Traktorer och processorer

Frontvinch

26 inlägg 13379 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frontvinch

OlaE  
#258219 En sådan här har jag...
IMG_0008.JPG

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

ss0803  
#258308 Fin hydraulisk variant fångad på Elmia Wood i somras.

140116.jpg

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

torsten83  
#258384 Vet du vilket märke vinschen på bilden från elmia är?
Har hittat något märke som heter Escape å har en vinsch som ska klara 15000lbs 6810kg står de.

Kostar runt 8000 ink moms.

Är de någon som har erfarenhet av detta märke?

Finns på en sida som heter umeaoffroad.se

Ja vet inte hur man länka å så hit tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

ss0803  
#258494
torsten83 skrev:Vet du vilket märke vinschen på bilden från elmia är?
Har hittat något märke som heter Escape å har en vinsch som ska klara 15000lbs 6810kg står de.

Vinchen från Elmia är en australiensisk Runva HWN15000YD. 15000 står även i detta fall för dragkraft i pund (lb) alltså ca 6800 kg.

runvawinch.com.au

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

Torbjörn Pettersson  
#258576 Ser ut att va Urbans traktor...
www.weimer.se/

Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

ss0803  
#258609 Stämmer säkert, vill minnas att det var i eller nära Weimers monter.

Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

JohannesG  
#714734 Är på jakt efter en frontvinsch. Tänkte först bygga själv. Men inser att det inte hinns med. Måste lugna mig med diverse projekt!

Har någon tips på en lämplig vinsch som är förhållandevis snabb? Jag är ute efter en vinsch som går att synkronisera med traktorn för att köra upp för branta sluttningar. Vissa vinschar jag kollat på kör ju på bara knappt 100bar vilket i stället kräver en större utväxling vilket resulterar i lägre hastighet. En dragkraft på 2-3ton vid enkel lina tror jag skulle bli ganska lagom för användningsområdet. Jag är är alltså inte ute efter en bärgningsvinsch som drar >10ton.

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

Ferguson system  
#714863
JohannesG skrev:Är på jakt efter en frontvinsch. Tänkte först bygga själv. Men inser att det inte hinns med. Måste lugna mig med diverse projekt!

Har någon tips på en lämplig vinsch som är förhållandevis snabb? Jag är ute efter en vinsch som går att synkronisera med traktorn för att köra upp för branta sluttningar. Vissa vinschar jag kollat på kör ju på bara knappt 100bar vilket i stället kräver en större utväxling vilket resulterar i lägre hastighet. En dragkraft på 2-3ton vid enkel lina tror jag skulle bli ganska lagom för användningsområdet. Jag är är alltså inte ute efter en bärgningsvinsch som drar >10ton.


Har du sett på diverse kranvinsjer fra forskjellige leverandører? De ligger ofte på 1 til 1,8T kraft, men har høy hastighet.

Her er ett eksempel:
https://nosted.com/igland-1601?b=36&c=3 ... 5&p=igland


Ett annet alternativ kan være en kraftig elvinsj hvis du ikke finner en hydraulisk vinsj som passer ditt behov.

Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

JohannesG  
#714865 2ton dragkraft är absolut minimum. Har en Weimer We-2200 som drar just 2,2ton. Och hastighet och kraft på den funkar bra. Men problemet med kranvinschar är att de inte riktigt passar att montera i fronten på traktorn.

Elvinsch är inte att tänka på. Risk för överhettning och för det mesta extremt långsamma.

Avatar Fallback

Re: Frontvinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714874 De känns lite de hydralvinchar jag sett med är marginellt snabbare än elvincharna och sen när dom är 2växlade för högre hastighettappar dom dragkraften.
Så de blir nog en rätt stor sak för att få de du vill ha
Du får misshandla en warnvinch ordentligt för att bränna den men som sagt även märkesvincharna är långsamma när de drar med lite last.
Låglastad är min otäckt snabb isynnerhet när de sista ska dras in på trumman 😉 .
Har aldrig testat någon av de mekaniska vinscharna som satt på alla krontraktorer utan bara den som sitter under min C303 som är 4växlad in och 1 ut IOM den drivs via växellådan.

Användarvisningsbild

Re: Frontvinch

paavo25  
#716035 Har själv vanlig farmi lunnings vinch och dragit loss mig själv med den. Varför inte en mekanisk med hydraulmotor bultat fast i nosen? Min med lite högre tomgång på vanliga 540 kraftutag är ju lungn gångfart när man lunnar Vad jag sett, elektriska offroad vinchar är långsamma, om man skall dra sig opp för en backe liksom som säkerhet och synkro med hjulen, på tok för långsamt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).