granen skrev:köpa en skotare gammal slutkörd skotare måste väl va ebberöds bank direkt.vi måste väl ändå tänka på vad som är mest ekonomiskt o inte bara på flotta maskiner.åtminstone jag driver då skogsbruk efter ekonomi o lämplighet.
Famag skrev:Är det så små volymer får väl även övervägas att leja för skotningen.
jelu777 skrev:Mitt tips blir att du hittar en rottne rapid g. Otrolig slitvarg med bra komfort smidig men lastar ändå mycekt. Med den kan du även ta mindre slutavverkningar.
Fullastad kan du få på drygt 12 ton virke och tar du det försiktigt så håller den. 12 ton virke får du köra minst två fulla vändor med en 12 tons huggarvagn.
Har kört mycket skotare och även twintrac valtra. Skillnaden i komfort går inte att jämför och inte heller produktion.
Anders Olsson skrev:Sedan beror det mycket på vad du har för verkstadslokaler och om du gillar att meka eller inte.
En såpass gammal skotare, välvårdad eller ej, kommer att kräva en del underhåll.
Om du avskyr att meka så är det inte så kul när du just slitit halvt ihjäl dig med att plocka ner en av boggilådorna och du inser att dom tre kvarvarande antagligen behöver kollas över också.
En ny skogsvagn lär behöva betydligt mindre uppmärksamhet de första åren.
Fundera på hur mycket du vill köra också.
Tänker du bara köra i egen skog och inte har några ambitioner att ta andra uppdrag så är huggarvagnen attraktiv, för Gotland är väl ganska behaglig terräng att köra i?
Men om du länge önskat dig en skotare och inte har nåt emot att gräva ner dig i elscheman och bada i hydraulolja emellanåt så får du en mycket trevligare och effektivare maskin än skogsvagnen såklart.
Du får dock även räkna med att reparationerna inte bara kan vara krångliga, utan att vissa reservdelar helt enkelt kan vara omöjliga att få tag på eller helt sjukt prissatta.
Skillnaden mellan framgång och katastrof är om du kan klura ur egna lösningar och om du ser till att inte ha den mer uppbokad än att den kan stå några veckor ibland i väntan på rimligt prissatta reservdelar.
Skogsola skrev:Lämna in en maskin på verkstad kostar aldrig mindre än 50'. Har haft en 810. Den gick ju bra förutom att den kunde stanna närsomhelst. "Transmission module missing" stod det på datorn. Då fick man tippa upp hytten och vicka på en kontakt så hittade han sin modul igen. Kranstolpen gick av en gång långt inne i skogen. Det tog nog sex veckor innan han var brukbar igen. Sen gick han helt ok ända tills motorn skar.
En gammal JD ska man nog undvika. Då är Valmet eller Rottne bättre. Jag brukar skaka på huvet åt de som köper bonntraktorer för att köra i skogen med. Men här hade ju trådskaparen en värstingtraktor redan. Då kommer ju saken i att annat läge.