Traktorer och processorer

telekabel

11 inlägg 6828 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

telekabel

Sture Andersson  
#255670 Körde ner en telekabel i skogen i dag ,har sett att den hänger lågt på ett ställe,men missa detta och märkte inget förren jag hadde rivit ner den.Nån som vet om det finns någon lägsta höjd på kabel i skog,tele.Skulle tro den hängde 3.5 m över marken



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: telekabel

Sture Andersson  
#255672 Glömde skriva att det var med griplastarkärran

   TS
Användarvisningsbild

Re: telekabel

anersimyra  
#255677 Du kan sannolikt aldrig ställas till ansvar för detta i vart fall :smile: samma höjd som över väg i icke tätbebyggt område ska den ju hålla kan man tycka.

Avatar Fallback

Re: telekabel

Tosca  
#255702 Det kunde man ju tycka, men de har bara krav på fri höjd över vägar.
Jag skulle gissa att du åker på den lagningen, om du nu inte hittar ett vindfälle som dragit av den...

Avatar Fallback

Re: telekabel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255722 Om dom gnäller över att du ska betala, säg till dom att sätta upp en högre stolpe....de är dom inte intresserade av o dom har sagt till mej att va försiktig nästa gång då :) men nu är allt rivet här ändå

Användarvisningsbild

Re: telekabel

Bax  
#255741 En lågspänningsledning ska hänga minst 4,5m från marken, i skogsmark.
Sedan hänger telefonkablarna några decimeter under dessa så 4m antar jag är lägsta höjd.

Avatar Fallback

Re: telekabel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255753 Fri höjd ska vara 4,5 meter. Det hävdar du stenhårt. I andra hand kontaktar du ditt försäkringsbolag och åberopar ansvarsförsäkringen.
I princip kan ledningen ligga hur lågt som helst men då är det inte "fri höjd" och ska vara skyltat.

Användarvisningsbild

Re: telekabel

Ängagärdet  
#255756 Det kostar inget. Har kört av ett antal gånger, å de kommer bara å lagar, efter någon månad om de är snabba! Det är ju detta som abonemangsavgiften ska täcka.

Avatar Fallback

Re: telekabel

ÅsaNisse  
#255777 Har Telia något servitut / avtal på att ha kabeln där? I det ska det stå lite matnyttig information om var och ens rättigheter och skyldigheter.
I annat fall kan Telia laga och se glada ut.

Avatar Fallback

Re: telekabel

DanielK  
#255797 Telia har inget med kabeln att göra.

Skanova är nätägare av allt telenät idag.

Gick kabeln av eller lossnade den enbart från stolpen(ar)?

Reglerna lyder som följande.

Över väg: minst 5m

Övrig mark : minst 3,5m

Avatar Fallback

Re: telekabel

Sture Andersson  
#255951 Kabel var skarvad vid en stolpe den for isär där vid stolpen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).