Öppna kategorin

Bästa skogsköpet?

12 inlägg 7233 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa skogsköpet?

Skogsinvest  
#257624 Var i Sverige tror ni att man får man mest valuta för pengarna när det kommer till skogsköp sett med ett perspektiv på 50 år och vilken skog ska det stå på fastigheten?

I norra Norrlands inland är priset per m3sk lågt men i gengäld växer det sämre och det är högre avverknings och transportkostnader.

I södra Sverige växer det bättre och det finns fler träslag att välja bland men då är i gengäld priset mycket högre.

Runt större städer drivs priserna upp då det finns fler köpare och många som köper av annat än skogliga skäl.

Personligen tror jag att bästa affären görs genom att köpa mark med hög bonitet någonstans i Mellansverige alternativt Norrlands kustland och där det är stor andel tallskog (trots att det är hög bonitet). Åldern på skogen bör vara 40-50 år och förstagallringen utförd. Då tror jag att man får mest för pengarna på 50 års sikt. Vad tror du?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257625 Köpa skog sim skall exproprieras snarast, och sälja den igen. Största vinsten är ändrad användning.

Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

Chuck Norris  
#257629 Intressant tråd med tanke på att vi precis diskuterade ungefär samma sak i en annan tråd "sälja skog". Jag hävdade att man får ungefär samma avkastning. Tror dock att du är inne på rätt spår då det finns områden i södra Norrland som har betydligt högre bonitet än vad folk tror /känner till. Norrland består inte av enbart T16. Jag tror också det är bra om förstagallringen är utförd då man annars får betala ett högt pris per kubik för något s om ger dåligt netto vid gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa skogsköpet?

Camwood  
#257631 Bästa köp är nog en avverkningsbar virkesrik fastighet som är för liten ( under 50 ha och helst under 10 ha) för många klippare med kontanter. men det kräver att du har kontanter eller kan belåna någon annan fastighet.

Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

Skogsinvest  
#257634 Håller med om att det är den bästa affären men det kan vara svårt att veta att just den marken ska få annan användning utan att säljaren vet samma sak. Det skulle isf vara om man själv har för avsikt att ändra användningsområdet.

Var i Sverige är det störst chans att man kommer åt sådan mark? Är det intill storstäderna? Tänkte att man skulle lyfta diskussionen utanför enskilda fastigheter eller omständigheter. Annars är risken att svaret blir att man ska köpa skogen som står på ett berg som består av guld som ingen känt till.

Var i landet gör skogsköparna som köper idag den bästa affärerna på sikt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

surjämten  
#257798 Var i Sverige undrar trådskaparen ?
Det viktigaste i mitt skogsägande är att ha nära till fastigheten.
Antingen nära mitt fasta boende eller ha skiftet i närhet till fritidshus eller liknande.
En jättefördel om man kan ta sig ut till skiftet vilken dag man vill.

Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

Skogsinvest  
#257804 Har själv samma filosofi med närhet då det blir lättare att själv bruka marken samt att andra saker som jakt och fiske går att utöva på egna markerna. Om man nu bor i en hyresrätt och drömmer om en skogsgård någonstans i Sverige men vill få så mycket gård för pengarna som möjligt, var köper man då? Förstår att närhet till arbete, nöjen osv spelar in men om vi bortser från detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

jannee  
#257807 Blekinge, Småland, Halland, Bohuslän, Västergötland. Fortsätter gårdarna att stiga i samma takt är det nog där du ska leta.
Inbillar mig att det är just i dessa områden tillväxten i skogen kommer att öka mest = att priserna fortsätter att stiga.
Förädlat material, nya trädsorter, (sitka, lärk, med flera kommer troligtvis in), vi är nog bara i början av utvecklingen (förändringen).
Varmare klimat kommer att skapa helt nya förutsättningar, det mesta lär nog hänga på hur det blir med nederbörden - och stormarna.

Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

Skogsinvest  
#257816 Du tror på sydligaste delen av Sverige med undantag för Skåne ur skoginvesteringssynpunkt. Vad är genomsnittstillväxten (m3sk/år) i detta område och hur mår skogsindustrin (massa och sågverk)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

clasandre  
#257926 Denna frågeställning väcker lite ideer för mig.

Då med anledning av camwoods svar att små fina skogsfastigheter kommer öka mest. Det kan jag hålla med om då det finns många möjliga köpare då det finns många möjligheter att använda en mindre fastighet till, tänker då mest på allt från rent skogsbruk till djurhållning.
Samt att det är fler som har råd med en 10 ha stor fastighet än en 300 ha även om priset per ha och m3sk blir högre ;)

Min frågeställning då?

kan det vara värt att investera i en större fastighet för att senare dela upp denna i lagom stora fastigheter som förväntas få ett högre ha pris?

Det förutsätter ju självklart att man kommer behöva mycket kapital och att fastigheten har bra läge. samt att man kanske väntar minst 1 år mellan försäljningarna av gårdarna?

bara en lite ide :)

Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

Skogsinvest  
#257953 Det är högst osannolikt att du får dela en stor skogsfastighet till flera små om det fortsatt är skogsbruk som är tänkt på marken. Tror att gränsen på en ny egen fastighet är 50 ha prod skogsmark och en årsproduktion av minst 200 m3sk. Detta krav kanske varierar över landet. Jag har iaf av den anledningen aldrig slagit ihop fastigheter när jag köpt nya utan behållet alla fastighetsnummer för framtiden. Det medför dock att jag får betala lagfartskostnad vid varje köp men slipper i gengäld lantmäterikostnader för sammanslagning. Möjligheten till rationaliseringsförvärv påverkas inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa skogsköpet?

clasandre  
#258007 Jag har ingen alls koll på regelverket utan de var bara en idé :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).