Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 101559 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

mghg  
#258322
T Landström skrev:På kursen jag gick så va det inget krav att använda SH om man utförde fällning säkert i övrigt!

Säker trädfällning kan sammanfattas med att trädet skall falla i rätt riktning och kontrollerat samt att man skall retirera när trädet börjar falla. Självklart finns det fall när det går att genomföra utan säkert hörn. Men om man missbedömer lutning, grenar och/eller vind så kanske trädet plötsligt börjar ramla och det kan vara väldigt farligt, eller så kanske trädet istället går bakåt och man klämmer fast svärdet vilket inte är speciellt kul. Med säkert hörn undviker man de situationerna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

anersimyra  
#258325
mghg skrev:
anersimyra skrev:Är träden raka och fina, vädret fint, ingen risk för omgivningen, då använder jag inte SH.. :shock:

Jag har fått uppfattningen att du är en mycket kunnig huggare, men varför använda olika metoder? Är det inte bättre att ha en metod som man blir bättre och bättre på att genomföra?

Se även mitt inlägg ovan och filmen med Svante Hansson, fort och smidigt går det när han använder säkra hörnet.
SH är en metod med stor inbyggd säkerhet, den använder jag när det är befogat, men den behövs helt enkelt inte vid varje tillfälle.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

axwell  
#258327 Även "andra sidan pölen" planerar för fällning, det finns tydligen undantag, fast stubbhöjd och svärdslängd är traditionell.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wj1d85CLDOQ[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Homo abies  
#258454 Tim Ard har full koll och han är väldigt grundlig, lite osvensk nivå på fällskäret bara..

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258462 Varför kör de så höga stubbar i det där landet? Eller varför kör vi så låga här...?

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Tosca  
#258466 De är rädda för den lede fi, och gör höga stubbar som stridsvagnshinder.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Homo abies  
#258470 :?: Säkert för att han och kamerateamet skall slippa böja sig... Det jag tänkte på var att han lägger fällskäret i nivå eller över riktskäret. När man gör låga stubbar och /eller av annat skäl befarar snedfibrighet vill vi gärna lägga fällskäret aningen under riktskäret. :geek: 8)

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

rikard_e  
#258686 Jag brukar ha höga stubbar på dåliga skitträn i gallringar, då kan jag ha den som arbetsbänk.
Men förstår inte varför dom gillar höga stubbar i usa, så snabbt det är usa så är det högstubb!

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

anersimyra  
#258687 Det är enbart för att tittarna ska se, de är ju feta som svullna fästingar, tänk er en fästing på två ben, den kommer p.g.a sin fysionomi ha huvudet placerat på sätt som får den att titta uppåt. :surp: en Macdonaldsstinn Amerikan har ju en siktlinje i höjd med karlavagnen.. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).