Verkstan

Hyttpansar Valmet 705

67 inlägg 40198 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#256605 Tänkte slänga upp lite bilder på hyttpansar som byggdes engång i tiden. Ifall om någon har funderat på att tillverka ett så kanske man kommer på någon ide' att se på bilderna.

-Skyddar tankplugg
-Skyddar växelstag och diverse grejer under hytten.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256618 Trevligt!
Fina bilder och bra info.

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

molnia  
#256720 MKT trevligt att se även dessa bilder, Din vagn var även trevlig :-)
Jag hade inte hört uttrycket hyttpansar innan, har mest hört bukplåt. Har heller inte sett någon som valt att inte göra hela undersidan heller. visst 705;an har ju plåttank men.. jag kommer nog vilja ha de ändå.
Synd att vi har lastare så att man har förstärkning bak till bakaxeln, så denna passar inte på vår.
Annars hade dxg/dxf suttit fint på delarna för det ser ut som det är utskurit med CNC..?
kan du ta någon bild på bultningen/ infästningen mot bakaxeln?
snyggt jobbat igen.
Senast redigerad av molnia lör 11 jan 2014, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

rikard_e  
#256743 Snyggt bygge!

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257076 Ser ut att skydda de mesta men min filosofi med skydd har alltid varit att den ska vara slät under så att de går att glida på den o inget att haka fast i underst

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257177
gnisten83 skrev:Ser ut att skydda de mesta men min filosofi med skydd har alltid varit att den ska vara slät under så att de går att glida på den o inget att haka fast i underst


helt rätt tänkt! tyckte det skulle bli för mycket att göra under hela traktorn, men gärnet under tankpluggen är helt klart en onödig hake, sticker lite i ögonen :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257184
molnia skrev:MKT trevligt att se även dessa bilder, Din vagn var även trevlig :-)
Jag hade inte hört uttrycket hyttpansar innan, har mest hört bukplåt. Har heller inte sett någon som valt att inte göra hela undersidan heller. visst 705;an har ju plåttank men.. jag kommer nog vilja ha de ändå.
Synd att vi har lastare så att man har förstärkning bak till bakaxeln, så denna passar inte på vår.
Annars hade dxg/dxf suttit fint på delarna för det ser ut som det är utskurit med CNC..?
kan du ta någon bild på bultningen/ infästningen mot bakaxeln?
snyggt jobbat igen.



Japp! Utskurit med lasrmaskin. infästningen bak sitter bara med 2 bultar i gärnet som håller hydraularms sidobegränsarna.
Där var jag tvungen att svetsa ett gärn för bultarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257212 8mm hardox från framaxel till rakt under bakaxeln med slits o förstärkning för draget o främre knutkors för kardanen.
Inte samma proffsiga utseende som din utan mer bonnsmide :)

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257224 Är det du som har filmen när du lossar massaved? :surp:

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257271 Om du menar mej så är svaret nej

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257283
gnisten83 skrev:8mm hardox från framaxel till rakt under bakaxeln med slits o förstärkning för draget o främre knutkors för kardanen.
Inte samma proffsiga utseende som din utan mer bonnsmide :)


Säkert fint att hala sig fram på :)
håller på och bygga stolpelare och flytta stolen 60mm fram mot ratten nu också och nya armstöd och flytta spakarna som du hade i 805 an..
Blir även pump och tank på vagnen nu så man får fart på kranen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257284
henkperz skrev:Är det du som har filmen när du lossar massaved? :surp:


Det är nog jag det :) om du menar denna video..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257305 ja precis! Du va nöjävlig på att krana må jag säga :grin: Du får gärna lägga upp fler klipp!

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257307
henkperz skrev:ja precis! Du va nöjävlig på att krana må jag säga :grin: Du får gärna lägga upp fler klipp!


Måste vel göra någon film när jag fåt igång ekipaget :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

henkperz  
#257310 Ja det tycker jag! :lol: Jag har funderat ett tag på att byta vagn.. Hur går patruuna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).