Traktorn i skogen

Skogstraktor - storlek?

28 inlägg 32993 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogstraktor - storlek?

hyundaien  
#256585 Hjälp, kan inte vad som behövs men ska köpa traktor för mindre skogsgård. Vad behövs i storlek för att kunna använda traktor med vagn för att ta ut gallring och mindre slutavverkningar. Inga längre sträckor att köra. Räcker 100 hk, 70 hk eller vad? Prisgräns ca 200 000:-. Tacksam för ideer,
Hyundai



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256587 70 hk räcker gott. Är inte effekten man är ute efter. Köp en traktor som är anpassad för skogskörning så blir du nöjd. Valmet är ett säkert kort.

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

ananders  
#256596 Ska vara före "Slurfi" och föreslå New Holland 8) . Nä allvarligt, jag tycker att spannet mellan 70 upp till 100hk passar bra. Det är nästan vitigare att titta efter så att den är anpassad för skogskörning med åtminstonde bukplåt. vändbar sits och gott om plats för benen när du sitter bakåtvänd och att hydraulpumpen ger ett bra flöde som passar vagnen.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

Midgård  
#256598 Vi har kört ut 1000-tals kubik såväl timmer som massaved med Bustern och Rottneboggin genom tiderna. Star vajerkran på Bustern. Dessa maskiner har jag fortfarande kvar och allt fungerar som när det var nytt 1966. Bustern har (om jag minns rätt 42 hk DIN). OK med en ny Valtra och griplastarvagn når man andra nivåer, inte minst när det gäller säkerhet och bekvämlighet. Med hydraulisk kran i skogen handlar det om att ha tillräckligt oljeflöde och tryck och inte minst att få ner kraften från traktorn i marken när man ska skota ut. Vill inte att min grabb ska köra ensam med vajerkranen.....

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256602 Tack Ananders, ett mkt bra förslag på traktormärke helt osökt.
Antalet hk är inte kinkigt, det man däremot ska tänka på är storleken på traktorn
och enligt min ringa och ödmjuka åsikt får man mest nytta av en jordbrukstraktor
i spannet 60 till 100 hk för de är ofta nog stora till det mesta och är många ggr
en alltiallo-traktor i moderna jordbruk, då ofta med en frontlastare monterad.
Vill man kolla tekniska data på äldre traktorer så finns denna sida:
http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm
Översätt med lämplig webläsare, tex Google Chrome om du inte kan finska.
http://www.konedata.net/Traktorit/NH_L_35.htm
Där är några av mina favoriter, i flera år den mest köpta traktorn i Sverige.
Jag har haft en L85, har nu en nyare T5030 och den är mkt rymlig med snurrstol
mm så är den användbar både som gårdstraktor och skogstraktor.

Kan man sträcka sig en smula över 300K så får man en ny traktor som ser trevlig ut:
http://www.blocket.se/vasterbotten/New_ ... ca=1_8&w=3

new-holland-td5010,f61efbef.jpg

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256607 Ju mindre och billigare maskin, desto mindre förlust på att arbeta i skogen gör du. ;)

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

Midgård  
#256660 Samtidigt som jag försökte syfta på ovan - gamla grejer som är användbara kräver stor försiktighet och viss erfarenhet. Att i viss lägen med en mindre och lätt traktor nyttja "levande kraften" genom att ta fart över lömska markpartier kanske inte är något att rekommendera fär ovan. Det kan också gå fel för en van.
Ska man köra i skogen idag är det klart att det ska vara en riktig 4WD traktor. Traktorn behöver inte vara våldsamt tung - traktorvikten kan man delvis kompensera med justering av läget på boggiaxeln på kärran.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

jannee  
#256678 Håller med Midgård, har själv liknade utrustning, har fungerat perfekt för mig i över 40 år, var redan då begagnat.
Den stora fördelen är att allt blir billigt, låga bränslekostnader, samma med service (olja + filter + fett till sprutan).
Skulle något gå sönder kostar det INTE skjortan att rätta till det.
Om jag ska vara riktigt ärlig så det jag saknar är fyrhjulsdrift på traktorn, 7 tons Mohedavagn med griplastare.
75 hk räcker gott och väl, desto saktare man kör desto mindre risk att köra sönder.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

OlaE  
#256680 Jag har en Valmet 6600 i skogen, på 105hk och 4,5 ton.

I förhållande till vagnens storlek är den för liten på väg, men i skogen är den precis perfekt.

Lite smala bakhjul bara, blir bra tyngd på draget trots kort vagn med bra lass.

Ganska skönt att kunna köra i skogen året om, med värme, AC och bra belysning, drivning på alla 8. :)

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

Midgård  
#256686 i skogen har jag aldrig saknat kraften i Bustertraktorn (42 hk Din) På landsvägen är det en helt annan sak.

