Skördare

Parallellkran eller teleskopkran

5 inlägg 5417 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Parallellkran eller teleskopkran

Baggböla  
#255782 Vilken krantyp föredrar ni?

Jag antar att det är parallellkran eftersom det är det enda man ser i skogen. Men Ponsse erbjuder ju teleskopkranar till sina skördare så det borde ju innebära att det finns de som föredrar de.

Valmet/komatsu har helt frångått teleskopkranarna?

Teleskopkran på Ponsse Bäver
Parallellkran på Ponsse Bäver


Var de dyra i inköp, var de klumpiga, var dyra och krävande i underhåll eller var de för långsamma.?

Vad säger du? Vad är dina tankar, åsikter eller erfarenheter kring teleskopkranen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Parallellkran eller teleskopkran

sputtnick85  
#255831 Jag har kört lite beaver å ergo med hn200 kran teleskopkran.å jag tycker att det är att föredra både i att lyfta och väldigt snabba.tycker att man får en bättre tyngdpunkt på maskinen åxå,blir stabilare å hugga med.finns nog ingen annan kran som har samma lyftkraft som dom kranarna.underhållet är ju som alla kranar att man smörjer utskjutet å spänner kjedjan, annars går kjedjan av.

Användarvisningsbild

Re: Parallellkran eller teleskopkran

hlb  
#255885 Kör parallellkran på griplastarvagnen och teleskop på Hypron. Hyprokranen är enklare att köra med mycket högt tempo den är som en kobra och exaktheten i högt tempo är klart bättre.

Avatar Fallback

Re: Parallellkran eller teleskopkran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256056 Det jag hörde från valmet för flera år sen när dom slutade med teleskop kranarna var att dom var mycket dyrare att tillverka...
Parallellkranarna är enkla, slipper invändiga slangdragningar, glidrullar, slangrullar och kedja mm mm som var lite tråkiga att skruva i när de gick sönder.

Avatar Fallback

Re: Parallellkran eller teleskopkran

magnusson5000  
#295703 Skulle säga bom kran ruskigt stark och väldigt lätt körde

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).