Öppna kategorin

Knotten som lades på landsvägen? borta?

19 inlägg 11120 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knotten som lades på landsvägen? borta?

stektlök  
#257112 Hej på skogsforumsfolket!

Har en fråga som jag undrar om nån vet svaret på ! Fram tills 1950 ca lades svenska landsvägar med knott (bohuslänssten) som är små fyrkantiga stenar. När asfalten sedan gjorde intåg, vart tog då all denna sten vägen ?

mvh



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

anersimyra  
#257120 En av de längsta gatstenslaggda vägar i Sverige gick mellan Nyköping och Oxelösund. Man asfalterade helt enkelt över stenen. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

totte  
#257140 Av det som inte asfalterats över har nog mycket lagts på upplag och senare sålts. Gatstenen har ju fått en renässans inne i tätorterna på torg, gågator, i rondeller och många andra ställen. Även privat har en hel del stensättning gjorts på garageuppfarter och gårdsplaner. Mest gissningar från min sida, men jag har ju sett att mycket gatsten används på många olika platser och om man tittar närmare på den så ser den ofta inte nyhuggen ut, kanterna är rundslitna, inte skarpkantade,

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

anersimyra  
#257157
totte skrev:Av det som inte asfalterats över har nog mycket lagts på upplag och senare sålts. Gatstenen har ju fått en renässans inne i tätorterna på torg, gågator, i rondeller och många andra ställen. Även privat har en hel del stensättning gjorts på garageuppfarter och gårdsplaner. Mest gissningar från min sida, men jag har ju sett att mycket gatsten används på många olika platser och om man tittar närmare på den så ser den ofta inte nyhuggen ut, kanterna är rundslitna, inte skarpkantade,
Ja, hu så många miljoner det ligger kvar i backen, begagnad gatsten är dyrare än nyhuggen.Råkar man hitta lite mängder kan man göra sig en hacka. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

Robertberg  
#257190 Storgatsten - 15x12 cm, smågatsen -10x10 cm, ungefärliga mått. Här är knott huggna stenar på ca 5x5 cm. Som sagt, ofta asfalterade man bara över gatstenen. De flesta kommuner brukar ha en stor hög liggandes, stenar som blivit över efter ombyggnationer och liknande.

Avatar Fallback

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

stektlök  
#257198 Tackar för infon. Hur görs sådan sten i dagens läge ? Någon skrev "begagnad dyrare än nyhuggen"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

anersimyra  
#257199
stektlök skrev:Tackar för infon. Hur görs sådan sten i dagens läge ? Någon skrev "begagnad dyrare än nyhuggen"
Jo, sist jag köpte smågatsten gav jag 10 kr styck för nyhuggen, begagnad kostade 12-13 kronor styck.

Avatar Fallback

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

eqlazer  
#257207 Att den gamla är dyrare beror väl på att den är redan insliten?

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

anersimyra  
#257211
eqlazer skrev:Att den gamla är dyrare beror väl på att den är redan insliten?
Just det, " begagnad " ser helt enkelt bättre ut. :smile:

Avatar Fallback

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

tallen100  
#257234
anersimyra skrev:
eqlazer skrev:Att den gamla är dyrare beror väl på att den är redan insliten?
Just det, " begagnad " ser helt enkelt bättre ut. :smile:

Så skulle det vara med bilar oxå...

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

svampbob  
#257236 Den nya som säljs nu är Kina sten och den graniten är sprödare och flisigare. Jag har genom åren plockat på mig smågatsten när det har dykt upp i diverse schakter. Många är svarta av asfalt så den sidan får man lägga neråt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

Baggböla  
#257254 Läggs väl knappt någon sådan sten någonstans längre utan den brukar väl snara plockas bort på gator för att det ska handikappsanpassas, rullstolsfolk gillar ju inte gatsten.

I Jönköping har man plockat bort gatsten och markplattor för att aktivister har ju vanan att kasta gatsten på folk, poliser, bilar, fönster som kommer i deras väg. I Skåne tror jag man har gjort det flera gånger också.

Avatar Fallback

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

axwell  
#257256 Ny gatsten blir som begagnad genom trummling. Ofattbart att någon vill betala för det.

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257259 http://www.stengrossen.se/

Inte så dyrt som jag befarade, kan bli hur fint som helst om man har lust att skapa lite.

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257262 http://www.alltisten.se/

Här fanns det ännu mer olika stenar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).