Skotare

Hugga och skota

5 inlägg 5823 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hugga och skota

Windsor  
#251552 Går och funderar lite på om man skulle köpa en skotare. Hugger idag 100% manuellt åt en inköpskoncern som f-skattare. I dagens läge är ju förstås våra kära maskiner prio 1, tyvärr. Skulle jag dela upp arbetet på ett år så är det ca 25% röjning, 25% huggning och 50% går åt att hjälpa skördaren. De sistnämnda procenten hade jag klarat mig utan, men då man gärna vill ha jobbet kvar så får man ju ta skiten.
Så mina tankar ligger i att skaffa en skotare som kan prestera i allt från mossar till att avveckla en bokskärm. Har tänkt mig att man kör 4 tim på backen och 4 tim i maskinen, liknande vad sydved hade under 90-talet. Givetvis måste man vara 2 om detta så inte maskinen står halva dan, då min bror också är i skogen så skulle detta kunna vara en bra lösning tror jag. Inget hindrar en från att köra ut kl 4 på morgonen och ta några lass så 4 tim i maskinen är ju bara ett riktmärke för att få ihop sina 8 timmar. Och skotarna hamnar ju alltid efter skördaren någon gång oavsett, så skotaren kommer ju alltid att ha jobb och det är ju huvudsaken. Så min fråga är, tror ni detta konceptet håller i dagens läge? Fördelen som jag ser med detta är att man sköter sig själv och slipper sitta i hytten hela dagen. Kroppen mår nog bra av det iallafall.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Hugga och skota

herjman  
#252150 Intressant ämne, vore kul om någon kunnig hade synpunkter!

Avatar Fallback

Re: Hugga och skota

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252191 Kul att någon hittar en nisch med manuellt arbete. Antar att ni vill jobba och inte skruva så köp inte en för billig. Undvik lekparkssortimentet med vimekar och slikt.

Avatar Fallback

Re: Hugga och skota

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252199 Ska du först ta ett pass med motorsågen och sen sätta dej i skotaren så behöver du byta kläder emellan,är då bättre att ta varannandag,dvs en dag motorsåg och nästa dag skotare :mrgreen:

Annars intressant lösning.

Avatar Fallback

Re: Hugga och skota

Windsor  
#257382 Funderat på om en liten helbandad valmet 830 skulle passa, alternativt en Timbear men är väldigt skeptisk mot dessa maskiner med band. Måste vara lätt att kränga dem och säkert ett ganska roligt jobb att få på dem. Iallafall vad man har att erfara från Terrin. De finns ju ganska många potentiella maskiner i den storleken.
Och fördelen med en skotare av den "vanliga" typen är ju att skulle man inte kunna hålla skotaren med jobb så finns där alltid objekt som lämpar sig för mindre maskiner. Och dem med små maskiner är fullbokade vad jag hör.
Absolut blir det ju hela dagar på backen och i hytten då man är på olika håll med maskin och huggning, men när skotaren väl anlänt så blir det halva dagar. Anledningen till halva dagen på backen och halva i maskinen är just detta att du slipper springa ute i snö och regn hela dagen där du ändå kräver klädbyte om det ska hända nåt i skogen. Då blir det också att just den dagen i maskinen sjunker du ner skönt i stolen och rör lite på handlederna. Till sist har bekvämligheten tagit över och du är ensam om maskinen, då sitter du där dag ut och dag in och kör enda fram till bilen när du ska hem, vardagsmotionen i det fallet blir nog att kliva ur hytten.
Variation är nyckeln tror jag, du kan inte sitta i kassan på ica i 40 år, antingen slutar du när du tröttnat eller så blir du totalt nerdegad i skallen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).