Skotare

Rottne f13s

12 inlägg 8285 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne f13s

Rickard86  
#257010 Skulle byta upp mig och har tittat på f13s dom första årsmodelerna 2010 skulle höra om någon har erfarenhet är litte oroande att köpa dom första i modelkoden men man får ju en modärnare maskin än om man köper en f12.
Har en G rapid nu

Tacksamm för svar Rickard



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

ponsse beaver  
#257068 Bra maskin men väldigt tung så du bör inte ha för dålig bärighet.min är en 2011

Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Rickard86  
#257111 Jo har hört det och dålig bärighet är det ju varje dag nu när man kör efter vindfällor.
Men tycker inte det skiljer så mycket i vikt
Är ju ett ton för vagnstyrningen men är ju den man är ute efter
Rottne f13 19700kg
Rottne f14 18700kg
PONSSE Buffalo 18900kg
Komatsu 855 17900
hittade ingen tjänster vikt för john deer 1210.
Frågan är ju hur dom väger maskinerna?

Känns han tung?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Rickard86  
#257116 Hittade vikten John deer 18350kg

Har du några andra synpunkter?

Tack på förhand

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

jelu777  
#257117 Äre gallring 100%?
Tycker också han är tung men har också hört att styrbara vagnen gör den både smidigare och snällare mot marken. När jag testade en f13s så kändes den väldig smidig trots att den var stor. Tror det är vagnsstyrsningen som gör att den känns mindre än vad den är.

Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Rickard86  
#257269 Jo helt klart har vagnstyrning på G-rapiden och är ju helt lysande kan ju styra trakton och vagnen var för sej och är det surt och du ska bara över en gång så kan du styra över vagnen så dom går i olika spår. Tror många kör med automatisk styrning av vagnen men då förlorar man lite av poängen med den körde f12a i gudrun och vi hade sammstyrningen på 0% så fick vi auto lingering så körde vi vagnen manuelt
Kör slutaverkning till 90% så kan ju knappt köpa mindre maskin men är ju alltid trångt när man ska hämta vindfäller och vill klara av att köra gallring. Annars är ju en f18 inte myket tyngre men man blit så uplåst då plus att det är många som inte vill ha en storskotare på sin mark. Men om man jämför med maskiner i samma storlek så är den ju tyngst men men inte så mycket tyngre som många säger man får väll skaffa baltic band.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257286 Jag har den första F13s som levereades fick ut den nov 2009. vi är uppe i 9000H med den nu. det har varit en väldigt driftsäker maskin. saker du kan kolla är om lagret till vagnstyrningen är bytt. betydligt mindre jobb o byta på f13 mot f12. vi bytte vid va 7000h
är det cranabs dubbel utsjutt kan du kolla när rullarna till kjedjan byttes. det fick vi göra vid ca 4000h första gången då det inte fanns nån smörjning till den inre rullen.
ackumulatorerna till hyttdämningen och länklager brukar man få byta nån gång ibland, ackumulatorerna är bättre idag än för några år sen. vattenpumpen var det också problem med förut, då den var remdriven nu bygger dom på elektriska istället.
har du fler frågor är det bara o höra av dig. det är en skotare med hög lastkapacitet men smidigare än alla konkurenter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Rickard86  
#257360 Tack!!
Det va precis sån info jag va ute efter.
Det är ju alltid lite igångkörning med ett nytt modelprogram men då låter det ju som dom lykats bra
är ju grejer som går att åtgärda värre om det varit något fel i konstrutionen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257423 F18 är ganska mycket tyngre ändå... väger in på 25,3 utan band.... :P Har vägt den

Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Rickard86  
#257530 Det är ju det jag menade att hur väger dom maskinerna f18 ska ju väga 22380kg enligt rottne så dom sifrona är ju inte mycket värda. Hur stämmer det hos andra märken tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne f13s

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257545 Brochyrerna är tryckta innan ens prototypen är klar :roll:

Sätt ca 10% på så är du ganska nära :mrgreen:

Samma sak med aggregaten.

Har skrivit om det förr,men vi hade ett 758 ur 0-serien där -99 nångång,vikt enligt CE skylten 1080 kg.(och det tror jag var ganska nära sanningen)
Byttes mot ett serieaggregat som var betydligt stadigare,men samma CE-skylt (och vikt).
Sen kom då 758 HD med dubbelt tjockare plåtar,men tror ni aggregatet blev tyngre :?:

Nä,det vägde fortfarande 1080 kg :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rottne f13s

skogsjan695xl  
#259025 Hur är den i första gallring?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).