Motorsåg och handhållet

Svärdjämförelse

49 inlägg 20372 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

T Landström  
#255103 Jag köpte ett svär på Swedol i somras... Och där är hålet för justeringen inte runt... Det är som om dom "borrat" 2 hål bredvid varandra...
Ska ta en bild lite senare idag...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

traktorz  
#255113 Jag såg det också på vårt Iggesund (E13-U00-58J) 13" & 0.058"/1.5mm svärd. Antog att det är för att passa till ett flertal sågmodeller.

Det nya Carlton 15" (15-01W-K264-SP) däremot har de normala två justerhålen med diametern 8.6mm. Oljehålet är 5mm.

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

Robertberg  
#255116 Här är bild på tre 15" 1,5 svärd.
Ska se om jag kan hitta en våg och väga någon dag.

Mitt Iggesundssvärd har som synes vanligt justerhål.

https://www.dropbox.com/sc/1yhfc1b6i30svt7/ZQf49RGAqr

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

T Landström  
#255131 Såhär ser det ut på mitt svärd iaf...

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

T Landström  
#255149 En fråga till gällande svärden från Swedol...

Är deras spår i 1,3 svärden bredare än hva/jonsereds 1,3?

Jag upplevde att att kedjan glappade när jag filade kedjan...

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Forest

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255151
traktorz skrev:
Valmet 505 skrev:Finns iggesunds svärden med Stihl fäste ochså?

- Nej, tyvärr finns inga Iggesund-svärd tillgängliga på marknaden, som passar till Stihl motorsågar.
-Vi har letat förgäves efter sådana till våra två motorsågar MS 192C-E & MS 362C-Q, som nu senast hos Swedol, där vi endast fick tag på Iggesund-svärd till våra Jonsered 50-kubikare.

Mange skrev:Ja, Iggesund har alla fäste, Inklusive Stihl.

Iggesund forest, som ingår i Olofsfors-gruppen, tillverkar företrädesvis svärd till skördare, men en modell R2 (solitt svärd) passar visst till motorsåg. Okänt dock, med vilka fästen, samt om det ens det säljs annat än via fabriksförsäljning och då i stora kvantiteter.

P.S:
Undrar just hur länge restpartierna av Iggesund-svärden finns kvar på Swedols hyllor. Snart kanske Iggesund-svärden enbart finns till maskinskördare? Trist i så fall, för om inte annat, så har de de alltmer frekventa höst- och vinterstormarna visat på behoven av tåliga och lite längre svärd, än vad fabrikanterna normalutrustar sina sågar med.

♦ Iggesund Forest


Ta kontakt med en återförsäljare så tar dom hem till dig.
Jag har beställt till Stihls lilla och mellan fäste innan så jag vet att de har. I både 3/8 och .325. Jag har några hemma oftast.

Jag ska ta kontakt o kolla upp lite bättre i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

traktorz  
#255181
T Landström skrev:Såhär ser det ut på mitt svärd iaf...

Jag gissar att svärdet kan skjutas in mot motorsågen litet extra pga. de avlånga hålen, för att därigenom underlätta kedjepåtagandet. Iggesundsvärdens lite bulligare utformning gör ju att dessa får en litet större omkrets än standardsvärdet.

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

traktorz  
#255183
T Landström skrev:En fråga till gällande svärden från Swedol...

Är deras spår i 1,3 svärden bredare än hva/jonsereds 1,3?

Jag upplevde att att kedjan glappade när jag filade kedjan...

Du får ta en tolk och mäta, då det handlar om tiondels millimetrar.
Jag har tyvärr bara erfarenhet från 1.5mm svärden, där S27 & S25 kedjorna går följsamt och stabilt på 13" Iggesund-svärdet.

P.S:
Det i tråden tidigare omnämnda Carlton-svärdet på 15" med 1.5mm drivlänk tillsammans med H25 kedjan ser ut att smörjas bra på vår CS2152 såg. Har just monterat och kört in kedjan och sträckt den något. H25 går riktigt mjukt och fint på det nya svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Forest

traktorz  
#255189
Mange skrev:Ta kontakt med en återförsäljare så tar dom hem till dig.
Jag har beställt till Stihls lilla och mellan fäste innan så jag vet att de har. I både 3/8 och .325. Jag har några hemma oftast.

Jag ska ta kontakt o kolla upp lite bättre i veckan.


- Det låter ju bra, när så blir dags.

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255258
T Landström skrev:Såhär ser det ut på mitt svärd iaf...


Svärds spännarhålet ser ut som det gör för att passa flera sågs olika svärdsspännare.

Det är inte för att underlätta montering, då är svärds spännaren ej i hålet och svärd i botten in mot drev.

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

SawTroll  
#256032
stegmaster skrev:
SawTroll skrev:
Carlton sverd har vært produsert "over alt" rundt i verden, de har ingen "egen" sverdproduksjon - men i fremtiden vil vel mer og mer være Oregon produkter, siden de har samme eier (Blount).
"Made in Canada" tyder på Oregon.

Lager inte Carlton sine kedjor själva, heller???



Jo da, så langt - men kvaliteten er jo betydelig dårligere enn Oregon og Stihl, og jeg tviler på at det vil vare så lenge, nå som Oregon og Carlton har samme eier - det går vel samme "veien" som med Windsor kjeder.....

Ikke noe tap uansett, utenom for mangfoldet.....

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256041 På vilket vis är de dåligare? De har olika kedjemodeller så ska det jämföras vilka som är bra och dåliga är det lite upp till vad man jämför.
Som jag upplevt dem så är de hårdare i tanden vilket är uppskattat av mig. Kan nog vara svårare o fila för vissa kanske..
Skärtandens form och egenskaper gillar jag i de flesta fall.

Avatar Fallback

Re: Svärdjämförelse

SawTroll  
#256045 Du må prøve noen Carlton kjeder for å forstå problemet, men de jeg har prøvd har vært tunge, av "grov" kvalitet (slurvete produksjon + mye metall til "overs"), mangler low-vibe chassis, og er særdeles uskarpe når nye. Skarpheten kan ordnes, men ikke det andre.

Användarvisningsbild

Re: Svärdjämförelse

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256049 Jo det klart, kanske du har rätt. Jag får prova 150 fot till helt enkelt innan jag får uppfattning.

Vilken är det du provat?

Att de är tyngre är nog högst maginellt om man jämför lika kedjor.
En tyngre kedja lagrar mer energi så för min del är det helt OK om den är två tre eller kanske 10 gram tyngre...

Användarvisningsbild

Carlton Super Pro 15" svärd

traktorz  
#256185
traktorz skrev:-Slutligen föll jag för reklamens maktpåverkan, då Carltonsvärdets påtryckta "SUPER PRO™" indikerar ett viss kvalitetsnivå. Har sedan kollat upp att Carlton tillhandahåller 4 olika svärdsmodeller, varav den valda är den näst bästa, den bästa med utbytbart noshjul.


Carlton svärdet blev en riktigt positiv överaskning. Nytt svärd och ny HVA H25 kedja på vår Jonsered CS2152 funkar mycket bra till rotkapning, så länge som kedjan är vass förstås. Imponerande följsam kedja, instick är en fröjd med den relativt smala nosradien hos Carlton-svärdet. Svärdet är stabilt, smörjer bra och sammantaget en kombo vi starkt rekommenderar till rotkap.

Använder yxan till att barka sågstället vid rotkap, alt brytjärnet till att befria stammen från jord, och grus som fallit ner på sågstället, allt för att hålla kedjan vass så länge som det är möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).