Traktorn i skogen

Skogsvagn

24 inlägg 17320 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

stegmaster  
#255981
roten skrev:Ok, nåt sånt har inte jag.

Detta låt konstig, kan aldrig minnas jag sett en 6000 utan släpvagnsbroms. :shock:
Kom igjen nu, ut och fota en bild av bakpartiet.(på traktoren altså) :mrgreen:

Her er en bild jag hittade på nätet (Grönna pilen visar uttaget).

Uten navn.png
Senast redigerad av stegmaster ons 08 jan 2014, 00:15, redigerad totalt 2 gånger.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255982 Man kan koppla en hydraulisk broms på ett enkelverkande uttag, dra i spaken så bromsar det.
Sidolutning är inte att rekommendera, man får köra uppförs eller nedförs, björna fast timret så
de inte glider av när man kör uppförs.
Små lass är tillåtna på besvärliga marker.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

OlaE  
#255993 Har inte heller bromsuttag på 6600an.
Använder ett dubbelverkande uttag, men är kopplad på fri retur till tank.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

luspen  
#255998 Man får tacka för alla tips och råd, har nu beställt vagnen och får den om sisådär en och halv månad.Vad jag läst här så verkar mowi vara bra grejor så man hoppas att man gjort ett bra val.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

stegmaster  
#256024 Grattis med köpte luspen, det kommer garanterat bli bra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

stegmaster  
#256031 Då var släpvagnsbroms frågan löst. :grin:
Standard i Norge, ekstra i Sverige (Gissar at årsaken til detta beror på man får ju endast kora med släp med maksvikt 4t ((vilket er et veldig lite släp)) om vagnbroms inte finns, dessa reglar har ni vel inte i Sverige???)

Läs sista linja i dessa bilder som er från samma instruktionsbok Norsk /svensk utgave.


brems norsk.png


broms svensk.png

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256063
stegmaster skrev:Då var släpvagnsbroms frågan löst. :grin:
Standard i Norge, ekstra i Sverige (Gissar at årsaken til detta beror på man får ju endast kora med släp med maksvikt 4t ((vilket er et veldig lite släp)) om vagnbroms inte finns, dessa reglar har ni vel inte i Sverige???)

Läs sista linja i dessa bilder som er från samma instruktionsbok Norsk /svensk utgave.



Har ni några traktorskrotar i Norge?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

Hema  
#256095 För att minska vältrisken kan man vätskefylla hjulen. Vanligast är nog att bruka saltvatten.
Senast redigerad av Hema tis 18 feb 2014, 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

eqlazer  
#266200 Bromsventil på traktorn är en bra investering. Jag skulle då inte lita på mig själv att i en panik/nöd-situation komma ihåg att också dra i en spak samtidigt som man ska ha full koll på resten av traktorn.
I sakta mak i skogen är väl en sak, men kommer man ut på trafikerad väg...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).