Gallring

Gallring med hypro 755

82 inlägg 57948 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#257110 Vi var ett litet sällskap som gjorde denna lilla utflykt. Vår gemensamma uppfattning var nog att maskinen ersätter gallrimgsskördaren. Visst den är inte lika effektiv men netto pga mindre röta och markskador samt möjligheten till att ta hand om egna bestånd vid stormfällt och små slutavverkningar överväger. Samt att det är få delar som kan gå sönder o när de gör det är det överblickbart för en annan jämfört med gammla maskiner med 16000 timmar på mätaren. Hade jag haft 150-200ha hade jag beställt en på måndag. Men med min lilla mark så krävs det mer eftertanke.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

loppan  
#257168 Det finns ett mycket stort värde som ej går att mäta i pengar i att kunna sätta in rätt skogsbruksåtgärd vid exakt rätt tillfälle och i rätt omfattning, samt att kunna ge sig på små objekt som annars mest är inpediment.
Att man hela tiden har målet att få så högt värde på slutaverkningen som möjligt med så lite snö/stormskador samt rötor på vägen dit.
Slutaverkningen är ju själva skörden man bärgar i skogen,inte förstagallringen.
Detta är endast genomförbart i egen regi med egna små maskiner.
Det är egentligen det dessa småmaskiner lever på.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

rikard_e  
#257180 Vad jag har hört när jag pratar med bönder om skogen är att dom tar hellre in en traktor än en skotare eller skördare. Dom har väl sett hur mycket en skotare skadad marken, och då anser att det är bättre med mindre maskiner.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257183 Jag har en 755 inte mer än 55 ha egen skog, men kör i andras skog så mycket jag hinner vintertid. Jobbar innom lantbruket så något åretrunt jobb i skogen är inte aktuellt

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#257363 Det kan nog vara så och den tanken finns. Men när du kör hos andra hur tar du betalt per fub eller per timme? Jag vet inte om jag vågar lita på att bli inhyrd utan vill ta beslutet att jag klarar mig utan andras behov. Min erfarenhet är att skogsfolk är ganska skeptiska till allt som inte är konventionellt.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257658 Jag kör tim, har sagt från början att är du inte nöjd så kör jag hem igen. Hittills har jag varit hos alla kunder mer än en gång. Det rör sig om mindre jobb på 50- 300 m3fub. Visst har en del varit skeptiska innan vi kommit igång men det har ändrat sig fort.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#257663 Vad har du haft för timtaxa? Och hur har dom fått tag i dig om de varit skeptiska? Har du gjort huggningen åt dom eller har dom fällt själva?

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257678 Djungeltelegrafen har skött om min marknadsföring. Men vissa är ju lite skeptiska ändå, tills dom provat själv. Oftast fäller dom själva, det är ju det som är uppskattat att själv välja vilka träd som ska bort men att slippa all kvistning o problem med träd som hänger sig.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#257685 Och den återstående frågan vad har du haft för tim taxa? Du kan skicka den som PM om du inte vill skriva den är i forumet.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#257775 En ganska rättfram fråga, men finns det möjlighet att få se när du kör någon gång? Det går ju att få se den demoköras någon gång om man har tur. Men det är inte alls samma som att se hur den arbetar av en som faktiskt äger en själv. Och bor du inte så långt ifrån mig, så finns det risk att du får mer jobb;-)

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#257850 Jag har inte beställt någon än och om jag gör det så blir det inte leverans förrän till nästa höst. Då är du med flera välkomna att titta. Jag bor i östra Blekinge. Men det är nog många om och men innan vi är där men om det blir så kommer det nog att skrivas lite på forumet så att det kommer väl inte undgå någon. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

loppan  
#257907 En hydraulburen på blocket i dag för 150 papp.
http://www.blocket.se/kronoberg/Valtra_ ... ?ca=13&w=3

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#257923 mmm. Jag ringde på den vid 6 i morse. Det är inte hela saningen. Ska man ha med spakarna och pumpen som krävs för att använda den så vill han ha 340t. Han vill sälja hela ekipaget eller hyprovagnen och processorn. Det är till vagnen han vill sälja spakarna och pumpen. Den har nog vart med om en del, jag har spårat den lite tillbaka och pratat med lite folk hit o dit. Så jag avvaktar nog på den men tack för tipset. Dessutom kan jag inte ha denna modell för jag kan inte montera tanken o filter i fronten då jag har supersteer frontlyft och lastare. Men visst för 150 hade jag kunnat bygga om den till bogserad.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

loppan  
#257942 Det lät lite för billigt för att vara sant. Märkligt att prissätta den om inte priset stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Bax  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).