Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som kör äldre Terri.

54 inlägg 49082 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#258022 Hallå,tänkte dra i gång en tråd för oss som kör o mekar med äldre Terri 1000 o 1020.Har själv en 1000 med tak o vindruta o den vanliga sk hundbensvängen på kranen.Har hört många som dömer ut den,men för min del har den funkat problemfritt trots ganska tung körning med stormfällt.På midjan på min sitter det ju inte nån kolv för att låsa med,utan två fjädrar varav den ena har gått sönder.Detta gör att man mister dragkraft vid tyngre lass pga att maskinen vill stegra sig,nån som vet om det skulle funka med nån typ av bilfjäder i samma mått.Har en känsla av att en originalare kostar skjortan,har dock inte kollat nåt pris än.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som kör äldre Terri.

Bax  
#258024 Har du byggt tak och vindruta själv?
Upplever du den som svag att svänga då det bara är en cylinder? Fordonet alltså, inte kranen.
Bilder är alltid trevligt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#258027 Nej taket verkar fabriksbyggt,möjligt att det fanns som tillval,tror det är årsm 84.Har aldrig sett nån mer 1000 med tak faktiskt,måste vara ovanligt,ja lite svag i svängen på barmark i snö helt ok.Den står i skogen nu men ska snart hem för vidare transport till ett annat skifte.Ska ta kort på den då när jag lastat den på vagnen.Enda riktiga haveriet jag har råkat ut för hittills är att drivkedjorna brast,mitt eget fel då jag inte hade vett att spänna efter dom i tid.Dom var ju inte jättekul att byta precis då dom hade ramlat ner o låst hela maskinen jäkla tur att man var hemma på vedbacken :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

mrvimek  
#258037 ja har kört både 1000 och 1020 och det ska vara kolv i midjan för det gör maskin till en helt annan maskin :)

Användarvisningsbild

Re: Vi som kör äldre Terri.

Bax  
#258043
mrvimek skrev:...det ska vara kolv i midjan för det gör maskin till en helt annan maskin :)


En hydraulkolv? Eller vad? Hur funkar det?
Jag söker lite bilder på midjan på nätet men hittar bara bilder med fjäderanordningen.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#258045 Ja jag antar att det är en stor fördel,fanns det 1000 med det också eller kom det på 1020?Kanske vore värt att bygga om den här då den i övrigt är i bra skick,har tänkt att ha den kvar i överskådlig tid.Har varit lite sugen på nåt snabbare ekipage som Minimaster eller liknande men inser att det är bättre ekonomi att hålla liv i den här gammeln.Har även myrmark som ska passeras o då är den ju förträfflig+att mycke snö inte är nåt problem om man packar riktig väg nån dag i förväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#258047 Bax,jag tror det är en kolv som man låser midjan med för att tex köra över ett dike maskinen blir då stel i midjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#258064 mrvimek hur går minimastern i snö jämfört med Terri?Har sett att det finns band till vagnen men undrar hur mycket snö själva dragfordonet klarar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#263392 Upptäckte i dag att min Terri 1000 har dubbla svängcylindrar i midjan när jag höll på att smörja :P :oops: :oops: Den är väldigt lik en 1020 men enligt dom papper jag har så ska det vara en 1000.Måste vara nån tidigare ägare som byggt om,är kedjedrift på den också ,inga styrvariatorer.Har lagt ut bilder på den i skogsbilder om nån Terriexpert kan säga nåt utifrån dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som kör äldre Terri.

Bax  
#263516 På en 1020 är väl vagnen byggd med centralrör, men du har en ram så då borde det vara en 1000.
Nån tidigare ägare måste byggt dit en extra cylinder.
Lägg gärna ut en bild på midjan också, det är intressant.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#263522 Nya bilder utlagda nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Don  
#263526 Nån som försökt sig på att bygga om vagnen för bredare band? Skulle behövas eftersom dom är smala å lätt går igenom.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#263529 Ja det är ju maskinens svaga sida,det håller jag med om.Vet inte hur man skulle lösa det,ska ju helst spåra vettigt också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Don  
#263587 Måste ju breddas inåt, ska byta band på maskinen så jag ska se om det finns nån möjlighet att sätta dit dom gamla på vagnen inte helt lätt .man har ju lång önskelista på förbättringar men tiden räcker dåligt.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#263608 Var köper du band nånstans?Mina sjunger väl tyvärr på sista versen också,gruvsam utgift känns det som,hoppas dom hänger med nån säsong till.Min sitter det snöband på,bandjärn i stål som är i toppskick trots mycket barmarkskörning,har fått för mig att det är dom tåliga bandjärnen som har räddat gummibanden så länge för mig.Du kan väl lägga ut nån bild om du lyckas få dit bredare band på vagnen,som det är nu kan man ju sällan lasta fullt om det är surt i terrängen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).