Arbetskläder för skogen

Vettig sågskyddsbyxa?

50 inlägg 85814 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vettig sågskyddsbyxa?

SaabAero  
#254612 Är less på min gamla Fristads byxor. Oavsett temperatur är det omöjligt att klä sig lagom varmt med dessa byxor.
Fram är dom tjocka och varma.
Bak är dom tunna och kalla.

Hur f.n klär man sig för att hålla en vettig kroppstemp med sådana byxor ?
Var in på den lokala proffsbutiken och kunde konstatera att även moderna sågskyddsbyxor med stretch lider av samma problem.
Hur gör ni som är proffs ?

Åkte vidare till Jula och hittade ett par sågskyddsbyxor från Oregon som var både billiga och smidiga och har inte alls samma stora skillnad mellan fram/bak -sida. Även Oregonbyxona är klass 1. Men var är haken med Oregonbyxorna ? Lättare, smidigare och billigare känns inte direkt förtroendeingivande..



   TS
Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

kummander  
#254614 Själv kör jag Husqvarnas dyr-byxor... Klär mig alltid så att jag fryser innan och jobbar mig varm.



Har aldrig provat Oregons byxor, de ska vara bra förutom att sömmarna sägs skava...

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

T Landström  
#254615
kummander skrev:Själv kör jag Husqvarnas dyr-byxor... Klär mig alltid så att jag fryser innan och jobbar mig varm.



Har aldrig provat Oregons byxor, de ska vara bra förutom att sömmarna sägs skava...


Gör likadant...klär mig oxå för varmare väder än vad det är.
Sällan jag fryser när jag är i skogen och hugger...

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

JensSkoog  
#254622 Har en kompis som har dom - köpte dom på Jula, och han är nögd m pris och kvalität. Blir lite styva när det är kallt dock, men han mener det är til å leva med när han inte hugger så mycket att det är värd å lägga mer pengar i dom.

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

johan eriksson  
#254633 Stihl har långkalsonger som har tjockare tyg på baksidan och tunnare på framsidan, gör mer än man tror.

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

anersimyra  
#254637
SaabAero skrev:Är less på min gamla Fristads byxor. Oavsett temperatur är det omöjligt att klä sig lagom varmt med dessa byxor.
Fram är dom tjocka och varma.
Bak är dom tunna och kalla.

Hur f.n klär man sig för att hålla en vettig kroppstemp med sånna byxor ?
Var in på den lokala proffsbutiken och kunde konstatera att även moderna dyrbyxor lider av samma problem.
Hur gör ni som är proffs ?

Åkte vidare till Jula och hittade ett par Oregon som var både billiga och smidiga och har inte alls samma stora skillnad mellan fram/bak -sida. Även Oregonbyxona är klass 1. Men var är haken med Oregonbyxorna ? Lättare, smidigare och billigare känns inte direkt förtroendeingivande..
Du har förmodligen tittat på ett par Oregon Waipua, de är precis lika bra som " fantasiprisvarianterna." Riktigt hållbara med bra stretchmaterial. Men även de är tunna bak, de är faktiskt de svalaste och skönaste byxorna sommartid. " Haken " är att de är de absolut mest prisvärda byxorna på marknaden, detta gäller även Oregons hängslen, under 200 kronor, och verkar bättre i materialet än fantasiprisvarianterna för runt femhundringen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

T Landström  
#254644 Fantasiprisvarianterna?
Äsch då...vad är det ni brukar skriva här på forumet....??? "Man får vad man betalar för..." ;)

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mannfolk  
#254652 Jaa, Tehcnical Extreme är prisvärda!

Lite synd när man bränner hål på byx benet efter 8 motorsågs tankar :|

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

T Landström  
#254656
Mannfolk skrev:Jaa, Tehcnical Extreme är prisvärda!

Lite synd när man bränner hål på byx benet efter 8 motorsågs tankar :|


Jag säger inte emot dig... Jag är sjukt nöjda med min TE...

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254661
Mannfolk skrev:Lite synd när man bränner hål på byx benet efter 8 motorsågs tankar :|


Jag ser att du äger en 339xp... :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

Mannfolk  
#254663
Mangan skrev:
Mannfolk skrev:Lite synd när man bränner hål på byx benet efter 8 motorsågs tankar :|


Jag ser att du äger en 339xp... :ugeek:



HAHAHA KLOCKRENT!!!

Missplacerat avgasrör??? :) :)

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254677 Jag har TE byxor och 339 inga brännhål ännu!

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

SaabAero  
#254688 Klä sig "för kallt" känns inte som något alternativ.
Nu är det vinter, jag använder inga långkalsonger och byxorna är ändå för varma. Blir det -15 blir jag tvungen att använda långkalsonger för att inte frysa om röven men även med supertunna kallingar lär det bli varmt på framsidan.
Får kolla på dom där Stihlkalsongerna :)

Oregonbyxorna känns som sagt tunnare och mer "jämnvarma" mellan fram å baksida. Den byxa jag kikade på kostade under 700kr på Jula men det finns en dyrare variant också för knappa 1000-lappen.
Jula hade dessutom byxor i alla storlekar till skillnad från proffsbutiken...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

T Landström  
#254696 Du får nog räkna med att du vara varmare på framsidan där sågskyddet är....

Avatar Fallback

Re: Letar vettga sågskyddsbyxor

kummander  
#254782 Tror att Husqvarna just har kommit med ett par nya byxor med sågskydd hela vägen runt, de borde ju vara jämnvarma...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).