Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vätskefylla hjul på skogsvagn?

63 inlägg 44507 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

OlaE  
#256367 En induktiv givare vid varje stödben, med inverterad funktion.
När stödbenen INTE är helt uppe lyser en stor lampa i hytten e. dylikt. :-)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

hlb  
#256369 Hema: Tack för tipset om risken för obalans. Numera är det ju 40 km/t som gäller på väg. Vattenskärning är väldigt exakt. Jag får kanske göra ett hål diagonalt för att balansera hålet för ventilen. Tänkte centrera skivorna i fälgen med gummiduk eller bamse-O-ring mot fälgens insida.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#256370 Test körde ikväll.. Wauw! kunde nu räcka ut kran med fullt utskjut å studsa å håppa. Helnöjd :)

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

molnia  
#256393 nordtravare hade ett enkelt och billigt sätt att undvika krökta stödben.
viewtopic.php?f=107&t=7647&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p103977

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#256411
Mannfolk skrev:Test körde ikväll.. Wauw! kunde nu räcka ut kran med fullt utskjut å studsa å håppa. Helnöjd :)

Va roligt att du blev nöjd! :-) jag ser fram emot detta. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256413 Hei. Godt Nyttår :)


Noen som vet om hur det kan funka med Spolarveske?

ser det er nemt nederst i lenken hos BKT tires.
Bli vel en bra kostnad for 240L spolarvæske også da men billigare enn kylarvæske.

LinK: http://www.bkt-tires.com/bkt_liquid_ballasting.html



Her er link på plug som du sku hadd for å fylt på væske(kan sikker lage noe lignende selv):
http://www.gemplers.com/tech/tire-liquid.htm


Det er også mye andre rare metoder på youtube:
http://www.youtube.com/results?search_q ... +tire&sm=3

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256422 jaja,Får vel noe Kylarveske like billig,Fant en svensk sida med div tilbud,

4 kannar med 25L for kyl og jorvarmesystem som er biologisk nedbrytbar blir 1840 inkl mva sek pluss frakt for 100L. (måste ju tenke lite på Miljø)

holder vel å blanda ca 50% vann/veske. =200Liter. jaja. måste vel kanskje ha 5 kannar då.

Mulig noen andre firma skaffer det billigare fant denna sidan iallefall :wink:
http://www.uniolprodukter.se/se/

Drakk for mye kaffe å var inte trøtt i kvall, artig å hjelpe Jonathan lite med dette.
men nu er det Godnatt.

8)

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Rolfnilsson400  
#256439 Saltlösning väger ca 1,3kg/liter.
Klödbärarvätska väger ca 0,9kg/liter (sprit)

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#256441
Rolfnilsson400 skrev:Saltlösning väger ca 1,3kg/liter.
Klödbärarvätska väger ca 0,9kg/liter (sprit)



Där e vel orsaken till saltet: )

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#256450
hlb skrev:Hema: Tack för tipset om risken för obalans. Numera är det ju 40 km/t som gäller på väg. Vattenskärning är väldigt exakt. Jag får kanske göra ett hål diagonalt för att balansera hålet för ventilen. Tänkte centrera skivorna i fälgen med gummiduk eller bamse-O-ring mot fälgens insida.


Låter lovande :) Jag har dock ännu en fundering och det är om det spelar roll att fördela vikten bara till ytterkanten av fälgen, om det "fel"-belastar hjullagren negativt, så att det vore bäst att även komplementera med järnskrot på insidan?

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

hlb  
#256611 Hema; Jag har funderat, men eftersom vikterna kan räknas till den "ofjädrade vikten" borde den inte påverka lagret. Det är också marginellt jämfört med om man kör på en kant med fullt lass.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Edner  
#263901 Om man vill ha någon miljövänlig och billig vätska i hjulen som inte fryser.
Då tänker jag spontant på matolja eller kanske tillochmed använd fritösolja från Thairestaurangen eller MacDonalds.
Den använda är gratis.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263935 Inte så säkert att gummi o matolja lirar ihop, vanliga gummikablar sväller av veg olja

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#263937 Saltlösning är väl ett bra alternativ. Det används av alla häromkring i både skördare å skotare

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264025 Måste va väldigt sällsynt att man har saltlösning i hjulen på Skotare, stabiliteten brukar ju finnas tillräckligt ändå och man vill ju ha så låg maskinvikt som möjligt i förhållande till lastkapacitet för att kunna minska spårbildningen och kunna köra på blöta marker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).