Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43350 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Homo abies  
#256865 Valde bort triobrake…….? Det enskilt största argumentet att välja Husqvarna! -Hur tänker man då?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256867
Homo abies skrev:Valde bort triobrake…….? Det enskilt största argumentet att välja Husqvarna! -Hur tänker man då?
Man tänker att det där " skyfelhandtaget " är ivägen.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256869 Då har man fel.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256918
Mange skrev:Då har man fel.


Beror väl på vem "man" är.
Så vitt jag erfarit är det ännu en rätt tydlig delning i den här frågan. Av den sviktande efterfrågan på T-modellen att döma lär väl T-sidan ännu vara i minoritet.
Men att göra några generella utsagor om rätt eller fel är det nog lite väl tidigt för.
Personligen tror jag det här är en innovation som kommer att utvecklas alltmer över tid och förmodligen bli standard när den färdigutvecklats och fått fotfäste i bredare led. Skulle inte förvåna mig om den då också kommer att bli någon form av påbud i såväl yrkesmässig- som hobbyanvändning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

JensSkoog  
#256928 Kommer nog, som Sorbus säger, men jag gillade inte handtaget - provade sågen, och kände att jag blev "stel" i handen efter en tid. Men, jag tror nog att tanken är mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Brumsten  
#256931 Vakna, det finns ingen säkrare såg på marknaden än en såg med Ttrio-brake.
Det är den enda såg som talar om när du anväder en felaktig arbetsteknik.
Vem köper idag en bil utan krockkudde, det fins ej på marknaden.
Det är en förlängning av den personliga skyddsutrustningen.
Finns det någon som går i skogen utan hjälm och skyddsbyxor.
Kan svårligen förstå detta motstånd mot den bästa säkerhetsfunktionen som finns på en motorsåg.
Min handlare säljer bara sågar med Trio-brake.
Allt annat är ett steg tillbaka när det gäller säkerhetsarbete i skogen.
Ge mig en enda orsak till att ej köpa en såg med Trio-brake.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256932
Sorbus skrev:Beror väl på vem "man" är.

Tyvärr inte.
Sorbus skrev:Så vitt jag erfarit är det ännu en rätt tydlig delning i den här frågan. Av den sviktande efterfrågan på T-modellen att döma lär väl T-sidan ännu vara i minoritet.
Men att göra några generella utsagor om rätt eller fel är det nog lite väl tidigt för.
Personligen tror jag det här är en innovation som kommer att utvecklas alltmer över tid och förmodligen bli standard när den färdigutvecklats och fått fotfäste i bredare led. Skulle inte förvåna mig om den då också kommer att bli någon form av påbud i såväl yrkesmässig- som hobbyanvändning.

Det har hänt en del sen denna innovation kom nån gång '83, '84 men funktionen är den samma. Det finns de som har det som självklarhet och andra som inte har sett det ens på bild.
Jag har det inte på någon såg tyvärr, men skulle uppskatta det på de mindre sågarna. De större har man inte samma behov av det eftersom arbets sätt och tekniker är annorlunda.
Lite trist det inte upplyses mer och finns på alla märkens utbud.
Det främjar inte konkurrens att de blir låsta till ett märke av denna anledning.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Qkeeper  
#256935
Brumsten skrev:Vakna, det finns ingen säkrare såg på marknaden än en såg med Ttrio-brake.
Det är den enda såg som talar om när du anväder en felaktig arbetsteknik.
Vem köper idag en bil utan krockkudde, det fins ej på marknaden.
Det är en förlängning av den personliga skyddsutrustningen.
Finns det någon som går i skogen utan hjälm och skyddsbyxor.
Kan svårligen förstå detta motstånd mot den bästa säkerhetsfunktionen som finns på en motorsåg.
Min handlare säljer bara sågar med Trio-brake.
Allt annat är ett steg tillbaka när det gäller säkerhetsarbete i skogen.
Ge mig en enda orsak till att ej köpa en såg med Trio-brake.


Orsaken att jag inte köpte en är att det endast finns på Husqvarna..:(

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

tallen100  
#256936 Tycker det är i vägen, men det är väll en vanesak kan jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

T Landström  
#256945 Man vänjer sig efter tag med det bakre handtaget...
Det är ju en extra säkerhet...

Där jag köpte min 550 XPG Trio har dom alltid minst en sådan såg hemma...

Lika bra att vänja sig...vet ju inte...kan ju komma ett lagkrav på att det ska finnas ett "bakre handtag"...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

bodaedet  
#256964 Köpte min första trio 346 (köpte först en vanlig) efter slarvig stamkvistning med vänsterhanden på sidan av sågen. Sågen kastade och klöv visiret i två delar. Jag slängde in sågen i bilen å åkte till åf och köpte en trio. Tog en halv dag innan man vande sig, skulle aldrig köpa nått annat idag.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Brumsten  
#257003 Om det endast finns på Husqvarna, vilken tillverkare värnar då om användarens säkerhet fullt ut?.
Det finns inte ett enda argument mot att använda något annat än en såg med Trio-brake.
Som sagt, har man sågat i visiret är det dags att tänka om.
En ofrivillig utlösning av kastskyddet är inget mot ett livslångt lidande.
Frågor på detta?.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257031 Det enda som jag ser talar emot det är patentskyddet. Det gagnar inte oss användare i detta fallet alls. Att gynna ett märke för säkerhetens skull är inte rätt eftersom de andra inte har möjlighet att göra samma.
Det hade slagit igenom fortare och bättre om alla kunde ha det.
Finns ju vägar runt det om så önskas.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#257053 Sthil har ju en liknande funktion inbyggd i bakre handtaget.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

JensSkoog  
#257056
anersimyra skrev:Sthil har ju en liknande funktion inbyggd i bakre handtaget.

Stämmer. Quick stop

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).