Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43365 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256511
Sorbus skrev:Det som möjligen kan bidra till begreppsförvirringen är användningen av de två olika begreppen: H som Husqvarna använder; och t.ex. BPX, LPX och VPX som Oregon använder - och hur dessa korresponderar mot millimeter resp. tum.

OK, vi tar de var för sig.
BPX är halvmejseltand, benämning som oregon använder i 70/20 serien kedjor där det finns olika tandtyper. Detta hänvisar endast till skärtandens typ, inget annat.
LPX är Mejseltand
VPX är benämning på en typ av tand. Just denna används i 95 och har inget heller med annat än tand att göra.
Oregons språk får man ha för sig och de får tala för sitt.
Husqvarna får a sitt o tala för det.
Sorbus skrev:Husqvarna köper som bekant in Oregons kedjor och anpassar sina kedjetillbehör till dessa. Exempelvis sina filmallar.
Som framgår av den tidigare nämnda länken till HQV, nu även bekräftat av Husqvarna själva, gäller följande för Husqvarnas filmallar H30 och H25:

    H30 ÄR avsedd för 20BPX (1,3mm).

    H30 kan även användas till 95VPX (trots att den alltså är en annan kedjetyp - exakt hur stora skillnaderna är jämfört med 20BPX kan säkert bli föremål för en egen tråd).

    H25 används till 21BPX (1,5mm)

    22BPX är 1,6mm och förekommer inte i Husqvaranas sortiment i de här sammanhangen , utan är STIHL's motsvarighet till HQV's 1,5mm.

    De bägge filmallarna är INTE tänkta att användas för andra kedjetyper en de som angivits ovan
.
Källa: Peter Bergman, Husqvarna.

95 är inte en annan typ i den bemärkelsen man avser kedjetyper i olika delningar.
Den har samma delning och då typ som 20 serien fast en annan modell.

Det går säkert o använda samma mall på 21 som på 95 om man trixar lite, men resultatet blir därefter. 21/20 ska ha samma mall.

Kanske borde vara bra o dela tråden eller döpa om den så det går o hitta sen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256514
anersimyra skrev:Nu har alla trådar om olika kedjor mm väckt mitt intresse. Jag köpte nyligen kedjor till min 28 och 36 " utrustning. Det enda vilket enligt ÅF kunde levereras från oregon var: Super chisel. Ser man på Oregons specifikationer lämpar sig dessa kedjor på svärd upp till 24" ??? Semin lämpar sig enligt Oregon på svärd upp till 36" ??? Varför levererar då Oregon endast Super chisel. Enligt ÅF skulle semi inte vara möjlig att köpa här hemma !! Mycket märkligt tycker jag.


Detta är nått nytt Oregon fått för sig på senare tid. Varför har jag ingen aning om.
Misstänker att det har med svärdslängd/motorstyrka o göra, men har som sagt ingen aning.
Chisel ska du ha och inget annat för den ska fälla o kapa, inte kvista. Visst tål semi chisel och chipper mer bus o skit etc, men har inte samma skär kapacitet.

Oregon Sverige har nog inte semi chisel för det används inte, inte heller chipper.

Chisel=Mejsel, Semichisel=Halvmejsel, Semi chipper=Halvskovel, Chipper=skovel

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Homo abies  
#256531 Ang vilka kedjetyper som finns i sverige så är detta ju en mycket liten marknad och dt finns många skäl att inte tillhandahålla alla typer som finns i tillverkning oavsett hur bra de än är och alla som jobbar med detta är inte så kunniga som man kan tro för att inte tala om många stackars ÅF... som ju helst vill ha så få artiklar med stor volym som möjligt... :ugeek: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256570
Mange skrev:
anersimyra skrev:Nu har alla trådar om olika kedjor mm väckt mitt intresse. Jag köpte nyligen kedjor till min 28 och 36 " utrustning. Det enda vilket enligt ÅF kunde levereras från oregon var: Super chisel. Ser man på Oregons specifikationer lämpar sig dessa kedjor på svärd upp till 24" ??? Semin lämpar sig enligt Oregon på svärd upp till 36" ??? Varför levererar då Oregon endast Super chisel. Enligt ÅF skulle semi inte vara möjlig att köpa här hemma !! Mycket märkligt tycker jag.


