Skördare

ponsse H16 1997, nåt at ha?

16 inlägg 10370 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ponsse H16 1997, nåt at ha?

stegmaster  
#255085 Har alltid tyckt det skulle vore roligt at ha en riktig skördare för eget bruk.
Nu er denna Ponssen til salu endast några mil från mig.
Jag har aldrig kört en skördare för, så har ingen koll på va man evt, ska kolla på en såpass gammal maskin.
Er det bara att styra undan, då det bara kommer bli mycket trassel och en dyr nöja, eller kan man hålla en sådan gammal maskin vid liv för en vettig peng?? :???:
Va säger ni som har koll på skördare??
Skulle villa ha lite input på just denna maskinen, då köpspriset inte var så farligt dyrt (tenkte bjuda 200tkr inkl kedjor i så fall)
Hur mycket ca tror ni man får räkna med i underhåll pr år??
Finns det deler at köpa hos ÅF, eller er den så gammal at man får leta på skrotar??
All info uppskattas, om evt. svagheter på, datorsystem,motor, kran, aggregat...................????



http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=45985301

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

Fredrik Reuter  
#255109 Tjena stegmaster,
Vi får hoppas fler med erfarenhet av Ponsse H16 ansluter till tråden. Finskpinne här på skogsforum tror jag kan vara behjälplig bl a.

Generellt så tror jag att du med all maskinerfarenhet kan fixa detta.
Men det är nog bäst att tillägga att gamla skördare är lite speciellt, det är många som höjt ett varningens finger för detta på forumet genom åren.

Jag vågar inte ge mig på någon underhållskalkyl men det är viktigt att kontrollera dyra delar innan köp av gammal skördare. Det kan lätt dra iväg nåt hejdlöst i kostnader för reservdelar.

Sedan vet jag av egen erfarenhet att skördare gärna inte ska stå oanvända en längre tid. Då är det bäddat för haverier, packboxar i hydraulmotorer är riktigt känsligt om de får stå. Också elfelen då...

Hur som helst så lycka till!

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

stegmaster  
#255121
Admin@skogsforum skrev:

Sedan vet jag av egen erfarenhet att skördare gärna inte ska stå oanvända en längre tid. Då är det bäddat för haverier, packboxar i hydraulmotorer är riktigt känsligt om de får stå. Också elfelen då...

!


Ja just, vil minnas jag lest något åt det hållet tidligare. :smile:
"Problemet" er at jag inte har skog nog eller tid til at köra 8t varje dag, och at köpa en maskin til flere millle blir ju inte aktuelt :D
Så det vettigaste er nog kanske att stå av, men jäklar va roligt det skulle vore. :wink:
Tack för dina synspunkt ADMIN.

Vore trevligt oavsett om nån med erfarhet av just denna Ponsse modell, hadde några åsikter att komma med.
Om man nu i et svagt ögonblink skulle villa dra och kolla på den. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

Fredrik Reuter  
#255123 Jag tror det kommer in bra synpunkter vad det lider i tråden!

Sedan var det inte menat att bara ta upp det negativa.
Att köra skördare är bland det roligaste man kan göra om man lagd åt det hållet, och roligt ska man ju försöka ha... sägs det... :wink:

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

finskpinne  
#255132 Om du ändå vill satsa på en så gammal skördare så skulle jag satsa på en HS15 istället. Dom var riktiga slitvargar. -95 köpte far min en ny hs15 och den gick som klockan, det var endast aggregatet, h60, som gick sönder. -00 byttes den maskinen till en hs16 ergo. Den högg vi mycket mindre med per år pga mycket stillestånd. Mycket mera elektronik i den som kan krångla. Nu kör jag med en Cobra med 22000 timmar och den går väl relativt bra och billigt. Men ponsses aggregat har jag dock släppt löst och ponsses opti dator har jag också bytt ut mot ett mycket mer driftsäkert motomit.

På en hs15 så ska du kolla så att pumpar och sånt är i skick, annars är det väl inte så mycket annat som brukar ge upp. Både Perkins och Valmet motorerna dom hade i dom var driftsäkra och rätt bränslesnåla.

Men däremot i hs16 så satt det oftast en Cat motor som jag upplevde som klen och törstig.

som många andra säger så är det ju alltid en risk att köpa en gammal maskin. Dom går ju sönder förr eller senare, då är det ju fråga om man kan fixa saker själv eller om man måste ringa verkstan, det är då det blir dyrt...

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

Kse  
#255135 Jag kör en HS16 -98 sen några år tillbaks och måste säga att den har varit överaskande problemfri.
Var en hel del datorproblem i början men efter byte av ett minnesbatteri så har det inte varit nå mer problem. Delar verkar det inte vara några större problem att få tag på, Ponsse gör ofta grejerna så att dom passar från nyare maskiner. Går nått sönder så finns det ofta en ny uppdaterad del som sitter i nya maskiner men som även passar i dom äldre. Startmotorn hade jag dock problem att få tag på, det var på väg från fabrik men låg flera månader bort och var svindyr, monterade en piratvariant för en fjärdedel av kostnaden men den höll några hundra timmar, fick en ny men det var samma med den. Fick till slut tag på en beg. med 15000 timmar och den går som om den var ny.

