Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Komatsu 901 TX

27 inlägg 19884 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Komatsu 901 TX

JD 2006  
#257001 Har sökt men inte hittat någon tråd om just denna maskin...är ju en vanlig maskin för gallring så någon torde väl ha erfarenheter av denna maskin?

Fördelar mot en vanlig 901?

Vanliga fel?

M.m. intressant att höra helst av någon som kör dagligen..



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

skogsjan695xl  
#257019 Jag kör dagligen i TX med 340. Agg har det varit lite små grejer med. Men det har nog inte krångla mer än nått annat.
Basmaskin har det inte varit nått med. Hade småfel med varmgång i olja. Bytte termostat och lite smågrejer med visade sig att det var ett 2 tryck som var lite för höga.

Körde en 901.2 tidigare och det är som natt och dag mellan dom. Mycket stadigare starkare kran Klättrar som en bergsget i jämförelse. Riktigt skönt att slippa resande boggi och att den inte ska hänga sig på allt som finns.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901 TX

JD 2006  
#257372 Okej intressant å höra från en med direkta erfarenheter....låter ju som du är nöjd med själva maskinen iaf.
Tror du det hade varit bättre med ett 350 på den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

skogsjan695xl  
#257425 340 har räckt gått och väl åt oss då 90% har varit gallring. Nu har vi börjat på annat bolag och det börjar bli lite mer slutavv. Basmaskin fungerar utmärkt till det men agg blir lite för litet ibland så vi kanske ska komplettera med en 561 agg växla med.
350 med små motorer skulle fungera utmärkt på den. Nackdelen är väll att den bara levereras med 10meters kran med 350 i sverige. Går säkert med lite fjäsk att få 11m.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901 TX

ollonet  
#257560 Kör tx varje dag. Går bra. Bara smågrejer. Dock saknar jag kranen som var på ecolog 560 som ja hade innan. Tycker geometrin e knepig. Paralellföringen e ju inte riktigt 100. Man får ssmygkompensera ändå.
Bra skit som gör det den ska.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901 TX

JD 2006  
#257660 Skogsjan: Ja 561 borde ju bli en bra kombo med 340, blir ju dock en hel del pengar att stå med istället. För och nackdelar med allt som vanligt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 901 TX

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257801 c93 borde väl bli fint!?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

skogsjan695xl  
#257889 Skulle vart trevligt att testa c93. Säljaren kommer ut till mig imöra. Jag ör ute på demo med våran TX hos eventuella kunder. Ska höra om han kan fixa att vi får prova en med c93

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

bodaedet  
#257895
skogsjan695xl skrev:Skulle vart trevligt att testa c93. Säljaren kommer ut till mig imöra. Jag ör ute på demo med våran TX hos eventuella kunder. Ska höra om han kan fixa att vi får prova en med c93

Är det du som kommer till Sk-mark med TX?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901 TX

JD 2006  
#257896
skogsjan695xl skrev:Skulle vart trevligt att testa c93. Säljaren kommer ut till mig imöra. Jag ör ute på demo med våran TX hos eventuella kunder. Ska höra om han kan fixa att vi får prova en med c93


Je det har varit roligt å höra isf :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

skogsjan695xl  
#257913 Ja det kan nog stämma det bodaedet. Vet bara att det var någon mellan ch-berg och årjäng som har h8.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

bodaedet  
#257915 Det e nog vi det, du e välkommen.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

skogsjan695xl  
#257919 Låter bra det. Tror jag kommer på fredag.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

Skog  
#260363
skogsjan695xl skrev:Jag kör dagligen i TX med 340. Agg har det varit lite små grejer med. Men det har nog inte krångla mer än nått annat.
Basmaskin har det inte varit nått med. Hade småfel med varmgång i olja. Bytte termostat och lite smågrejer med visade sig att det var ett 2 tryck som var lite för höga.

Körde en 901.2 tidigare och det är som natt och dag mellan dom. Mycket stadigare starkare kran Klättrar som en bergsget i jämförelse. Riktigt skönt att slippa resande boggi och att den inte ska hänga sig på allt som finns.

Sitter ett Logmax 4000 nu på den TX skördaren jag kör efter och skruvningstiden har minskat med 2000% ungefär, basmaskinen i sig har gått rätt hyffsat annars

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901 TX

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260447 Menar du att 340 gick så dåligt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).