tor 09 jan 2014, 23:56#256405
Hej!
Har byggt en instrumentpanel till min gamla Nuffield som bekant har Lucas system, dvs att den är plusjordad.
Nu funderar jag hur jag bör göra med det relän jag kopplat in, ett vanligt fyrstifftsrelä som styr torkarmotorn samt ett trestiffts blinkerrelä.
Enligt nedan följande punkter så kopplar man vid normalfallet, alltså när det är minusjord följande:
RELÄ:
30 till batteriplus med säkring.
87 till extraljuslampornas plus.
85 jord.
86 styrström från plus.
Sedan jordar man extraljuslampornas minus i karossen eller dylikt.
Helljus på H4-kontakten brukar vara den till höger bakifrån sett.
Kopplingsschema:
http://www.gadgetjq.com/drivinglight_wiring_diagram.gifBLINKERSRELÄ
31 jord
49 + matning över säkring
49a Till lamporna via brytare
Min fråga är ; Måste jag ta hänsyn till plusmatningarna enligt tabellerna ovan och "vända på det hela" på grund av mitt lucassystem? Polaritetesberoende osv?
Kan jag förstöra något om jag väljer att dra en tjock matarkabel från batteriets pluspol till min nya instrumentpanel och på så vis låta min panel vara minusjordad "Som vanligt"? Dock blir det ju bekymmer i det läget om jag vill jorda lamporna i chassit...
Tar gärna emot tips om dessa frågor. De brytare som är kopplade med endast säkring och utan reläer är ju lugnt, där spelar det ju ingen roll om det går plus eller minus på respektive stift på vipparmarna.