Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43373 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256077
JensSkoog skrev:En 1,5 mm kedja är starkare, mer robust enn en 1,3 mm kedja. Annars ska du köpa det svärdet du själv känner dig komfortabel med. 15" holler til det mesta, men om du enbart jobbar med mindre träd så holler 13".


En 21BPX som är 1,5mm är inte robustare än en 20BPX eftersom det är samma kedja!
Samma tand, nit och sidolänk.
Samma drivlänk med förutom den del av tand som går i svärdet på 20BPX där är den avskalad 0.1mm på var sida.

Skillnader mellan 20BPX och 95VPX är däremot mycket mer fast de har 1,3mm båda två.
20 är rubustare och klarar mer bus, avverkar mer och kräver mer brum än 95.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

cruisern  
#256080 Jag har en HVA 550 XPG 15"/ 21BPX kedja som huvudsåg och en CS 2149 såg 13"/S30 kedja som reservsåg. (Reservsåg kan behövas om man ibland kör fast). Jag upplever det som Mange skriver att 21BPX känns "rubustare och river" lite mer än pixelkedjan. Om jag förstått det rätt så ju tjockare träd man sågar ju viktigare är det att få ut spånet från spåret. Där upplever jag att typ 21BPX gör detta ättare än typ S30/H30.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256081
Mange skrev:Vilken kedja är det du tycker är mer lämplig då?

Spårvidd säger ingenting...


Om jag förstår dig rätt (genom vad du skriver i ditt efterkommande inlägg, citerat nedan) så är det alltså exakt samma spårvidd för 1,5 mm som för 1,3 mm - i så fall skulle det vara intressant att få reda på lite mer om vad för- och nackdelarna är av denna lilla skillnad på på 1,5 mm resp. 1,3 mm kedjorna.

Mange skrev:
JensSkoog skrev:En 1,5 mm kedja är starkare, mer robust enn en 1,3 mm kedja. Annars ska du köpa det svärdet du själv känner dig komfortabel med. 15" holler til det mesta, men om du enbart jobbar med mindre träd så holler 13".


En 21BPX som är 1,5mm är inte robustare än en 20BPX eftersom det är samma kedja!
Samma tand, nit och sidolänk.
Samma drivlänk med förutom den del av tand som går i svärdet på 20BPX där är den avskalad 0.1mm på var sida.

Skillnader mellan 20BPX och 95VPX är däremot mycket mer fast de har 1,3mm båda två.
20 är rubustare och klarar mer bus, avverkar mer och kräver mer brum än 95.


Vad menas egentligen med BPX (det enda jag känner till är att det brukar stå så på Oregons "Micro Chisel"-kedjor, skulle vara intressant att få veta mer)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256082
Sorbus skrev:
JensSkoog skrev:En 1,5 mm kedja är starkare, mer robust enn en 1,3 mm kedja. Annars ska du köpa det svärdet du själv känner dig komfortabel med. 15" holler til det mesta, men om du enbart jobbar med mindre träd så holler 13".


Att 1,5 mm är starkare kan jag förstå.
Men frågan är väl också hur mycket styrka man behöver till vad.
En fördel med 1,3 mm är ju att sågspåret blir mindre och därmed mindre spill. Jag föreställer mig också att med ett tunnare sågspår går det åt mindre bränsle.
Jag kommer för det mesta att såga träd med en diameter runt 30-40 cm, sedan kommer det naturligtvis att finnas både grövre och tunnare trän emellanåt. Det kommer också att bli en väldig massa kapning av långtimmer (för ved).
I min värld skulle en 1,3 mm kedja vara lämplig då, eller har jag misstagit mig?
Skillnaden mellan 1,5 och 1,3 mm gäller väl endast drivlänksbredden, i övrigt är det ingen skillnad ? Bredden på sågskäret är alltså detsamma ?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256086
anersimyra skrev:Skillnaden mellan 1,5 och 1,3 mm gäller väl endast drivlänksbredden, i övrigt är det ingen skillnad ? Bredden på sågskäret är alltså detsamma ?


