Motorsåg och handhållet

Kastsåg

29 inlägg 22591 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kastsåg

Homo abies  
#256226 kasta upp linan , inga problem.
Ja det hade nog funkat men det kan vara lite kinkigt om det spjälkar när grenen går av, har man otur kan kedjan fastna.
När man sågar själv bör man ha ett eller två block för att bryta draglinorna så att man kan stå på rätt plats och såga. Angående priset, de 2200-4000 kronorna är snabbt intjänade med tanke på användbarheten, Alltså vad kostar det (pengar o/e risk) att lösa problemsituationer med KS /andra metoder?
-kastlina som håller typ 300 kg och som med lite träning kan fås upp 15-20m i ett träd för t ex fällhjälp. Stegar o andra högriskexpriment -NO More!
-fastfällning, kapa med kastsågen i stället för tunga tvivelaktiga metoder.
När man skaffat motorsåg och de skydd och den kunskap man behöver så är nog kastsågen nr två Före winchar, fyrhjulingar, traktorer och andra större prylar... De

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kastsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256243 Jag hade gärna velat pröva på den här situationen, tror det kan ha vart en bra metod. Men att man måste ha block är lite extra besvär förstås. Trodde men kunde köra i vardera handen. Eller är det för tungt?

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

DanielK  
#256260 Jag använder den i mitt yrke ute på linjen, är mycket nöjd och det har varit en fröjd att använda den i dessa stormtider som varit senaste månaderna.

framförallt att man kan stå så långt ifrån riskzonen, kablar som slår iväg som pilbågar när man släpper spänningen på trädet.


Det är inte världens bästa grej men helt klart ett bra hjälpmedel för svåra träd

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Svante Hansson  
#256287 Hej på er
Rickard bad mig delta i detta forum
Skall försöka svara kort på era funderingar.
Verkar dock som att de som testat har bra koll på hur det funkar, och de verkar nöjda , precis som alla andra av våra kunder på kastsågen.
Linan är en speciallina i dynema, 2,5 mm. håller för 500 kg.
Inbyggd brottsäkerhet i karbinerna som endast håller för 120-130 kg.
Viktigt när man sågar grova träddelar.

Viktigt att träna med kastpåsen innan man börjar använda kastsågen i skogen. Se olika kasttekniker på hemsidan- träna på alla så ni vet vilken som passar i olika situationer.
http://www.throw-saw.com

Perfekt att använda för att få en hög fästpunkt an en draglina när men fäller lutande träd som homo abies skriver- Det får man på köpet så att säga

Mangan - visst hade vi löst ditt problem med kastsågen - av din bild att döma - dock viktigt att tillägga. Risiga träd och grenar som sitter ivägen för "flaggan" kan störa funktionen. Men det brukar gå att lösa om man är lite fiffig och tänker till vad man vill göra.

Man bör alltid vara 2 när man sågar, därför att man vill ha den idealiska vinkeln på draglinorna, cirka 45° åt varsitt håll. bäst sågningskapacitet. dock kan man montera en sling, en karbin och ett litet hjul där den andra personen skulle ha stått och sågat. Sedan dras den linan under trådet och man drar en lina i varje hand.

Kom dock ihåg som Daniel skriver, att den löser inte "alla" situationer, precis som andra metoder.

Så till prisfrågan. - En del tycker att allt är dyrt, men det beror på vad man jämför med. Om den kan lösa en farlig situation är den värd allt. Var man måste värdera det han köper

Men man bör se den som ett "andra förband" - Det första ligger ju i bröstfickan
Att använda när den behövs. Och kastlinan är mycket användbar till mycket.

Lycka till
Svante

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

starke  
#256301 Tack för svaren, Svante och alla andra.
Är det möjligt att ta ner toppen på en tall med kastsåg? kasta upp linan på lämplig gren och såga diagonalt igenom stammen. Tex, om grenen är 15 meter upp och linorna är 25 meter långa så blir sågvinkeln 50-60 grader. Om det är möjligt så är det en väldigt prisvärd investering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256322 Hej, Svante! Roligt o se dig skriva lite!
Det kan du gott göra lite mer. Finns nog många som uppskattat det.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Svante Hansson  
#256333 Att såga toppar är inget att rekommendera.
Svårigheten ligger i att få ner linorna diagonalt där du vill- ett mycket svårt trick

Avatar Fallback

Re: Kastsåg

DanielK  
#256726 Svante. Jag måste fråga, vi har väldigt mycket problem med linorna dom verkar trassla ihop sig när man ska kasta iväg dom. Vi är många som använder den och alla har sina egna sätt om hur man ska gå tillväga, men inget funkar fullständigt. Hur ska man egentligen bete sig?

