Motorsåg och handhållet

Ersättare till MS250, en MS241?

26 inlägg 15519 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättare till MS250, en MS241?

donky-kong  
#257432 Hej hej!

En till tråd om sågbytarfunderingar... :lol:

Har en Stihl MS250 som "storsåg". Särskilt stor är den inte, men lite kraftigare än kvistningssågen (MS200) är den. Och räcker gott och väl till de gallringar som vi utför. Dock är MS250 en ganska klumpig pjäs, utan handtagsvärme. Skulle vilja ha en profssåg att ersätta MS250 med.

Hade också varit gött att slippa fajtas med farsan om 200:an varje gång vi drar till skogs ;)

Har fastnat för MS241. Den verkar lätt, profsig och med elektronisk förgasare (är en sann tekniknörd). Den har 1,3 mm kedja av 3/8 som standard, en kedjetyp som jag föredrar framför 1,5 mm 0,325 kedjan som sitter på den MS 250 vi har idag.

Min fråga till er andra motorsågsnördar, är MS241 en värdig ersättare till MS250?

Eller rekomenderas en "tyngre" modell, typ MS261 eller HQV 550 XPG som ersättare till MS250?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

JensSkoog  
#257449 Jag gillar vad jag sett av 241, och kann gärna rekommendera den. Märks gott at den är et halvt kilo lättare enn 261, och den är smidig i händerna. Definitivt en värdig ersättare, och mycket mer proffsig. Holler gott til gallring.

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

traktorz  
#257452 MS241C-M VW är ju i samma effekt- och storleksklass som er gamla MS250, men i en helt annan prisklass. Priset upp till en stark 50-kubikare är marginell, i segmentet där det råder större priskonkurrens.

MS241VW tillsammans med HVA 543XPG var våra två heta (handtagsvärme) kandidater till en ny gallringssåg, innan vi istället omprioriterade vårt arbete i skogen till att rotkapa efter stormen Ivars framfart.

3/8" lågprofilkedjan passar bra till rent virke, men i vårt fall om det fortfarande blir aktuellt, kommer vi att montera .325" kedja och passande 13" (Oregon-)svärd på en MS241.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

SawTroll  
#257488 Den er mer enn bare en verdig erstatter, den er jo en sag av mye høyere kvalitet!

Den egentlige erstatteren (i Stihls "program") er jo MS251.

Det virkelige spørsmålet er jo om man har bruk for en sag i den klassen, når 346xp og 550xp ikke er mye tyngre...... :wink:

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

donky-kong  
#257512
traktorz skrev:
MS241VW tillsammans med HVA 543XPG var våra två heta (handtagsvärme) kandidater till en ny gallringssåg, innan vi istället omprioriterade vårt arbete i skogen till att rotkapa efter stormen Ivars framfart.



Har kollat på 543XPG hos ÅF. Dock är det en Hitachi lackad i Husqvarnas färger..
Sällan är det fel på Hitachis apparater, men min största anledning att köpa Husqvarna är just "made in sweden" stämpeln.

Ur den synpunkten känns tyska Stihl som ett bättre köp ;)

SawTroll skrev:
Den egentlige erstatteren (i Stihls "program") er jo MS251.



MS251 är mycket riktigt efterföljaren i modellprogrammet. Fast det är nog inte relevant att byta till en lika dan såg, vår MS250 är sparsamt använd.

Ska ny såg införskaffas i år, så får det bli en profssåg :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

JensSkoog  
#257537 Var en tur hos min ÅF i dag, och beställde sakor och då tog jag en extra kikk på 241, och gillar den lika mycket fortfarande. Hollt faktiskt på å köpa den som en extrasåg til 200 och 361'an, men när man har beställd för några tusen av andra sakor, så får man ta det lite lugnt!

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

donky-kong  
#257562 Var även jag hos ÅF idag. De hade kampanj på MS241! :D

ÅR skulle kolla upp om kampanjen även innefattade vinterutrustad 241.

ÅF hade dock inte sålt någon MS 241 än. Dock har Stihl ÅF nr 2 i trakten sålt 4 st.
Kanske ska tillägga att jag bor mitt i Jonsereds territorium, enl. ÅF är 70 % av sångarna han säljer Jonsered.