Jo, det är precis så jag uppfattat Manges svar.
Och nu, när jag lärt mig att skillnaden är så liten mellan dessa kedjetyper, skulle det, som sagt, vara intressant att få veta vad för- och nackdelarna mellan 1,3 resp. 1,5 är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256088 Skillnaden i spårvidd drivlänksbredd är inte nödvändigt vis olika kedjor eller som oftast menas att det är bättre med 1,3 just för att det är 1,3.
Det finns massor med kedjemodeller i olika spårvidd och märke, inte bara en i var spårvidd.

Som sagt:
Skillnader mellan 20BPX och 95VPX är däremot mycket mer fast de har 1,3mm båda två.
20 är rubustare och klarar mer bus, avverkar mer och kräver mer brum än 95.
20 skär och beter sig lika som 21BPX och 22BPX. De är bröder.
95 är lillebror som tål mindre, skär smalare och är klenare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256089 Mamma är 72, 73, 75 i 3/8 delning och pappa är 16 och har .404 delning..

:lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#256097
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:Skillnaden mellan 1,5 och 1,3 mm gäller väl endast drivlänksbredden, i övrigt är det ingen skillnad ? Bredden på sågskäret är alltså detsamma ?


Jo, det är precis så jag uppfattat Manges svar.
Och nu, när jag lärt mig att skillnaden är så liten mellan dessa kedjetyper, skulle det, som sagt, vara intressant att få veta vad för- och nackdelarna mellan 1,3 resp. 1,5 är.
Vad tunnare drivlänk nyttar till med i övrigt " samma " kedja har jag ingen aning om, dock fick jag noshjulshaveri på båda mina 1,3 svärd och bytte till 1,5 igen. Om haveriet hade något med spårvidden att göra kan jag inte säga, men då jag aldrig upplevt detsamma med 1,5 var valet lätt, hellre byx, än svärdslös i skogen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256098
Mange skrev:Mamma är 72, 73, 75 i 3/8 delning och pappa är 16 och har .404 delning..

:lol:


För motorsågsnybörjaren kanske en något esoterisk nivå av humor, du får gärna förklara så kan jag också ta del av poängen.

Det vore också intressant att få fler synpunkter kring det val mellan den mycket litet begagnade 346:an och den nya 550:an som jag inledde den här senaste delen av tråden med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256103
anersimyra skrev:Vad tunnare drivlänk nyttar till med i övrigt " samma " kedja har jag ingen aning om, dock fick jag noshjulshaveri på båda mina 1,3 svärd och bytte till 1,5 igen. Om haveriet hade något med spårvidden att göra kan jag inte säga, men då jag aldrig upplevt detsamma med 1,5 var valet lätt, hellre byx, än svärdslös i skogen. :grin:


Ok. det var ju en intressant erfarenhet.
Finns det fler som har samma finns kanske en trend och ett svar.
Hoppas det finns fler som vill dela med sig (vad jag sett hittills är det rätt mycket samma 4-5 stycken som flitigast återkommer i den här och liknande trådar).

För övrigt var jag och besökte Kollberg på Bo Zenk. Han såg lite ställd ut när jag hälsade från dig, men när jag nämnde var du bodde gick det upp en luma. Vi får se hur det blir med köp där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

T Landström  
#256109 Jag hade valt 550:in... Har precis bytt till en sådan från en 346:a.
Den levereras med 13" svärd 1,3.
Jag köpte till ett 15" svärd 1,5 som reserv om jag springer på något grövre i skogen...
Har klarat mig många år med bara 13" svärd. I år har jag haft på 15" svärdet en gång mest pga att jag va lat och inte slipade kedjan så det drog snett när jag fällde och snitten inte möttes när jag gjorde instick och gick runt.

Fördelen med 15" svärd är att sågen får en bättre balans när man ska fälla...annars tycker jag det inte spelar så stor roll och är nog som många säger en vane sak...
Har inte heller upplevt något kedjebrott med 1,3 kedjorna inte heller några skurna noshjul men kanske har blivit räddad av att jag smörjer noshjulet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256111
T Landström skrev:Jag hade valt 550:in... Har precis bytt till en sådan från en 346:a.
Den levereras med 13" svärd 1,3.
Jag köpte till ett 15" svärd 1,5 som reserv om jag springer på något grövre i skogen...
Har klarat mig många år med bara 13" svärd. I år har jag haft på 15" svärdet en gång mest pga att jag va lat och inte slipade kedjan så det drog snett när jag fällde och snitten inte möttes när jag gjorde instick och gick runt.

