Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fyrhjuling för barn

11 inlägg 10528 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrhjuling för barn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255254 Finns det någon laglig möjlighet att köra fyrhjuling för en 11-åring, tex i egen skog/mark? Man kan registrera som traktor, men då måste man väl vara 15?

Räcker det med elstängsel typ häshage för att det skall räknas som inhögnat?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling för barn

tallen100  
#255259 Vet inte riktigt vad som gäller för fyrhjuling, du kan ju registrera den på flera olika sätt. Är den registrerad som terrängfordon tror jag du måste ha ett förarbevis som för snöskoter om du inte tagit körkort före år 2000 tror jag, å det är väll samma ålder som för traktorkort.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling för barn

hlb  
#255272 Du frågar för mycket. Varför säljs det så många ATV för barn, de är för små för 15-åringar. Har en 6 åring som kör med hjälm och under uppsikt (fjärrstopp) han backar nu suveränt med släp , gasen är begränsad. 800-Can-Am-en får han inte låna. Den kör lillasyster som är 3.(Farfar åker med)

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling för barn

jannee  
#255278 Körde traktor regelbundet från det jag var 10, personbil var jag väl 11 eller 12, i alla fall något år innan jag började med en trimmad Zyndapp.
För övrigt är det så att ett oregistrerat fordon inom inhägnat område får framföras av vem som helst, troligtvis måste man vara nykter, ålder oväsentlig.
Det ingen vet om, far heller ingen illa av.
Inhägnaden är till för att hindra obehöriga från att ta sig in, inte tvärtom.
Avställd pbil får framföras, även på is om tillfartsvägar är blockerade.
Nu är jag inte 100, regler kan ha ändrats, dock har det varit på detta vis.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling för barn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255384 Räkna med att allting är förbjudet. Det är i princip ointressant. Vad som är intressant är hur olycks- och ansvarsförsäkringar ser ut. Vissa försäkringar har undantag för motordrivna fordon eftersom de i princip ska ha trafikförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling för barn

Kse  
#255458 Som Jannee skriver så har det iaf varit ok att framföra fyrhjuling inom inhängande område även för barn, behöver inte vara så avancerad inhägnad om man kollar på nån djurpark eller liknande där det finns motoraktiviteter för barn.
Lite snitselband eller liknande är oftast det som åtskiljer aktiviteterna från omvärlden.
Fösäkringsfrågor har jag fick ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling för barn

jannee  
#255492 Åkgräsklippare kontra fyrhjuling, vari ligger skillnaden om båda är oregistrerade.
Registrerat fordon, troligtvis helt andra regler.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling för barn

Skogen i boden  
#312875 Misstänker att försäkring blir svårt om nåt händer . Tragiskt nog var det ett barn i mina trakter som dog efter att ha vält och hamnat under . Harde funderat på en liten åt mina barn men tänkte om efter det , resonerade som många innan att det går ju inte fort om man spärrar gasen osv .

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling för barn

hlb  
#312877 Om man förlorar ett barn är väl försäkring rätt oväsentlig. Lär ungarna ta ansvar och ändå ha kul. Det viktigaste: Var delaktig, kolla vad de gör, lägg in fler halmbalar när det behövs. När en orutinerad unge kommer ut bland tuffa kompisar på moped, stiger riskfaktorn några tusen gånger.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling för barn

Skogen i boden  
#312879 Jo självklart är det ovesäntligt i fallet jag nämde men de kan ju skada sig utan att dö . Körde själv moppe från 11 år och lever ännu . Men många ser nog bara fyrhjulingarna som nåt roligt utan nå större risker . Sen är det nog skitkul för ungarna att köra men de är nog inte lika uppdaterade på tyngdlagar ,fart osv som vi vuxna och det får vi aldrig glömma

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling för barn

hlb  
#312882 Det är nu Du kan lära dem om tyngdlagar m m och de tar åt sig fantastiskt. När de är 15 vill de inte lyssna på den mossiga gubben.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).