Detta är nått nytt Oregon fått för sig på senare tid. Varför har jag ingen aning om.
Misstänker att det har med svärdslängd/motorstyrka o göra, men har som sagt ingen aning.
Chisel ska du ha och inget annat för den ska fälla o kapa, inte kvista. Visst tål semi chisel och chipper mer bus o skit etc, men har inte samma skär kapacitet.

Oregon Sverige har nog inte semi chisel för det används inte, inte heller chipper.

Chisel=Mejsel, Semichisel=Halvmejsel, Semi chipper=Halvskovel, Chipper=skovel
Jag ska ha kedjan till att både fälla och kapa riktigt grov, torr, stenhård Alm senare i vinter. Jag googlade på: sågning hardwood. Vad som då framkommer är att chippern, som visserligen avverkar 5 % sämre än fullchisel, är överlägsen vid arbete i hårt eller förorenat virke, den håller skärpan betydligt bättre, precis vad du tidigare sagt. Full chisel rekommenderas överhuvudtaget inte till riktigt hårt eller förorenat virke. Semichisel anses däremot vara en bra kompromiss, men en chipper idealisk. Chipper verkar i vart fall finnas att köpa i 404 här hemma.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256573 Kanskje du har sag til å dra 404 deling kjøpte ikkje du deg ei ny dolmar, den klarer det kanskje.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256578
can skrev:Kanskje du har sag til å dra 404 deling kjøpte ikkje du deg ei ny dolmar, den klarer det kanskje.
Jag ska prova 404 på min HVA 394 i stället. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256579
anersimyra skrev:
can skrev:Kanskje du har sag til å dra 404 deling kjøpte ikkje du deg ei ny dolmar, den klarer det kanskje.
Jag ska prova 404 på min HVA 394 i stället. :smile:
HVA:s 404 har micro chiseltand..

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256584 Jag har provat halvmejsel, skovel och mejsel tand i hård skitig Allé alm och ser nog hur det är tänkt. Skovel jag använt var Windsors AG om jag minns beteckningen rätt. Halvskovel har jag provat i de flesta märkena och står fast vid vad jag sagt. Jag föredrar Mejseltand ändå.

Just när det är skitigt kommer skovel till sin rätt och presterar bättre än mejsel. Inte annars.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Brumsten  
#256659 Det finns olika motorsågar för blandade uppgifter, olika kedjor likaså.
Det är underhållande att följa alla diskussioner om detta på detta forum, att det finns så mycket tänkande och så många olika
synpunkter på sågar svärd och kedjor.
Undrar hur detta forum hade sett ut på 60-talet då vi hade nästan 90 000 skogshuggare här i landet.
Tänk om något år när Husqvarna börjar göra egna kedjor, då får vi ännu mera att diskutera.
Enligt vad jag har hört är det ett helt nytt koncept när det gäller sågkedjor.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256663
Mange skrev:Jag har provat halvmejsel, skovel och mejsel tand i hård skitig Allé alm och ser nog hur det är tänkt. Skovel jag använt var Windsors AG om jag minns beteckningen rätt. Halvskovel har jag provat i de flesta märkena och står fast vid vad jag sagt. Jag föredrar Mejseltand ändå.

Just när det är skitigt kommer skovel till sin rätt och presterar bättre än mejsel. Inte annars.
Jo, men man vill ju ha tillgång till hela sortimentet för att kunna jämföra, nu när man ( jag ) börjar bli lite "kedjenördig " :ugeek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256714 Tillbaks vid datorn efter att idag ha införskaffat motorsåg kan jag konstatera att det hänt en del i den här tråden och att den mer som regel än undantag varit på, väl så intressanta, men rätt så krokiga vägar och då och då rätt långt bort från sitt ursprungsämne.
Någon form av moderering av tråden i riktning mot kedjor och kedjefilning vore bra då det nu finns så mycket info som annars riskerar att missas vid en sedvanlig databassökning.