Fördelen med 15" svärd är att sågen får en bättre balans när man ska fälla...annars tycker jag det inte spelar så stor roll och är nog som många säger en vane sak...
Har inte heller upplevt något kedjebrott med 1,3 kedjorna inte heller några skurna noshjul men kanske har blivit räddad av att jag smörjer noshjulet.


Tack för många intressanta erfarenheter Landström!
Och inte minst för svar på min ursprungliga fråga :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256113
Sorbus skrev:
Mange skrev:Mamma är 72, 73, 75 i 3/8 delning och pappa är 16 och har .404 delning..

:lol:


För motorsågsnybörjaren kanske en något esoterisk nivå av humor, du får gärna förklara så kan jag också ta del av poängen.

Det vore också intressant att få fler synpunkter kring det val mellan den mycket litet begagnade 346:an och den nya 550:an som jag inledde den här senaste delen av tråden med.


Tänkte skoja till det lite o förklara mer familjärt eftersom de flesta av oss vet vad syskon föräldrar etc menas med.
Tex. Minst, mellan, störst, äldst och klokast.

Oregon familjen:

Om man delar in det efter tålighet och effektivitet...
91 är minstingen, 3/8Hobby delning och 1,3 Max 45cc
95 lite tuffare, .325 delning, 1,3 Max 45cc
20/21/22 produktivast i .325 delning, finns i halvmejsel/mejsel tand i 1,3/1,5/1,6. Max 65cc
72/73/75 är stor. Halv mejsel/mejsel/mejsel tand i 1,3/1,5/1,6. minst 55cc och vridstark motor
16,58,59,27 är störst idag och .404 delning lämplig från 80cc och uppåt. Används lite på sågar mer på skördare. finns i 1,5/1,6 och i vissa fall 2,0mm oftast i Halv mejsel men även mejsel.

Jag har sett mycket problem med 95 kedjor i löv huggning och 55cc+ sågar.

Hade det varit jag som skulle välja såg, hade jag åkt o tittat på 346:an.
Är den fin och går rätt hade det blivit mitt val.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256115 Tack för utförligt svar om Oregonfamiljen Mange (vem som är störst, klokast och starkast av mamma och pappa kan det kanske finnas olika åsikter om, men jag förstår vad du menar, det var nuffrorna som krånglade till det från början)!
Och för synpunkt gällande inköp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256354
Mange skrev:
En 21BPX som är 1,5mm är inte robustare än en 20BPX eftersom det är samma kedja!
Samma tand, nit och sidolänk.
Samma drivlänk med förutom den del av tand som går i svärdet på 20BPX där är den avskalad 0.1mm på var sida.

Skillnader mellan 20BPX och 95VPX är däremot mycket mer fast de har 1,3mm båda två.
20 är rubustare och klarar mer bus, avverkar mer och kräver mer brum än 95.


Efter en del funderande:
Om det är samma kedja, bortsett från drivlänken som löper i svärdsspåret, hur kommer det sig då att man (HQV) gör en filmall för kedjor med 1,3 mm (H20) och en annan för kedjor med 1,5 mm (H25)?
Och om man använder en H25-filmall på en kedja med 1,3 mm så kommer man snart märka att det inte fungerar speciellt bra. H25-filmallen vinglar, d.v.s det sitter inte tajt (mindre tajt än om man använder en filmall för 1,3 mm (H20). I min värld kan det bara tyda på att det faktiskt finns en skillnad, även i sågdelen, mellan en 1,3 mm och en 1,5 mm kedja.
Det här var något vi faktiskt gick igenom på motorsågkörkortskursen och som jag nu drar mig till minnes. Det är ju enkelt för var och en själv att kolla och testa.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).