Verkstan

Sätta skidor på liten timmervagn

11 inlägg 11372 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sätta skidor på liten timmervagn

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255962 Hej alla.

Går och väntar på att min järnhäst med tillhörande timmervagn ska levereras och passar på att fundera lite. :wink:

Som vintern varit i år är ju framkomlighet i snö inte det första man tänker på (i alla fall inte på mina breddgrader :mrgreen: ) men detta kan ju fort komma att ändra sig. Därför har jag lite tankar på hur jag på bästa sätt ska kunna utrusta timmervagnen med skidor så att den, förhoppningsvis, har lättare att följa järnhästen i skogen utan att gräva ner sig direkt.

Tidigare tillverkade Lennartsfors egna skidor i metall som man skruvade dit istället för boggin men detta kan inte ha sålt särskilt bra för tillverkningen verkar ha upphört sedan några år tillbaka.

Jag är visserligen någorlunda händig men metallarbete är jag helt oerfaren i så jag hade tänkt göra det så enkelt som möjligt för mig och köpa två plastbelag (http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/F ... al2418.htm) och försöka fästa dessa vid vagnens boggi på något fiffigt sätt, oklart vilket men det lutar åt spännband/rep.

Vad tror ni? Är det lika bra att ge upp på en gång eller finns det en chans? Envishet har jag i övermått så jag lär nog försöka i alla fall...kom gärna med tips och idéer - eller förslag på bättre konstruktioner :)

/Daniel



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

axwell  
#255970
Sidenbladh skrev:Jag är visserligen någorlunda händig men metallarbete är jag helt oerfaren i så jag hade tänkt göra det så enkelt som möjligt för mig och köpa två plastbelag (http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/F ... al2418.htm) och försöka fästa dessa vid vagnens boggi på något fiffigt sätt, oklart vilket men det lutar åt spännband/rep.


Plastbelagen är bara ett komplement till original medarna, de har inte den styvhet som krävs, måste ha ett underlag.

Gör av trä i nödfall, det kan fungera tillsammans med plastbelagen.

Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255973 Åfan, tur du sa det.

Har funderat på att göra någon sorts låda med böjd framkant som man kan ställa boggin i, borde ju bli ännu bättre med plastbelagen under. Om man gör sarger av lite tjockare reglar och botten av plywood kanske det skulle funka, men man vill ju försöka hålla vikten nere förstås...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255980
Bild


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... ade-41330/

3499:- för en skoterkälke, kan den duga?

Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255984 Köpa färdigt? Det är ju fusk ;)

Funderade i de banorna först men då skulle jag hellre vilja ha tag i en halv timmerdoning som jag kan fästa direkt i timmerbanken på maskinen Att bara ha en lös kälke/doning på släp efter tror jag blir alltför osmidigt i min skog, känns som om den kommer ha lättare att fastna mellan träden.

Får fundera vidare, fortsätt gärna komma med idéer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

axwell  
#256193 Fortsätter i Slurfis kälkspår.
Här är det inte färdigt men en komplett reservdel till Slurfis förslag.

Samma typ av medpar som timmerdoningar brukar ha.
Längst fram i brättet ett rörfäste, på mittens översida en förstyvning som samtidigt utgör ett spår för ett upp/och nedvänt "T".

Med relativt enkla medel skulle du kunna få medarna att följa boggiehjulens parallellitet tack vare rörfästena.
Förstyvningarna kan troligen passa som fäste några kraftiga lastspännband som pressar fast dom små hjulen(dia 400 mm ?) i ett fixerat läge.

Fast lite metalljobb krävs nog för att få det perfekt.

Tror att dessa "skottkärrehjul" går tungt i djupsnö och vagnen genar ovanligt mycket så medarna kommer nog att behövas där dragaren inte kunnat packa något spår.

Som hittat: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... ida-94023/

Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256195 Där hade vi den.

Avatar Fallback

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256197 Om du hittar den bakre delen av en timmerdoning til hast har du en lett og billig kjelke i snøen.
Da kan du sette vagnen hemma. Bør inte koste mer en et par hundre kroner. Finnes på mange gårder.
Finnes med både stang og kjetting til frem kjelken. Kjetting er best da det er lett å tilpasse til lengden på stokkene.

Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256227
axwell skrev:Fortsätter i Slurfis kälkspår.
Här är det inte färdigt men en komplett reservdel till Slurfis förslag.

Samma typ av medpar som timmerdoningar brukar ha.
Längst fram i brättet ett rörfäste, på mittens översida en förstyvning som samtidigt utgör ett spår för ett upp/och nedvänt "T".

Med relativt enkla medel skulle du kunna få medarna att följa boggiehjulens parallellitet tack vare rörfästena.
Förstyvningarna kan troligen passa som fäste några kraftiga lastspännband som pressar fast dom små hjulen(dia 400 mm ?) i ett fixerat läge.

Fast lite metalljobb krävs nog för att få det perfekt.

Tror att dessa "skottkärrehjul" går tungt i djupsnö och vagnen genar ovanligt mycket så medarna kommer nog att behövas där dragaren inte kunnat packa något spår.

Som hittat: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... ida-94023/


Vilket sammanträffande! Igår kväll var det sista jag tittade på skidor till en timmerdoning på skoterdelen.se, men dessa var onödigt långa och utan plastbelag. Och så vaknar man och här har du visat lösningen :D

Har en kompis som förhoppningsvis kan hjälpa mig att svetsa så det borde kunna gå att ordna tycker jag, får väl ta och skaffa mig ett par skidor från biltema och arbeta utifrån det när vagnen väl levererats.

Ja utan skidor på hjulen måste jag nog packa snön ordentligt med maskinen först, vilket i och för sig aldrig är fel...

Tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256228
Rank skrev:Om du hittar den bakre delen av en timmerdoning til hast har du en lett og billig kjelke i snøen.
Da kan du sette vagnen hemma. Bør inte koste mer en et par hundre kroner. Finnes på mange gårder.
Finnes med både stang og kjetting til frem kjelken. Kjetting er best da det er lett å tilpasse til lengden på stokkene.


Jag har tänkt lite på det och om jag inte lyckas med skidorna är ditt förslag det enda vettiga alternativet. Tror till och med att det kan finnas en gammal doning på svärföräldrarnas gård men den är nog i rätt dåligt skick. Men det går nog alltid att leta upp någon. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sätta skidor på liten timmervagn

VBAB  
#558533 Kolla denna länk:
https://ironbaltic.com/products/winter- ... le-trailer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).