Vad är en 3 år gamal 250 värd?
Ny kostade den 3700 :- TROR jag.
Vet att priset beror på skick, så meddelar att den är i gott skick. Har ej används särskilt mycket, mest till fällning och vedkapning. Årligen servad hos Stihl ÅF.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

SawTroll  
#257742 Ikke spør meg om hva en MS250 er verd, du vil ikke like svaret! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

JensSkoog  
#257782 Om den är i god skick och tre år gammal ville jag lagt den på blocket för 1500 kr. och senn slagit ner 3-400 kr til köparen som visade interess. Mycket svårt med begagnad. Potensiella köpare säger: "Men jag får en Meek 46 kubikare på Jula för 595 kr." :mrgreen: (Reklam i posten i dag!)

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

donky-kong  
#261971 Hämtade ut en MS241 från ÅF idag, ser fram emot morgondagen och testkörning! :D


JensSkoog skrev:Om den är i god skick och tre år gammal ville jag lagt den på blocket för 1500 kr. och senn slagit ner 3-400 kr til köparen som visade interess. Mycket svårt med begagnad. Potensiella köpare säger: "Men jag får en Meek 46 kubikare på Jula för 595 kr." :mrgreen: (Reklam i posten i dag!)


Fick 2000 kr för vår MS250. Helt ok tycker jag, då sågen var 4 år och kostade 3400:- ny. Slitet svärd och kedja med tänder likt dem i ett ettårigt barns mun ;) .

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261982
donky-kong skrev:Hämtade ut en MS241 från ÅF idag, ser fram emot morgondagen och testkörning! :D


JensSkoog skrev:Om den är i god skick och tre år gammal ville jag lagt den på blocket för 1500 kr. och senn slagit ner 3-400 kr til köparen som visade interess. Mycket svårt med begagnad. Potensiella köpare säger: "Men jag får en Meek 46 kubikare på Jula för 595 kr." :mrgreen: (Reklam i posten i dag!)


Fick 2000 kr för vår MS250. Helt ok tycker jag, då sågen var 4 år och kostade 3400:- ny. Slitet svärd och kedja med tänder likt dem i ett ettårigt barns mun ;) .


Fick du något kampanjpris på 241an med värme?

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

donky-kong  
#261983 nope, kampanjen gällde 241 C-M. (tror jag den hette)

Den med värme heter 241 C-MVW och var inte på kampanj.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

Brumsten  
#261985 Hej, har tagit del av diskussionen om ny såg.
Ser inte att det finns något annat alternativ än Hva 550 Tb.
Du får den säkraste sågen på marknaden.
Det här med sågvikt är väl ganska passe' att diskutera, det har vl mera att göra med användarens allmänna konditionsstatus.
I varje fall när det gäller sågar i den här klassen.
På 70-talet när det fortfarande fanns yrkeshuggare som högg på ackord vägde sågarna lika mycket eller mer
men dom hade helt andra prestationskrav, och den dagsprestationen tror jag ingen av oss kommer i närheten av idag.
Den faktiska sågvikten hateras ju bara egentligen vid förflyttning, vid sågning avlastas ju sågvikten till stor del mot trädstammen.

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261989
donky-kong skrev:nope, kampanjen gällde 241 C-M. (tror jag den hette)

Den med värme heter 241 C-MVW och var inte på kampanj.


Får man fråga om du lyckades pruta på listpriset på 7990:-?

Avatar Fallback

Re: Ersättare till MS250, en MS241?

donky-kong  
#262018
busholle skrev:
donky-kong skrev:nope, kampanjen gällde 241 C-M. (tror jag den hette)

Den med värme heter 241 C-MVW och var inte på kampanj.


Får man fråga om du lyckades pruta på listpriset på 7990:-?


Ja, det lyckades jag. Fick ett pris på runt 7000:- innan jag lämnat in MS250.
Dock drogs MS250:ins värde från listpris. Där utöver kom prut + Stihlrabatt från säker skog.

Antar att handlaren resonerar ungefär: "Om vi säljer sågen till ett bra pris, så kommer kunden tillbaka och köper kedjor och svärd till överpris 8) "

Någon som testat Stihls Rollomatic E LIGHT? Jag är sugen på att testa detta, men lite fundersam om det håller för att ex. nypas fast ordentligt under en 25 m gran med god diameter?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).