Sågtimmer

Prislista Ektimmer?

25 inlägg 31560 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prislista Ektimmer?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22045 Nån som har en färsk prislista på Ektimmer? Inte så noga varifrån bara den är skapligt färsk. Jag ska ev såga själv o sälja lokalt o vill ha lite koll på prisläget bara. Sist jag sålde(12 årsen) så låg det runt 2500/m3to för fanerkvalite om jag minns rätt.

Magnus M



   TS
Avatar Fallback
lassel  
#22075 Jag läste för något nummer sen i ATL vad man fick för ektimmer.

Om ingen annan vet om det på forumet så kanske du kan kolla där.


Lasse

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#22089 Prislista på ek som jag hade hemma

Användarvisningsbild
Skotartjejen  
#22091 Hmm

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22132 Oj! Trevligt med lite svar :) . Skotartjejen! Om du inte får upp den här kan du maila den till mig. Ska kolla ATL också.
Det verkar dock knivigt med ek just nu. Sist så blev jag av med den direkt till bra pris men nu verkar det som ingen vill ha den!!!
Det känns inte bra o göra ved av en fanerstock som är 6m o 55cm i topp. Dom jag hittat hämtar inte enstaka stock o den lokale möbelsnickaren jag talade med igår lever på att folk skänker honom sånt dom vill bli av med.
Jag var på Södras årsmöte igår o där talade jag med min kontaktman o han skulle kolla lite o återkomma då han kanske visste nån som ville ha ek.
Annars tänker jag såga den själv o lägga undan virket. Vem vet jag kanske är hobbysnickare om 5 år :) .

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#22135 Hej,
Denna är färsk från Kährs.

Kan av någon konstig anledning inte länka till den, men du får ladda ner den från forumet istället.

Avatar Fallback
lassel  
#22153 Blir inte av med EK? jisses skulle du inte bo så jekla långt bort så skulle jag tagit den.
Tycker nästan du ska såga upp den själv jag, vem vet du kanske får för dig att snickra något om ett tag.


Lasse

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22161 Det är ju så att det rör sig om en tomtek o det köper inte Kährs o dom.
Jag är ganska (99%) säker på att den är ren då det aldrig bott några kojbyggare i huset före oss o tidigare ägaren(1929-93) sa att det aldrig vart nåt i den. Den eken jag tog för 10 år sen var ren o den sålde jag till en uppköpare som förmodligen samlade ihop ek från fler ställen o sen sålde vidare. Han verkar dock inte vara aktiv längre. Jag tror han sålde till Tarkett, han tog allt som var över 15cm, även grenar. Det trädet gav strax under 10000kr.
Det första han gjorde när han tittade var att kolla stubben, han påstod att om det är spik i så blir det ett svart streck genom stammen som syns i rotskäret.
Jaja det blir nog väl. Jag måste ju få ner den först o det är ju ett företag i sig. Har inte bestämt riktigt hur jag ska göra än med det. En liten bild på den :)

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25698 Tänkte ta tag i det här med eken nu o ringde på en annons i lokalblaskan om "Säker trädfällning". Han var inte nån fullfjädrad Arborist men klättrade om det var absolut nödvändigt. Nedersta grenvarvet måste ner innan det går att fälla den. Han skulle komma o titta o lämna pris på fällningen.

Han sa att han hade en ansvarsförsäkring om nåt skulle gå snett. Nån som vet hur detta funkar? Vad händer om jag tar den själv o jag skadar mitt eller grannens hus? Jag är ju utbildad skogshuggare även om det är några år sen. Är det månne så att han har en firma o en försäkring där som gäller om han klantar till det?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25710
Magnus M skrev: Är det månne så att han har en firma o en försäkring där som gäller om han klantar till det?


Så är det - om han inte ljuger om försäkringen :-)

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25726 Ringde försäkringsbolaget o frågade lite. Om jag fäller på min tomt o skadar annans egendom gäller min hemförsäkring med 1500kr i självrisk. Om jag skadar min egen egendom är det kört, försäkringen gäller inte.
Om jag lejer honom så tar hans försäkring allt som skadas.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#25741 Alltså kan du lite medvetet sikta mer mot grannens garage 🧠

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25742 Ja om trädet stod långt från mitt hus men nära grannens så vore det ju bara att ösa på :) .

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#25770 Tar du den där irätt vind så borde det säkert gå att få den mot grannens kåk :wink:
1500 i självrisk är betydligt billigare än det hobbyarboristen tar :lol:
Hmmm det där lät dumt, lyd inte mitt råd :oops:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26225 Nu har vi gjort upp. Han kommer o tar ner den i veckan som kommer. Några grenar på första varvet tar han o sen fällning för 2000. Känns ganska bra tror jag. Han kommer på eftermiddan så jag ska försöka va hemma o se om det kan bli nån bild kanske.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).