Gallring

Gallring med hypro 755

82 inlägg 57924 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#255880 Nu är det så att den måste inte gå i hop sig. Jag kan tänka mig att lägga 50-60% av kostnaden som nöjeskonto. Slitage ja men slitage o soppa o för att inte glömma slitage av sågkläder samt slitage på mig hur ska jag värdera det. Jag köpte en vedprocessor för några år sedan när jag var nära att såga av mig handen i vedkapen. När handen är avsågad så känns nog inköpet av vedmaskinen som en billig försäkring, tänker lite likadant ang. Hypron. Visst såga ska man ändå men tillfällena för att skada sig minskar.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

hlb  
#255894 Glömde rep kostnaderna under 5 år. Två svärd med kedjor (under körning i björk och asp), en hydraulslang, ventillock vid avbrott i returoljan (kvist i koppling returolja), krok winchwire som försvann i djup snö när wiren gick av, 50 m wire. Totalt ca 3500:-. Restvärdet efter 5 år är nog ganska högt.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

massa-ved  
#255901
hlb skrev:Köpte en Hypro 450 XL med 6m kran för 5 år sedan när jag blev pensionär. Har gallrat ca 5 ha /år i nu (ca 30 ha)+ jagat upp alla vindfällor. Kör bara dec-mars.
Har också referensområden gallrade av Södra. Ser mycket mindre stormskador i den hyprogallrade skogen.
Jag kan inte konkurrera med en proffsmaskin i kostnad /ha, men långsiktigt har jag nog tagit in över en million på bättre slutresultat. Pengarna kommer vid slutavverkning. ( Inhyrd JD 1270.)
Att åka ut och visa de hyprogallrade områdena är också lön om än inte i pengar. Att jag mår bra fysiskt av att springa med wiren minskar också vårdkostnaderna.
Totalt sliter jag med nästan 200 Ha.
Jag rekommenderar verkligen ett Hyproköp om Du vill trivas med Din skog.


Hypro 450 är nog en ganska bra maskin det är väldigt sällan nån begagnad till salu
men däremot en del Niab och Kesla som inte har gått många kubik. Dessutom nästan
200 000 billigare än 750.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#255923 Mmmm, Fast man är ändå inte riktigt hemma känns det som. 450´n kan bara ta från en sida samt att man står ute oavsett väder. Jag ser en stor fördel i den snabba av och påkopplingen till traktorn med 755 hjulburen. Min maskin går i både snöröjning och entreprenadkörning samt med skogsvagn och lastare till gårdssysslor. Jag tror att jag kommer att tänka lite så här en 450 också mycket pengar och ändå nådde jag inte riktigt fram till det ja ville ha. (lättkopplat effektivt och hållbart) Men jag vill ha motargumenten. Jag debatterar inte för att jag ska övertyga mig själv. Slitaget på traktorn tror jag nästan man kan kvitta mot att det blir så mycket enklare skotning allt ligger vid stickvägen och är sorterat inte alls så bökigt som att in o hämta stock för stock och sortera som vid manuell huggning. Klara mig med både enklare vagn utan drivning och kortare kran. Slitaget på Hypron verkar ganska litet om man pratar med de som har en i alla fall. Sedan läste jag lite tidigare i tråden om ett argument att det blev för långt mellan stickvägarna för andra gallringen?? Det är ju det som är hela grejen att man inte vill ha in fullstora maskiner inte vid 1:a eller 2:a gallring. Har man dessutom inte mer skog än jag så kan man slutavverka något ha el två med 750n. Då orkar man även planta detta. Men att slutavverka 5-10ha som jag gjort innan då blir allt övermäktigt samt att jag är uppbunden till när någon annan kan köra det, inte när jag vill. Ingen här nere vill tex stubbbehandla vid slutavverkningar. Och all skog kan inte tas ner när det är under 5grader kallt/varmt. Fäller jag själv kan jag stubbbehandla manuellt och arbeta upp helträd med 750'n. Puhhh det blir långa romaner när man är uppe i något.......´Jag ska i alla fall i väg på fredag o kolla på en i action här i krokarna, sen är jag väl omöjlig att övertyga He he he

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Storken  
#255942 Varför frågar du när du redan verkar ha bestämt dig...
Har du pengarna så köp och var glad ! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#255967 Ja ja men resan dit är ju halva glädjen och sen kanske jag argumenterar mer än frågar. Jag väger in alla aspekter. Tex din kommentar storken "köpa en processor för en halv miljon skulle jag passa mig jävligt noga för" den väger faktiskt ganska tungt. När det gått en tid så kan allt falla på plats.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#256003 Bestämmer du dig för att investera i en 750, så vet jag en som är lite sugen på att kika när den är i action;-)

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256027 Om jag fattade det rätt så ska du ha en vagnsmonterad. Då skulle en sån här kunna vara ett alternativ.
http://bjmmaskin.se/?page_id=31

Någon som vet vad en sån kostar?

Här finns en på blocket i alla fall
http://www.blocket.se/gavleborg/Process ... w=3&last=1

Fördelen är att om man redan har en kran så behöver man ju inte köpa en till. Dessutom kanske man kan kosta på sig en bra kran till vagnen och klara sig med den.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

svampbob  
#256030
frågande och vetande skrev:Bestämmer du dig för att investera i en 750, så vet jag en som är lite sugen på att kika när den är i action;-)


Jag hört att det redan är bokat en buss för studiebesöket

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#256034 Nej inte vagnsmonterad, hjulburen.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256036
Seb macahan skrev:Nej inte vagnsmonterad, hjulburen.


Sak samma det blir besvärligt att backa oavsett.

Avatar Fallback

Re: Gallring med hypro 755

frågande och vetande  
#256059 Backningsbiten tror jag man lär sig efterhand, Kan vara bra att tänka på div extrakostnader som faller på. Tror naturligtvis du redan ha gjort detta, men t ex dim mätning ingår inte. Div förvalda längdval osv tror jag inte ingår.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#256130 Jag bygger om för dubbelkommando med fram/back och ratt och omvänd förarplats så backningen blir nog inte backning utan framkörning. I Hypro 750 så är den helt komplett med mätdator för dim, längd och tio förval samt trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

Seb macahan  
#256811 Nu har jag sett den i en första gallring. Blev imponerad helt klart. Maskinen är utan tvekan både effektiv och robust. Sen är det ju andra frågor som ska övervägas. Nu ska 550'n få jobba lite.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med hypro 755

loppan  
#256822 Jag har tittat på en 450 monterad på kärra en gång,inte så dumt faktiskt.
Inte lika smidigt som den bogserade 755 men det blir billigare.
Självklart är bogserad smidigare men detta är en mellanväg.
Möjligen så hamnade den något högt på kärran så att vinkeln på trädet brev lite brant in i maskin.
Har en patu 40 lf monterad på kärra och det fungerar hyfsat förutom att stegmatare är sega.
Har vart och tittat på lite ersättare till denna då man alltid vill ha något bättre,bla några 901or super Eva m.fl.
Dock så har dessa tankar hamnat på is då det blir för mycket krångel på gamla skördare.
Har funderat en del på hypro med så jag följer denna tråd med intresse.

En sak jag funderat över som pratats om tidigare.
Det finns ofta begagnade procesorer som endast körts några hundra timmar sen har man ledsnat på dom och vill sälja,men alldrig hypro.
Beror detta på att det är den enda gallringsprocessorn som verkligen funkar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).