Gallring

Gallring granplant satt 1980

39 inlägg 29639 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257687 Tjena grabs. Jag försöker fälla mot öppningar. Jag siktar väl som fan men ibland hjälpte det inte. Jag rullar och baxar bakåt me en massa bit. Jag har vinch på mowivagnen men jag vill inte köra sönder marken. Det har ej frusit tillräckligt än, men snart :) ! Var sugen på att komma igång. Jag får ut 5 st 3m massa bitar på varje sedan går stammen ner till ca snusdosstorlek. Dom är ca 18-20 m höga. Gammal åkermark ja ! Dom är planterade med ca 1,5 m emellan. Ska mäta exakt imorn å även höjd.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257690
jannee skrev:Jag känner igen eländet. Det är skitsvårt (mer eller mindre omöjligt) att vrida ned träden och skota dem baklänges, ja om det rörde sig om någon meter, du kan få dra dem 10 meter eller mer innan de slår i backen. Aptera första biten innebär bara att stammen står ännu rakare.
Spelar ingen roll vad du har och du kan koppla med hur kort avstånd som helst, absolut ingen risk att stammen kommer farande, tvärtom, du få dra långt innan trädet är helt nere.
Svambobs ide fungerar garanterat INTE, tror du inte jag har provat. Kan t.o.m. hända att stammen blir hängande i luften.
Nää, en gammal hederlig vajerkran är melodin.



Ja så här som du beskriver var det ibland. Såga hål mitt i brytmån och kör in en massa bit där och sedan kapa brytmån å baxa bakåt..... måste jag testa :)
Jag har några luckor i beståndet som jag ska göra till vägar och fäller där nu men ibland så gick jag bet :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257691 Ps. En liten avd som tur är som ser ut så här

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

alias  
#257694
Mangan skrev:
alias skrev:
Mangan skrev:Baxa roten bakåt med massabit?


Jaha, hur ska man nu försöka beskriva det här i text???



Eh, det var mitt förslag till trådstartaren. Jag har nog fällt fast tilräckligt med träd i gallring för att jag skall ha kläm på detaljerna själv! :lol:


Åhå, tolkade frågetecknet som att något var oklart i mitt inlägg ovan, där jag föreslog samma sak (så fel det kan bli). :lol:

Får väl försvara mig med att jag hade högre tankar om dig som huggare än att du skulle ägna din tid åt att gå å fälla fast träd. Hade ju hoppats på att det skulle finnas de som varit förskonade från att saker jävlas.

Hur kan ett skogsforum ha alla tänkbara smilies, men inte någon som startar en motorsåg (kanske en fråga för feedbackdelen?)?

Aja, jag låter förklaringen ligga kvar - om ingen har någon nytta av den så kan de i alla fall få ett gott skratt åt min missuppfattning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257696
T Landström skrev:Går det inte att vrida ner trädet?


Det lilla brytjärnet kan vara lite magert att ta i med. Då kanske ett vändband skulle kunna ge mer utväxling.

https://www.yourvismawebsite.com/throw- ... ccessories

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

rikard_e  
#257708 Vändbanden är riktigt fina, bara att ta en massavedsstock att kränga i.
Du kan dessutom stå en bit bort pga av massavedenstockens längd, så du reskarar inte att trädet kasar bak på dig

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257712
alias skrev:Får väl försvara mig med att jag hade högre tankar om dig som huggare än att du skulle ägna din tid åt att gå å fälla fast träd. Hade ju hoppats på att det skulle finnas de som varit förskonade från att saker jävlas


Hehe, kanske borde jag svarat något i stil med "Fastfällning, vad är det nu igen?". Men, då hade näsan tävlat i längd med mina granar.... ;)

Insåg att jag var lite väl koncis, så förstår din tolkning mycket väl. :-)

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Qkeeper  
#257715 Baxa bakåt går bort för minndel, åtminstonde innan det frusit ordentligt. Går åt onödigt mycket energi åt att baxa, framför allt på blöt mark men ibland är det ju enda lösningen.

Tycker man kommer långt genom att kroka ihop krokarna och stoppa i en massabit, krokarna har man ju alltid på sig(beroende på vad man trivs med förstås).

Själv så lämnar jag träden för nån minut om jag tror det finns någon risk att det skall fastna och ser om jag inte kan ta nåt/några andra först så jag sedan har bättre utrymme för det trädet. Sedan lyckas man ju fälla fast ändå ibland fast man är helt säker på att det går ner där....

Fastfällningar tar både tid och kraft så att tänka efter en extra gång och sikta ordentligt innan man sätter i sågen tror jag lönar sig i längden.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Qkeeper  
#257721 Ett annars bra och billigt hjälpmedel är ju en handvinsch med en stropp i eller ett spakblock.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257725
Vedmaskin skrev:
T Landström skrev:Går det inte att vrida ner trädet?


Det lilla brytjärnet kan vara lite magert att ta i med. Då kanske ett vändband skulle kunna ge mer utväxling.

https://www.yourvismawebsite.com/throw- ... ccessories


Brytjärnet är litet men jag förlänger det med en massabit när jag vrider runt trädet.
Då blir det bättre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

JensSkoog  
#257727
stektlök skrev: Jag får ut 5 st 3m massa bitar på varje sedan går stammen ner till ca snusdosstorlek.

Jag gillar måttet du använder :grin: snusdosstorlek!

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

jannee  
#257746 Brytjärn + en massabit, på så sätt har jag brutit av några brytjärn, bättre med en stropp runt trädet och sen an massabit.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257752 Snusdosan är juh ett bra och bekant mått för de flesta.

Jag kanske får sluta använda brytjärnet på det sättet då :)

Va skönt iaf att man kan kliva upp en Tisdag (!) och åka till skogs :).... lyx

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Jim_the_one  
#257765
stektlök skrev:Snusdosan är juh ett bra och bekant mått för de flesta.

Va skönt iaf att man kan kliva upp en Tisdag (!) och åka till skogs :).... lyx



Same here.... om det inte vore för att man har tandläkartid kl 11:20 sabbar ju hela skogsdagen.
Men jag har ju ons och tors kvar. hehe

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#257910 Idag runt middag satte jag en krokig gran utav bara hel..... Kände bara på den lite sen gick jag hem efter traktorn :) kördee på den med lastaren och den åkte i backen hahahaha

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).