Beträffande frågan om vilka av Husqvarnas filmallar som passar bäst till respektive kedja är det fortfarande min åsikt att den bäst besvaras av dem som tillverkar mallarna, d.v.s. Husqvarna själva.
Varför den frågan ursprungligen dök upp var för att avgöra skillnaden mellan de MICRO CHISEL kedjor som jag hade för avsikt att välja mellan för mitt inköp.
För egen del anser jag att jag fått det svaret genom Husqvarna och genom egna tester med mallarna på resp. kedja, så som jag tidigare skrivit.

Som nybörjare var det rätt mycket att ta in, speciellt i den senare delen av den här tråden; inte minst i fråga om det olika kedjetyperna som mejsel, halvmejsel, skovel och halvskovel - begrepp som jag tidigare inte varit bekant med.
Och så alla dessa nummer, siffror och förkortningar för det ena och det andra.
Bifoga gärna en länk till en text/plats där dessa kedjetyper gås igenom på ett för nybörjaren enkelt och pedagogiskt vis.

Och ja, om det kan vara av intresse, det blev en HQV 550 XPG. 13" med 1,5 mm spårvidd (det blev alltså även en H25-filmall).
Återförsäljaren finns i Nyköping. Tack för tipset Anersimyra!
Och i så mening är väl den här tråden, i fråga om dess rubrik och ämnesval, avslutad för min del - men med rätt moderering vore den, som sagt, intressant att följa fortsättningsvis i de frågor som specifikt rör kedjor under en mer passande, och för databassökningar adekvat, rubrik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Brumsten  
#256721 Hej, hoppas att du valde en såg med Trio-brake, allt annat vore tjänstefel av
försäljaren.
Vid gud förbjude att det var Christer Kollberg som sålde sågen?!.
Vart är vi på väg?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256728
Brumsten skrev:Hej, hoppas att du valde en såg med Trio-brake, allt annat vore tjänstefel av
försäljaren.
Vid gud förbjude att det var Christer Kollberg som sålde sågen?!.
Vart är vi på väg?

Det är klart att det var Kollberg, kan du se Mats framför dig säljandes en såg. :lol: :lol:
PS: Se till att Kollberg tar hem pferd smooth filar när ni är inne.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256765
Brumsten skrev:Det finns olika motorsågar för blandade uppgifter, olika kedjor likaså.
Det är underhållande att följa alla diskussioner om detta på detta forum, att det finns så mycket tänkande och så många olika
synpunkter på sågar svärd och kedjor.
Undrar hur detta forum hade sett ut på 60-talet då vi hade nästan 90 000 skogshuggare här i landet.
Tänk om något år när Husqvarna börjar göra egna kedjor, då får vi ännu mera att diskutera.
Enligt vad jag har hört är det ett helt nytt koncept när det gäller sågkedjor.
Ha de.


Det är betydligt färre aktörer nu än då på tillverknings sidan.
Här i Sverige hade vi uppåt ett tiotal oberoende aktörer som gjorde kedjor då, mycket modeller o olika tänkande. Idag är det två.

Det kommer att bli viktigare framöver o kolla vad som är bra och inte. Svårare för säljaren eftersom de kan inte bara ta nåt i lämplig längd o skicka ut. Kunderna är smartare än så idag hoppas jag. Det finns mycket att tjäna på att ha rätt grejer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256797
anersimyra skrev:
Brumsten skrev:Hej, hoppas att du valde en såg med Trio-brake, allt annat vore tjänstefel av
försäljaren.
Vid gud förbjude att det var Christer Kollberg som sålde sågen?!.
Vart är vi på väg?

Det är klart att det var Kollberg, kan du se Mats framför dig säljandes en såg. :lol: :lol:
PS: Se till att Kollberg tar hem pferd smooth filar när ni är inne.


Naturligtvis var det CK som som sålde sågen. Men det var jag som valde den. Och valde bort Trio-Brake (den fanns för övrigt inte i butik - mycket låg efterfrågan på den modellen, som det ser ut nu). Hade från början tänkt att köra enbart XP. Jag talade även en del med en av dem som var med och utvecklade Trio-Brake (han kör idag, bl.a., just en 550 XPGT). Samme man som en gång i tiden hade det andra exemplaret av det som var föregångaren till den Husqvarna idag säljer som Trio-Brake.
Mycket trevlig butik, den i Nyköping förövrigt. Bra serviceverkstad. Proffsig genomgång av sågen med deras verkstadstekniker.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).