Avverkning (slutavverkning)

Fråga angående kvistningsteknik

77 inlägg 35852 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

T Landström  
#256324
Mangan skrev:Jag har många gånger tänkt, men jag vet inte om jag vågar. Eller om telefonminnnet räcker så länge att jag hinner kvista en hel gran... :-)


Gör det :)
Kolla mitt klipp som ligger under Filmer-Handhållet och få lite inspiration ;)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

tallen100  
#256325 Du vågar :wink: Du delar ju med dej på din blogg om saker som går bra å även när det j*vlas, det är en mycket bra egenskap :P Dels kan andra lära sej av dej å du kan även få tips från andra, det är en bra lärningsmetod.

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256330 Har kollat! Kan Landström, så kan jag. Skall bara hitta ett lämpligt träd... :-)

Hade jag bara skrivit när det gått bra, hade det varit en väldigt kort blog. Väldigt kort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

tallen100  
#256344
Mangan skrev:Hade jag bara skrivit när det gått bra, hade det varit en väldigt kort blog. Väldigt kort.

Nej då, huvudsaken är att lösa dom krångliga situationerna på ett bra sätt. Krånglar gör det för alla men många vill inte berätta om den biten. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Midgård  
#256362
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Hade jag bara skrivit när det gått bra, hade det varit en väldigt kort blog. Väldigt kort.

Nej då, huvudsaken är att lösa dom krångliga situationerna på ett bra sätt. Krånglar gör det för alla men många vill inte berätta om den biten. :mrgreen:


Så sant, så sant.....

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

niccon  
#256590 Personligen brukar ja tänka ibland på morgonen på hur jag gör. men ju ivrigare man bli fram mot slutet på dan gåre utan bara farten, och ibland vaknar man till och indra vad man håller på med. tur att inte körkortsuträttaren är med då. men de kanske bara är jag...

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

JensSkoog  
#257986
niccon skrev:Personligen brukar ja tänka ibland på morgonen på hur jag gör. men ju ivrigare man bli fram mot slutet på dan gåre utan bara farten, och ibland vaknar man till och indra vad man håller på med. tur att inte körkortsuträttaren är med då. men de kanske bara är jag...

"Jag ska bara......" är ett känd fenomen! Värsta kombinationen är slutet på dan när man upptäcker något som man måste ta innan man kvittar. Da har gjort dumma sakor! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258025 Den här PDF:en tycker jag är den bästa beskrivningen på kvistning jag har sett:
http://www.sakerskog.se/images/kvistnin ... andard.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

alias  
#258031
Mangan skrev:Den här PDF:en tycker jag är den bästa beskrivningen på kvistning jag har sett:
http://www.sakerskog.se/images/kvistnin ... andard.pdf


Håller med, mycket av detta känner jag dock igen från "Skogsarbeten"? (tror det var det som senare blev Skogforsk), från tidigt 80-tal (det känns som att det är mest finslipning av tidigare konstaterade arbetssätt som skett de senaste årtiondena - men vad annat vore att vänta då manuellavverkningen minskat kraftigt).

De gav ut ett antal små instruktionsböcker om motorsågshantering och arbetsplanering - vet inte om det var via skogsstyrelsens förlag.

Är det fler än jag som har svårt för det där med att byta grepp så man gasar med tummen (vinklar hellre handleden, trots att det säkert är sämre ergonomiskt sett)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258032 Det svåraste momentet tycker jag är när man skall vika upp sågen på stammen, från vänstra till högra sidan. Har inte fått till det ordentlig.

Jag är lite på jakt efter sådana där instruktioner för avverkningsplanering och arbetsteknik från tiden innan skördarna tog över. För självverksamma är de fortfarande aktuella. Så om ni vet några bra från er ungdom... ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

alias  
#258033 Kan kolla nästa gång jag är ute på föräldragården vad som finns kvar i farsgubbens gömmor - misstänker att en del nog har råkat slängas.

Hittar jag något av värde så kan jag försöka skanna in det här på kontoret - om jag lyckas bli vän med nya kopieringsapparaten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258035
Mangan skrev:Den här PDF:en tycker jag är den bästa beskrivningen på kvistning jag har sett:
http://www.sakerskog.se/images/kvistnin ... andard.pdf


Ungefär som det lärs ut för motorsågkörkortet. Det jobbigaste är ju som det sägs i pdf'en att kvista stammar som ligger dikt mot marken. Sen borde man tagit upp problemet med grenar som ligger i spänn mot marken.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Peteflamingstar  
#258046 När grenar ligger i spänn mot marken (ofta spänner de åt mer än ett håll) brukar jag kapa dem en bit från stammen först, för att lösa upp spänningen, innan jag kapar den jäms med stammen. Bra metod om det är grova grenar och man inte vet om de ens ligger i spänn.

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258050 Hur långt är "en bit"? Svårt att få rytm om man måste göra det med de flesta grenarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Peteflamingstar  
#258061 Beror väl på, är det bara lite spänn och grenen rätt klen så gör jag inte alls såhär. Det handlar väl mest om grova grenar i talltoppar, "pattagranar" eller grovt löv. Vilar man sågkroppen på stammen får man ju en hävstångsefftekt vid kvistning, i alla fall på högra sidan, på den vänstra brukar det gå ändå, om man konsekvent sågar kvisten underifrån (gärna med stöd från benet).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).