Motorsåg och handhållet

Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

6 inlägg 2842 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

trra  
#257764 Hej

Har möjlighet att köpa en Jonsered 2171 WH från 2011. Den har inte värit användt mycket och har ett pris på 4000 SEK. Tycker det är en bra pris, men undrer om jeg som fritidstorpare med två hektar skog vill ångra det. Det er jo en stor pro såg, och kanske jeg vill bli mere glad for en mindre såg - eller kan en såg aldrig bli for stor?

Tackar for svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257783 Ska du stå o kapa ved en dag eller två kommer du inte att ångra det.
Ska du röja med den en dag eller två så ångrar du nog det.

Som komplement är det nog inte fel om du har användning för den eller bara tycker att du förtjänar en riktigt bra såg.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

Qkeeper  
#257810 Vad är det för skog du har? Syftar mest på ålder/grovlek. Är det bara gallring så är det ju åtminsyonde en klass för stort och tvärtom om det endast är äldre skog med grova stammar.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

trra  
#257820 Tack for svar.

Skogen er gammel. Övertog från en änke på 94 år, som har bott där ensam sedan 1996. Tror inte att sonen fällde mer än vad hon behövde på vinteren. 90% av skogen er tall och gran, men där finns i stort set bare björk i vedboden. Där finns enstaka tallar på kanske 6-8 dm tjocklek.

Och forstår att sågen er väl stor. Jeg lurar bare på om det är en nackdel. Priset på sågen er jo som en sådär semi-pro såg, och den har inte änvändts professionelt.

Men mitt behov är vel i stort set fällning o vedkapning. Men dock ganske mycket fällning i början. Mange stora träd skuggar huset.

Åt andra sidan - han hade också en en Stihl MS 250 45cc och en ECHO CS 5100 51 cc. Kanske bättre på sikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

Robertberg  
#257839 Köp sågen, om du inte är nöjd kommer det inte vara några problem att sälja den. Det är en enligt mig optimal såg för vedkapning och fällning av större träd.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2171 WH - fritidsanvänding

totte  
#257917 Kan bara instämma med obantteg, rejäla don för grovkapning och grovfällning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).