Motorsåg och handhållet

Ersätta 339xp

47 inlägg 19392 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersätta 339xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256942 Jag börjar bli mer och mer irriterad på min 339xp. Bra när den går, men strular för mycket tycker jag. Den är 10 år gammal, dock sparsamt använd. 3-400 timmar kanske?

Ändamålet är förstagallring och kvistning av större träd. Har en 357xpg med 18" också, men brukar köra ganska mycket med lill-sågen. Så en liten såg är viktigare än all-roundsåg.

Ni som har haft en 339 och ersatt den, vad köpte ni istället? Nöjda?

Vilka kandidater finns det, oavsett märke, om
1) man vill ha handtagsvärme, resp.
2) man klarar sig utan handtagsvärme.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

SawTroll  
#256957 Så langt ser en nyere 339xp ut som det eneste alternativet (det skjedde en del forbedringer i 2006). Forhåpentlig kommer det etter hvert en versjon av T540xp med bakhåndtak, men den vil neppe komme med varme. MS201 anser jeg ikke som noe alternativ.

Om du vil ha håndtaksvarme er ingen av de virkelig lette sagene aktuelle - den letteste er vel 543xpg, deretter MS241VW.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

Ferguson system  
#256968 Hei.
Ta en titt på Hva 439, vil tro det er arvtageren til 339. http://www.husqvarna.com/no/products/ch ... ifications
Ellers så kan Stihl 192, 211 og 201 nevnes som gode lette sager. Og vil du ha varme så ta en titt på Hva 543 xpg og stihl 241 vw som nevnt av Sawtroll.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

SawTroll  
#256971
Ferguson system skrev:Hei.
Ta en titt på Hva 439, vil tro det er arvtageren til 339. http://www.husqvarna.com/no/products/ch ... ifications
..... .


Det er den definitivt ikke, den er en "simplere" og svakere sag, basert på 335T.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

rikard_e  
#257004 Vad är det som krånglar på 339an?

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257017 Just nu är det oljepumpen. Oljan kommer inte till kedjan, utan droppar på golvet. Tidigare har den varit osäker smörjning. Tomgången rusar om man vänder den på sidan. Ibland är den väldigt lynnig och vill inte gå långa stunder. Svår att jobba med i lössnö, sugs in i förgasaren. Måste göra rent luftfiltret varje dag.

Annars är jag nöjd... :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

rikard_e  
#257024 Jag hade samma på min äldre 339:a dock började den fungera felfritt när jag började tänka på att köpte den nya 339:an Version 2.


Läckte lite olja och dog när den hamnade på sida vid tomgång.

Fick ett snöskydd med nya såget, men den snön som kom utgjorde inga problem för nya 339an iaf.
Jag kör 3 dagar mellan småservicesar. Ibland så är luftfiltret i behov av rengörning.

Är dock nöjd med nya modellen.

Dock kvarstår problemet med vibrationera, och det som fortfarande saknas är återfjädrande stoppknapp eftersom det är ett gallringsssåg så stänger jag av det mellan varje träd.

Annars, riktigt nöjd, tänkte att jag skulle siktat på en 439a, men var lite skeptisk till den lite väl låga effekten och lilla kedjan.
Senast redigerad av rikard_e lör 11 jan 2014, 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 339xp

anersimyra  
#257025
Mangan skrev:Just nu är det oljepumpen. Oljan kommer inte till kedjan, utan droppar på golvet. Tidigare har den varit osäker smörjning. Tomgången rusar om man vänder den på sidan. Ibland är den väldigt lynnig och vill inte gå långa stunder. Svår att jobba med i lössnö, sugs in i förgasaren. Måste göra rent luftfiltret varje dag.

Annars är jag nöjd... :roll:
Jag har en 339 xpt, den har gått riktigt uselt under många år. Jag bytte till ett icke avstört stift, efter det går sågen som ett skållat ollon.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

rikard_e  
#257026
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Just nu är det oljepumpen. Oljan kommer inte till kedjan, utan droppar på golvet. Tidigare har den varit osäker smörjning. Tomgången rusar om man vänder den på sidan. Ibland är den väldigt lynnig och vill inte gå långa stunder. Svår att jobba med i lössnö, sugs in i förgasaren. Måste göra rent luftfiltret varje dag.

Annars är jag nöjd... :roll:
Jag har en 339 xpt, den har gått riktigt uselt under många år. Jag bytte till ett icke avstört stift, efter det går sågen som ett skållat ollon.. :smile: :smile:


vad är xpt för nått?

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 339xp

totte  
#257030
Mangan skrev:Tomgången rusar om man vänder den på sidan.


Dags för byte, gissningsvis har du en läckande vevaxeltätning. Om jag var som du skulle jag testa Stihl MS201 och kanske 241 och bilda en egen uppfattning om dom.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

rikard_e  
#257033 Provkör ett stihl ett tag, för när man går och bara känner på stihl så känns dom riktigt äckliga när man är van vid husqvarna, andra vinklar och sånt.

annars säger dom ju att stihls mindre motorsåg är bättre än husqvarnas

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 339xp

anersimyra  
#257034
rikard_e skrev:
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Just nu är det oljepumpen. Oljan kommer inte till kedjan, utan droppar på golvet. Tidigare har den varit osäker smörjning. Tomgången rusar om man vänder den på sidan. Ibland är den väldigt lynnig och vill inte gå långa stunder. Svår att jobba med i lössnö, sugs in i förgasaren. Måste göra rent luftfiltret varje dag.

Annars är jag nöjd... :roll:
Jag har en 339 xpt, den har gått riktigt uselt under många år. Jag bytte till ett icke avstört stift, efter det går sågen som ett skållat ollon.. :smile: :smile:


vad är xpt för nått?
Topphandssåg..

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

rikard_e  
#257039 Okej, häftigt! samma motor som 339:an alltså?

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

SawTroll  
#257040
anersimyra skrev: Jag har en 339 xpt, den har gått riktigt uselt under många år. Jag bytte till ett icke avstört stift, efter det går sågen som ett skållat ollon.. :smile: :smile:


Problemet med det er at det aldri har eksistert en sag som heter 339xpt - derimot fantes jo en 338xpt.

Det er en sag med topp-håndtak, samme motor, men litt lavere ytelse (mer restriktiv eksos?).
Senast redigerad av SawTroll lör 11 jan 2014, 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 339xp

anersimyra  
#257042
SawTroll skrev:
anersimyra skrev: Jag har en 339 xpt, den har gått riktigt uselt under många år. Jag bytte till ett icke avstört stift, efter det går sågen som ett skållat ollon.. :smile: :smile:


Problemet med det er at det aldri har eksistert en sag som heter 339xpt - derimot fantes jo en 338xpt.

Det er en sag med topp-håndtak, og litt lavere ytelse (mer restriktiv eksos?).
338 ska det ju vara :???: :oops: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).