Traktorer och processorer

Första turen

15 inlägg 5723 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254910 Premiären i skogen med 6400:an och Nokka 10 tonsvagn. Inte är det som TEG:en kan man då lugnt säga :lol: Men mot första vagnen jag hade som var utan ramstyrning så är den riktigt smidig. Svänger jag fullt så spårar den precis utanför traktorspåren. Hoppas på bättring med kortat drag. Höll bara på att lägga omkull vagnen en gång, sen var det stödben ner hela tiden. Åxå skillnad mot skotaren då man kunde skicka ut 8 m kran i sidled med tomt vagn. Kändes som man skulle lägga omkull det även med halvt lass på. Är det bara ovana kanske? Vätska i däcken kanske skulle va nåt?

Kommer helt klart köpa ett Jake-fäste bara det dyker upp nåt. Vill gärna ha kran på traktorn då suget efter en klipp är stort.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Första turen

OlaE  
#254914
roten skrev:Premiären i skogen med 6400:an och Nokka 10 tonsvagn. Inte är det som TEG:en kan man då lugnt säga :lol: Men mot första vagnen jag hade som var utan ramstyrning så är den riktigt smidig. Svänger jag fullt så spårar den precis utanför traktorspåren. Hoppas på bättring med kortat drag. Höll bara på att lägga omkull vagnen en gång, sen var det stödben ner hela tiden. Åxå skillnad mot skotaren då man kunde skicka ut 8 m kran i sidled med tomt vagn. Kändes som man skulle lägga omkull det även med halvt lass på. Är det bara ovana kanske? Vätska i däcken kanske skulle va nåt?

Kommer helt klart köpa ett Jake-fäste bara det dyker upp nåt. Vill gärna ha kran på traktorn då suget efter en klipp är stort.


De mindre vagnarna väger ju i princip ingenting, 1500kg eller kanske 2 ton. :grin:

Det är ju ingen vagn som kan vara stabil när man skickar ut kranen på fullt med den vikten. :wink:

Avatar Fallback

Re: Första turen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254931 Kanske lite smidigare i gallringsskogen?
Jake ja, de är nog flera som spanar efter ett sån beg ;)
Bilder bilder bilder!! :)

Avatar Fallback

Re: Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254955
OlaE skrev:


Det är ju ingen vagn som kan vara stabil när man skickar ut kranen på fullt med den vikten. :wink:


Nä upptäckte det :lol: Men trodde den skulle vara stabilare med lite virke på.

gnisten83 skrev:Kanske lite smidigare i gallringsskogen?
Jake ja, de är nog flera som spanar efter ett sån beg ;)
Bilder bilder bilder!! :)

Skulle tro jag inte är ensam om det. Kommer bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första turen

kungsis  
#254960
roten skrev:Kommer helt klart köpa ett Jake-fäste bara det dyker upp nåt. Vill gärna ha kran på traktorn då suget efter en klipp är stort.


Det finns ett Jake-fäste hos lantmännen i skänninge. Iaf enligt begagnatbörsen. Vet inte om det passar din modell dock?

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254986 Ska kolla det, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255574 Gick lite bättre idag, körde det mesta utan stödben förutom på avlägget. La bara omkull vagnen en gång med det var inte vid krankörning utan flytt. Helt plötsligt spinner traktorn och vagnen ligger :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255913 Vart tyvärr inga foton igår men en liten ögonblicksbild på fröställningen jag kört i. I den här terrängen la jag omkull vagnen :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Första turen

Blivande snickare  
#255919 Tom, va?
Annars får du nog skämmas :mrgreen: :wink:

Avatar Fallback

Re: Första turen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255932 Har ni lite snö där uppe??

Avatar Fallback

Re: Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255977
Blivande snickare skrev:Tom, va?
Annars får du nog skämmas :mrgreen: :wink:


Full med träddelar.

gnisten83 skrev:Har ni lite snö där uppe??


Knappt nåt alls. 1 dm ca med blötsnö. Skiljer sig otroligt, bara ett par mil bort kan det vara 30 cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första turen

Blivande snickare  
#255994 Jahaa, ja då kan det nog vara lite gungigt...

Avatar Fallback

Re: Första turen

Qkeeper  
#256509
roten skrev:Premiären i skogen med 6400:an och Nokka 10 tonsvagn. Inte är det som TEG:en kan man då lugnt säga :lol: Men mot första vagnen jag hade som var utan ramstyrning så är den riktigt smidig. Svänger jag fullt så spårar den precis utanför traktorspåren. Hoppas på bättring med kortat drag. Höll bara på att lägga omkull vagnen en gång, sen var det stödben ner hela tiden. Åxå skillnad mot skotaren då man kunde skicka ut 8 m kran i sidled med tomt vagn. Kändes som man skulle lägga omkull det även med halvt lass på. Är det bara ovana kanske? Vätska i däcken kanske skulle va nåt?

Kommer helt klart köpa ett Jake-fäste bara det dyker upp nåt. Vill gärna ha kran på traktorn då suget efter en klipp är stort.


Finns ett Jake på blocket nu dock med kran på men den går väl alltid plocka av å sälja vidare ;)

Avatar Fallback

Re: Första turen

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256562 Är ju bra om man skriver vilken traktor det passar till :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Första turen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256576 De är ingen bild på några fästen så de ingår kanske inte o ramen är mer universal

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).