Om du jämför prisbilden med nya generationens Ergo som kom -00 så skiljer det en hel del, tekniskt sett så är skillnaderna inte så stora. Samma aggregat, samma kran, motorerna är förstås en fördel från -00 och framåt då Caten är törstigare men vad jag har fått höra även mer slitstark än Mercedesmotorerna.
Min maskin går ca 5-6 månader om året och visst märker man av lite krångel vid uppstart efter ett halvårs stillestånd. Lite kontaktproblem här och där och krånglande givare, i år har jag dock motionerat maskinen med jämna mellanrum och då har också problemen uteblivit.

Jag har ett H73 och det har inte uppbringat några problem, enda som är dåligt är kedjesträckaren som inte är hydraulisk på min. Den fanns i två varianter och min har Sandviks sträckare vilket innebär en gascylinder som sträcker kedjan, typ en sån som håller upp bagageluckan i bilen fast lite kraftigare förstås. Denna får man nog byta två gånger per år om man kör i ett och den går lös på runt 4000:-.

Ska ta lite bilder så du ser var du ska se upp med sprickbildning i framförallt kranen, körde just in maskinen i garaget för service. Ponsse har färdiga kitt med förstärkningsplåtar för äldre maskiner, hur många andra tillverkare har det?

Ponsse hade ju även ett inbytesprogram på HS16 där man lämnade in maskinen vid X antal timmar och man gick igenom motor ,drivlina och hydraulik för att uppdatera och byta ut till nytt. Kostade X antal hundra tusen men man fick tillbaks en maskin som nästan var att jämföra med en ny.
Kolla upp om denna maskin har genomgått en sån renovering.

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

finskpinne  
#255228 Om ja inte minns riktigt galet så var det inte hs16 som dom tog in å gjorde den där uppdateringen, utan det var just hs15 man gjorde det på. Den hs15 som vi hade och bytte in till en ergo så gjorde dom det med.

dom gjorde den uppdateringen medan vi ännu körde med maskinen, för det dröjde lite med leveransen av den nya maskinen. Därför tyckte dom att det var säkrast att göra den innan det brakade ihop. Vi hade ju redan gjort affären så vi behövde inte betala nåt. På dom maskinerna som den uppdateringen är gjord så står det HS15 BARBO. Grundmaskinen var då i så gott som nyskick. Om det sitter en hn 125 kran på den så håller den nog bra om inte den har blivit misshandlad, för på en så gammal maskin så har säkert dom där förstärkningarna blivit ditsvetsade redan.

Om det är en gammal opti dator i maskinen som inte använder can-bus system så är den mindre känslig för störningar.

På hs16 finns det nivellering på hytten som det inte finns på hs15, detta kan ibland krångla på dom.

Sedan löns det att kolla oljenivåerna i kransvängmotorn. Om dom inte sköts så brukar det kunna haverera.

Det är nog inga problem att få tag på delar till do gamla ponssarna, det finns hur många såna som helst i Finland som fortfarande går på entreprenad dagligen.

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

Kse  
#255244 Är nästan säker att jag sett det även för HS16, kommer dock inte ihåg var.
Om inte annat kan man ju göra alternativ raggaruppdatering av sin HS16. :grin:

HS16 Pimpmymoto.jpg


Kolla in http://www.pimpmymoto.fi/

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

stegmaster  
#255273 Tack så mycket til finskpinne och KSE för era synspunkter. ^:)^
Har du en bild KSE, så hadde det vore kanon.

En fråga om dator: Styr datoren själva skördaren/aggregatet ochså , eller endast mätningen??

Att heller se etter en H15 er säkert smart, problemet er bara at her i Norge er det veldig lååååååångt mellan varja skördare, så det var just for priset och at den finns så nära at jag nästan kunne hjula den hem som frestade mig lite med denna.

Får se va det blir til, men bra åtminstone at ha lite kött på benen i frågan, då jag noll koll på skördare ( som ni redan gissat). :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

finskpinne  
#255285 På en sådär gammal maskin så är det endast aggregatet och mätningen som styrs av datorn. Själva maskinen och kranen styrs via IPS-boxar. Så du kan köra maskinen även utan dator, men aggregatet rör sig inte. Transmissionen styrs av en skilld styrbox.

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

Kse  
#255311 Här har du oxå lite info, en tråd jag själv startade inför maskininköp.

viewtopic.php?t=8651

Min maskin har en egen dator för kran styrning, inga IPS boxar.
Maskinen är dessutom uppdaterad med Ponsse drive controll istället för FGR enheterna som satt där innan.

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

finskpinne  
#255317 Men hs15 har nog ips boxar ännu. Och dom har inte heller Ponsse drive control heller eftersom dom ej har hydrostatdrift som det finns på hs16. Cobran min har också blivit uppdaterad till Ponsse drive control och det har fungerat problemfritt.

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

Kse  
#255408 Här kommer sprickbilder.

IMG_8828.JPG


IMG_8830.JPG


IMG_8832.JPG


IMG_8815.JPG

Användarvisningsbild

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

stegmaster  
#255432 Tack så mycket KSE, då vet man lite mer vart man ska börja kolla om det blit nåt av. :-bd


Just åskådare ska jag nok klara mig utan dom första åren. :wink:
På andra sidan, så kanske det vore tryggast at dom fanns i hytten i så fall. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: ponsse H16 1997, nåt at ha?

mbtrac  
#255743 finns en del ponsse beaver , på annonser som är lite smidigare att hantera, såg en i kongsvinger , på ponsse dit har du inte så långt , mwh värmland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).