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

Camwood  
#256701
Slurfi skrev:Tack Ananders, ett mkt bra förslag på traktormärke helt osökt.
Antalet hk är inte kinkigt, det man däremot ska tänka på är storleken på traktorn
och enligt min ringa och ödmjuka åsikt får man mest nytta av en jordbrukstraktor
i spannet 60 till 100 hk för de är ofta nog stora till det mesta och är många ggr
en alltiallo-traktor i moderna jordbruk, då ofta med en frontlastare monterad.
Vill man kolla tekniska data på äldre traktorer så finns denna sida:
http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm
Översätt med lämplig webläsare, tex Google Chrome om du inte kan finska.
http://www.konedata.net/Traktorit/NH_L_35.htm
Där är några av mina favoriter, i flera år den mest köpta traktorn i Sverige.
Jag har haft en L85, har nu en nyare T5030 och den är mkt rymlig med snurrstol
mm så är den användbar både som gårdstraktor och skogstraktor.

Kan man sträcka sig en smula över 300K så får man en ny traktor som ser trevlig ut:
http://www.blocket.se/vasterbotten/New_ ... ca=1_8&w=3

new-holland-td5010,f61efbef.jpg

Tja! köra med en sån här i skogen? och gallringar också. Ja vet inte men när jag kör med skotare i skogen så får ja plocka o rycka loss kvistar /toppar å allt möjligt i bland som har fastnat lite varstans på skotaren. Det är helt otroligt vad kvistar kan tränga i alla skrån o gömslen o orsaka mycke skada. Undrar hur fin denna traktor är efter ett tag om man kör i skogen. Nä köp en traktor som tål lite och du inte behöver vara så rädd om. Fendt dieselrossen som ja har räknat upp här nere på raden körd min far ut ca 400 m3 på en vinter på 60 talet. Killarna som jobbade skogen förr va lite tuffare . Ingen hytt/värme Bara vajerkran med rossökrok. timmerkälke av järn. halvband(som ofta krängde av när man skulle över någon bäck eller liknande) Så är det ingen som jobbar i dag tackolov utvecklingen har gått framåt. Vad ja menar är att köp en modern traktor som är bekväm men inte så fin att du får ångest när hytten vickar till mot ett träd för det kommer att hända förr eller senare när man kör i skogen.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256705 Effekten är kraft gånger hastighet. Om man inte vill köra 15 tons huggarvagn i uppförsbacke i 45 km/h, så är effekt inget stort problem.

Däremot är det som Midgård säger farligare att stå utanför med motorsåg och vajerkran, än att sitta i hytten i skördare och huggarvagn/skotare.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256709
Camwood skrev: Fendt dieselrossen som ja har räknat upp här nere på raden körd min far ut ca 400 m3 på en vinter på 60 talet. Killarna som jobbade skogen förr va lite tuffare . Ingen hytt/värme Bara vajerkran med rossökrok. timmerkälke av järn. halvband(som ofta krängde av när man skulle över någon bäck eller liknande) Så är det ingen som jobbar i dag, ...


Nej, inte av de som jobbar heltid och kan köra kubik så mycket de vill för att investera i dyr maskin med hög produktion. Men bland självverksamma så finns det några. ;)

Ärligt talat, om man tycker det är kul att jobba i skogen, kan man lika gärna göra det så manuellt som möjligt. Då får man utlopp för sin energi de där 1-200 timmarna, och så kostar det inte så mycket. Resten lejer man ut. Motion och ekonomi i ett.

Hoppas ingen inte illa upp, jag lanserar bara en annan infallsvinkel för den nye skogsägaren. ;)

Och på tal om skogsägaren, hur mycket skog rör det sig om, och hur många timmar planerar du att jobba i skogen varje år?

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

molnia  
#256713 Du skrev ,målsättning; gallringar och mindre slutavverkningar
Kanske har jag blivit märkt av allt vårt strul med vår vagn men jag säger att hk-mässigt liten traktorn slits inte i skogen av så "stora" jobb som mindre slutavverkningar. De klarar den galant. den orsaken som gör att man vill ha mkt hk i en skogstraktor är som nämnts, man har mkt körning på landsväg, i skogen kommer man fram med lite hk. Bra markfrigång är viktigare än massa hk för skogskörning. Men en enkel och /eller liten vagn slits av att få vara med om så "stora" jobb som mindre slutavverkningar.
vi har en 8 tons vagn och jag skulle rekommendera större med de målsättningar du har.

Anledningen jag resonerar så kan ni läsa här;
viewtopic.php?f=107&t=15646&st=0&sk=t&sd=a&start=45#p255393

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

OlaE  
#256759
Mangan skrev:Effekten är kraft gånger hastighet. Om man inte vill köra 15 tons huggarvagn i uppförsbacke i 45 km/h, så är effekt inget stort problem.


Glömmer aldrig förra vintern.
Skulle köra ved från samhället hem till grannen, han hade fått lov att hugga i kanten nere vid samhället.

Sista 1,5km var grusväg. Under ett lager is.
Eftersom jag kört asfalt så hade jag ju såklart inte kedjor på.

Lätt obehagligt när jag kom i en uppförsbacke, och det började slira på alla fyra på traktorn, och sen ekipaget började gå baklänges....

Tack och lov för vagnsdrift.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).