Uppvärmning

Val av vedovn

27 inlägg 21120 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Qkeeper  
#256173
Hema skrev:Om du väljer en kamin med anslutningsrörför inkommande luft, se till att inte ta luften från husgrund eller dyligt. Se till att luften tas utanför husgrunden, annars riskerar du att dra in fukt.


Det beror helt på vem du frågar. De flesta kamintillverkare har 1m rör som standard och hustillverkarna säger utifrån. Enligt mina erfarenheter tar sig fukten in utan problem ändå samt att på vintern när man huvudsakligen eldar så är inte luftfuktigheten lika hög och tar man luften direkt utifrån vid -25 grader kallt så får man enormt stor negativa påverkningar av temperaturen i eldstaden vilket kan leda till problem vid upptändning samt lägre verkningsgrad. Har även vart med om fall där det fungerat riktigt dåligt på vintern eftersom kall luft inte gärna vill uppåt. Nya hus byggs sällan med torpargrund och oftast är det där tilluften behövs och med platta på mark blir den ju automatiskt utifrån. Har man ett äldre hus fungerar det mycket bättre med ventiler och själv tror jag på principen att gamla hus skall helst vara lite "dragiga" då man sett eländen med framför allt fuktproblem som resulterat i diverse hussvamp och mögel problem p g a att man isolerar och täpper till alldeles för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Val av vedovn

JensSkoog  
#256174 Om pipa står full av kald luft, så er den tyngre enn varm luft og "renner" ned og tar med seg røyk ut i rommet. I "gamle dager" brukte vi å tenne på ei avis og stikke helt inn i pipa for å få fart på trekken av varm luft oppover, før vi tente opp i kald oven i kaldt hus. Når pipa først er varm så kan en fyre i en ovn med sider/dør av hønsenetting for den saks skyld uten røyk ut i rommet, så lenge en ikke skaper undertrykk. Det er mange ting som hjelper til å skape undertrykk inne i huset: sentral avtrekksvifte, tørketrommel med utblåsning utafor vegg, sentralstøvsuger og ikke minst kjøkkenventilator. Et lite bål i en ovn tilknytta en kald pipe har liten sjanse da.

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Hema  
#256183 Ptja, alla håller nog med att det är mindre bra att använda redan uppvärmd från rummet man vill värma upp. Det är väl därför som insatskaminerna är så populära.

Men man kanske skulle kunna ha det som så att du kör med inomhusluften för att starta elden och sedan slå över till att ta luft utifrån?

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Qkeeper  
#256314 Tänkte aldrig på det JensSkoog för använder själv alltid tändbriketter :)

Mja både och. En öppen spis förbrukar väldigt mycket mer luft och det är därför man många gånger har kallare efter än innan eldning. Läste för nåt år sen en artikel om hur många m3 luft en öppenspis förbrukade per timme men kommer ej ihåg siffrorna men den förbrukar luften i en villa mycket fortare än vad man tror.

En kamin eller insats förbrukar mycket mindre luft än vad den värmer och därför slipper man nedkylning även om man tar luften från rummet. Har aldrig hört någon vara besviken över att luften tas från rummet, fler som säger att det blir alldeles för varmt i det rummet där de eldar.

Ja spjäll på tilluftröret så man kan slå om är ju en lösning.

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Qkeeper  
#256317 Påstår inte att det är sämre att ta luften utifrån, enligt mig har man nog i slutändan samma värme men det är mycket mer problem med friskluftsanslutningar än vad det är med äldre hus där man använder luften i rummet. Många gånger är det underdimensionerat nör det ligger ingjutet för att få plats i plattan. Sett exempel där man lagt rör 4,5,6m med både 50 och 70 mm rör ex antal gånger..

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Hema  
#256364
Qkeeper skrev:En kamin eller insats förbrukar mycket mindre luft än vad den värmer och därför slipper man nedkylning även om man tar luften från rummet. Har aldrig hört någon vara besviken över att luften tas från rummet, fler som säger att det blir alldeles för varmt i det rummet där de eldar.


Om de tycker att det blir för varmt, eldar de för mycket eller ser inte till att sprida värmen till övriga rum tillräckligt bra.

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Qkeeper  
#256391 Ja så är det. Många av dagens kaminer klara ju värma hela hus i teorin men då måste man som sagt få snurr på värmen också :)

Användarvisningsbild

Re: Val av vedovn

JensSkoog  
#256418 Jag gillar att det dras lite uteluft inn. Blir ett mycket bättre "klimat" i huset då. Av den grund har jag ventilar öppna i alla rom, och sovrumsfönstret öppent året runnt, och centralfläkten drar hela tiden från våtrum/bad. På det settet har jag alltid frisk luft i huset, och om min fru som gillar å ha 25+ och högare i huset, eldar upp några kubik extra så hugger jag det med fröjd!

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Qkeeper  
#256421 Ja och de flesta hus mår mycket bättre av det också :) Även bra om man eldar så murstocken är varm så har man både värmelagring och bättre tork i torpargrund. Många som slängt ut sina pannor och vips så har man fukt problem, framför allt när det är gamla källare det gäller.

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

Hema  
#256458 JensSkoog Hur gör du med kallras på vintern då? Klart ska man vädra genom att låta fönster vara öppna då o då, men hela tiden?

Användarvisningsbild

Re: Val av vedovn

JensSkoog  
#256464 Luftspaltor över dom flesta fönstren. Dom är justerbara, och på det kallaste har jag bara en liten öppning. Fönstret på sovrummet får bara en liten sprick öppet när det blir minus 20 och under, men vi har faktiskt inte särskillda problem med kallras! Min fru använder ullsockar på benen, men det gör hon när det är under tio plus! Annars är det så att stel, fuktig luft gör att man fryser mycket mer enn om luften är frisk och turr. Kommer i håg när jag bodde i Hong Kong och temperaturen sjönk til 12-14 grader och luften var vattenmettad(100%), och vi frös som hundar hela tiden oavsedd vad vi tog på av jackar och byxor!

Avatar Fallback

Re: Val av vedovn

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416191 Ovnen har vore bra den, varme som berre juling 33 grade her no, får opna glaset. Røykelukta gav seg og, i går fyrte eg med open ovnsdør pga for stor/lang sitka greiner som ikkje gjekk skikkelig inni ovnen men kom ikkje noke røyk ut i rommet for det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).