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

anersimyra  
#256731
DanielK skrev:Svante. Jag måste fråga, vi har väldigt mycket problem med linorna dom verkar trassla ihop sig när man ska kasta iväg dom. Vi är många som använder den och alla har sina egna sätt om hur man ska gå tillväga, men inget funkar fullständigt. Hur ska man egentligen bete sig?

Mvh
Daniel
Linorna ska " matas " ned i påsen eller vad ni nu använder. Lindas den upp i handen och läggs ner i behållaren får ni garanterat trassel.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Svante Hansson  
#256950 Tack Anders för ditt inlägg.
Detta är mycket viktigt- att ha "ett eget sätt" att göra på funkar inte. ALLA måste följa instruktionen.
Jag lägger in den här. Finns så klart mycket att tillägga, men detta är grundinstruktionen

Börja med att studera trädet eller grenen som du/ni skall kapa ned noga.
Det är viktigt att hitta ett ställe som verkar lämpligt på stammen för kapning.
Helst skall kapet hamna där det gör störst nytta och att det inte gör någon skada på dig själv eller på anläggning i form av fallande träd delar.
När du/ni har bestämt ett ställe på stammen där det verkar vara mest effektivt för ett kap går du och placerar dig och Kastsågen i lämplig position .
Plocka rent på marken runt omkring dig så inga grenar stör dig i ditt arbete.
Placera Kastsågen på marken och öppna locket.
Överst i bagen finner du först 2 draghandtag samt en mindre väska som du lyfter ur och placerar på marken.
Det du nu ser är en kastpåse på 350 gram som sitter fast i ena änden av en kastlina.
Tag fram kastpåsen och placera bagen till vänster om dig om du är högerhänt.
Greppa linan mellan fingrarna och släpp ned kastpåsen så att den svävar ca 40-60 cm över marken. Håll vänsterhanden helt öppen och placera linan i den, ovanför väskan. Börja nu pendla med kastpåsen fram och tillbaka tills du har hittat en jämn rytm. Under tiden som du pendlar med kastpåsen siktar du mot den punkt som du har valt som kapställe. Olika kasttekniker presenteras på hemsidan kasttekniker
Vid rätt tillfälle släpper du linan och kastpåsen tar med sig linan och lägger den över det ställe som du har valt som kapställe. Din kollega som står på andra sidan trädet matar nu linan till sin sida tills ni kommer till karbinen mitt på linan. Tänk på att inte gå under ett farligt träd som hänger gå i stället runt. Lossa karbinen och montera kedjan mitt på linan.

Du/ni skall nu ha 25 meter kastlina åt vardera hållet med en sågkedja i mitten.
Hissa nu upp kedjan med linan som du har kastat över tills den ligger mitt på stammen eller grenen. Kedjan har ett bleck som fungerar som en tyngd. Bleckets tyngd hänger alltid nedåt och gör så att kedjans skärtänder hamnar i rätt position för sågning.
Nu är det viktigt att placera sig på ett säkert avstånd från trädet eller grenen så att man inte skadar sig när de faller ned. Tänk också på att grenar och topp kan studsa långa sträckor. (Det kan underlätta att såga fast kedjan från lite närmare avstånd, för att sedan gå ut på rätt säkerhetsavstånd)
När du/ni står på en säker position applicerar du draghandtaget på vardera linan med ett dubbelt halvslag. Greppa sedan endast draghandtaget med handen i öglan då det kan finnas risk för att den fastnar runt handen.
Sträck sedan linan lagom och kom sedan överens om vem som skall börja såga med jämna mjuka sågrörelser (tänk timmersvans och den arbetstekniken). Kontrollera under sågningen så att kedjan jobbar hela tiden i mitten av stammen.
När grenen/stammen gått av och arbetet är klart lägger du tillbaka alla delar i bagen som den var när ni öppnade den. Observera att linan skall (hankas ned) falla fritt ned i bagen för att fungera bäst nästa gång du/ni skall använda den. Glöm inte att smörja kedjan.
LYCKA TILL

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

RonnyLumber  
#813526 Har köpt denna kastsågen och är nöjd. runt 1500 exkl momsen.

Edit: tagit bort reklamlänk/Tbj

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Svante Hansson  
#813549 Det finns ju en Kastsåg mini också i webbutiken.

Om man nu vill ha en billigare såg
Men den funkar på samma sätt som en RIKTIG kastsåg

Edit: Tagit bort reklamlänk/Tbj.
Senast redigerad av Svante Hansson mån 09 okt 2023, 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

PRN  
#814144 Haha jasahasssssaaaaa innan hjärnan fatta att det var motorsåg c haha fyfan vilken bild jag hade i skallen .

Användarvisningsbild

Re: Kastsåg

Nyborg  
#814146
PRN skrev:Haha jasahasssssaaaaa innan hjärnan fatta att det var motorsåg c haha fyfan vilken bild jag hade i skallen .

Hur såg den bilden ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar