksplanerna har inte alltid den högsta noggrannheten när det gäller volymsuppskattningen. Det kanske inte spelar sådan stor roll som plan när man brukar den, men volymen i slutavverkningsbara skogar slår ju hårt mot köparen ekonomi om den har tänkt att finansiera eller delfinansiera en stor del av köpet den närmsta tiden med slutavverkningar.

Sedan kan det vara bra att se hur den ser ut i avseende på röjningsbehov.

Kan vara bra och se över skogen efter hösten stormar om planen är gjort innan hösten. Kolla även hur vägarna ser ut, iof svårare nu när det är snö.

Avatar Fallback

Re: Vad skall man syna?

Oden  
#258330 Hej
Tack för snabba svar!
Tyvärr finns det nog inte mkt kvar av slutaverknings skog kvar. Men skall kollas noggrant.
Mest gallringsskog G 1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skall man syna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258353 Som sagt var, kolla att avdelningarna inte råkar vara avverkade jämfört med planen. Kolla vilka områden som behöver planteras. Resten är finlir :-)

Avatar Fallback

Re: Vad skall man syna?

Oden  
#258377 Tack!
Skall försöka hålla korpgluggarna öppna. När jag synar fastigheten!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).