Uppvärmning

Inkoppling av acktankar / värmessystem??

11 inlägg 7827 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkoppling av acktankar / värmessystem??

Werner85  
#254959 Hej
Jag skulle behöva hjälp med hur jag skall koppla mina in mina acktankar / värmesystem.

Till sommaren skall jag byta acktankar i pannrummet, som är beläget i källaren i bostadshuset.
Idag har jag två 500iters tankar som jag skall ta bort och ersätta med en på 1500liter med inbyggd vvb.
Anledningen till att jag tar bort de gamla är att det är ont om plats i pannrummet så det blir en ommöblering.
Jag har tänkt att behålla en 500liters som skall stå kvar i pannrummet. Huset värms med dels golvvärme och dels radiatorer.
Har en tvåvägskulvert till garaget där jag har tänkt att ställa ytterligare en 500liter tank, den skall ha solslinga för att kopplas ihop med paneler på garagetaket. Garaget skall värmas av två stycken "heatstripes" monterade i taket, övervåningen med radiatorer.
Jag har tänkt att separera huset och garaget med en plattvärmeväxlare.

Hur skall detta kopplas för att det skall fungera?
Hur får jag tex solvärmen att ladda tanken i huset en solig dag?

Hoppas att någon har orkat läsa igenom allt!

Med vänlig hälsning Henrik



   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

anersimyra  
#254975 Jodå, jag läste din fråga med intresse. Du ska verkligen försäkra dig om att kontakta en riktigt kunnig installatör, många exempel på " rätt " installationer, vilka i praktiken inte fungerar finns att hitta lite överallt.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

Werner85  
#254983 Absolut skall jag prata med en installatör, men jag vill ha lite "kött på benen" innan jag tar någon kontakt för att om inte annat veta vad han pratar om.
Med vänlig hälsning Henrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

machonisti  
#254984 Sök på nätet, ingen annan än du själv vet vad du önskar av systemet!

Avatar Fallback

Re:Inkoppling av acktankar / värme

Werner85  
#254992
machonisti skrev:Sök på nätet, ingen annan än du själv vet vad du önskar av systemet!


Jag vet vad jag önskar av systemet, det är inte det som är problemet.
Har sökt på det mesta men jag hittar inget om någon som har en slavtank med solladdning tillbaka till huset.

MVH Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

Rolfnilsson400  
#254997 Termoventiler har reglerutrustningen du behöver

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

anersimyra  
#255076 Du kan skicka PM och få en kontakt av mig.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

Skogstinsen  
#255422 Skriv ett inlägg på byggahus, i biobränsle forumet. Där finns de många duktiga människor på installationer. :-)

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acktankar / värmessystem??

Cat554  
#255436 Flytt heller fyren og den store tanken til garasjen? Da får du enklere system for solvarmen, og du slipper å skaffe veden inn i kjelleren?
OH

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acktankar / värmes

Werner85  
#255460
Skogstinsen skrev:Skriv ett inlägg på byggahus, i biobränsle forumet. Där finns de många duktiga människor på installationer. :-)


Ok, det skall jag prova!

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acktankar / värme

Werner85  
#255461
Cat554 skrev:Flytt heller fyren og den store tanken til garasjen? Da får du enklere system for solvarmen, og du slipper å skaffe veden inn i kjelleren?
OH


Det hade varit det absolut bästa, men då behöver jag ny skorsten och det blir mer jobb samtidigt har jag inte så stort garage så det blir ganska trångt där med.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).