Arbetskläder för skogen

Vettig sågskyddsbyxa?

50 inlägg 85985 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254988
Mannfolk skrev:Missplacerat avgasrör??? :) :)


Det är min teori! 😡 :oops: 8)

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

anersimyra  
#255060
SaabAero skrev:Klä sig "för kallt" känns inte som något alternativ.
Nu är det vinter, jag använder inga långkalsonger och byxorna är ändå för varma. Blir det -15 blir jag tvungen att använda långkalsonger för att inte frysa om röven men även med supertunna kallingar lär det bli varmt på framsidan.
Får kolla på dom där Stihlkalsongerna :)

Oregonbyxorna känns som sagt tunnare och mer "jämnvarma" mellan fram å baksida. Den byxa jag kikade på kostade under 700kr på Jula men det finns en dyrare variant också för knappa 1000-lappen.
Jula hade dessutom byxor i alla storlekar till skillnad från proffsbutiken...
Att klä sig rätt är en konst i sig. Själv kan jag använda långkallingar från sept. till maj.. :smile: Men på överkroppen gäller " för kallt " för min del. Men de flesta av dagens brallor har öppningsbara slitsar vilket kanske hjälper.. :?: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

JensSkoog  
#255063 Långkallingar är et must och ull på föterna, men jag känner mig sjuk om jag blir för värm på övra del av kroppen. Känns som all energi blir borta och jag orkar noll! Hellre lite kall och våt enn för värm!

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

anersimyra  
#255069
JensSkoog skrev:Långkallingar är et must och ull på föterna, men jag känner mig sjuk om jag blir för värm på övra del av kroppen. Känns som all energi blir borta och jag orkar noll! Hellre lite kall och våt enn för värm!

Precis så är det Jens. Jag högg förra vintern under några kalla dagar, jag kände mig absolut inte för varm, dock var orken som bortblåst. Men jag tog av den tjocka tröjan, plötsligt var jag en " ung man " igen.. :smile: I yngre dagar kunde jag hugga ner till ca 5 minus i bara Kortärmad tröja, det går ju inte i dag. Men skadefri tycker jag att jobbet går lättare för var år, och roligare och mer trivsamt därtill.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255091 Långkalsonger när det är plusgrader blir för varmt tycker jag. Huggarbyxorna räcker gott. Fast skavet från kängorna kräver långstrumpor. Skall pröva mina ol-strumpor nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Phantom  
#255110 Byxan under 700 är Oregon Yukon, och är för fritidshuggaren. Byxan runt 1000 är Waipoua som nämns i ett tidigare inlägg, och är en smidigare byxa. Använder bl.a. den byxan själv.

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

T Landström  
#255112
Mangan skrev:Långkalsonger när det är plusgrader blir för varmt tycker jag. Huggarbyxorna räcker gott. Fast skavet från kängorna kräver långstrumpor. Skall pröva mina ol-strumpor nästa gång.


Ol-strumpor? Har dom kommit tillbaka?;)

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

axwell  
#255117
T Landström skrev:Ol-strumpor? Har dom kommit tillbaka?;)


Visst, aktuellt nu i Olympiska Lekarnes tider, nej Orienterings Löpning:

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

T Landström  
#255130
axwell skrev:
T Landström skrev:Ol-strumpor? Har dom kommit tillbaka?;)


Visst, aktuellt nu i Olympiska Lekarnes tider, nej Orienterings Löpning:


Jo, jag vet vad OL betyder... ;) Är själv en avdankad orienterare... ;)

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255144 Jadå, kidsen springer i långstrumpor och knätights nuförtiden! :-)

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

axwell  
#255202
T Landström skrev:Jo, jag vet vad OL betyder... ;) Är själv en avdankad orienterare... ;)


Samma här, ytterligare en avdankad :sad:

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255265 Jag har aldrig varit så bra som nu! :-)

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

SaabAero  
#255900 Det blev ett par 700kr byxor på Jula och jag är grymt nöjd med värme och smidighet :)
Inget behov av långkalsonger ner till -5 (när man jobbar åt sig själv ;) )

Däremot kan man fundera över sågskyddet. Det är ju inte tjockare än att man kan nypa i skinnet genom sågskyddet.

Tyvärr har jag inga OL-strumpor kvar, för visst menar ni varianten med gummerad framsida :)
Med den hastighet man håller idag i ol-skogen behövs inga benskydd. 20års vila och +25kg gör underverk för löphastigheten i skogen :)

Frugans knästrumpor funkar också ypperligt för att slippa skavsår av huggarstövlarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

MUNKHOLM  
#256627 Sågskyddsbyxor
Vilken modell använder ni byxmodell eller öppen halarmodell
för och nackdelar

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

enbhen  
#257751 Köpte ett par Oregon W på Jula och de hade premiären igår. Riktigt nöjd med dem, riktigt smidiga och ingenting som skaver. Upplevde att de var varmare om baken jämfört med mina urgamla Husqvarna. Rekomendaras starkt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).