Motorsåg och handhållet

Andningsmask avgaser

41 inlägg 19682 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

palbin  
#218275 Tja - det växer ju en jevla massa träd överallt i Sverige (även efter mina
heroiska instaser för att minska beståndet :) ) - så man kan väl göra al-
kohol (eller annat biobränsle av dem (vilket lär gå (gengas ... ))) ... .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

T Landström  
#218278
palbin skrev:Tja - det växer ju en jevla massa träd överallt i Sverige (även efter mina
heroiska instaser för att minska beståndet :) ) - så man kan väl göra al-
kohol (eller annat biobränsle av dem (vilket lär gå (gengas ... ))) ... .


Björn Gillberg och Värmlandsmetanol försöker ju lobba för metanol som drivmedel...

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

palbin  
#218286 Björn Gillberg minns jag med lite minus-bias - icke-desto-mindre lär
det väl vara så att fossila bränslen måste fasas ut, eller? (Motorsågar
borde dock prioriteras och få fortsätta när bilarna stannar ... .)

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

T Landström  
#218295 Jag va på en tillställning med SPT eller om det va SPI när vi höll på att bygga om bensinstationer för E85 och om hälften av det han säger är sant och stämmer så är nog metanol rätt väg att gå ;)

Hur fungerar metanol att blanda med olja...det är ju rätt högt oktantal på metanol...

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218298 Kolla tidigare inlägg i tråden:
viewtopic.php?f=12&t=16420&st=0&sk=t&sd=a#p217995
Det krävs speciella oljor för att blanda med alkoholer.

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

palbin  
#218301 "Nitro" kan väl öka effekten i en förbränningsmotor med
en faktor 3.5-4 eller så - och alkohol med en faktor 2 -
kallas "top-fuel" resp "top-alkohol" - dessa "fluider" har
båda ngt lägre energiinnehåll än bensin som sådana men
eftersom de pga sitt "inbyggda" syreinnehåll kan kan blan-
das med en faktor ca 4 resp ca 2 rikare blandning än ben-
sin ger de betydligt mera power - dessutom är de väl båda
förnybara ... .

Avatar Fallback

Re: Andningsmask avgaser

ulfgustav  
#254744 Var kan man köpa Akrylat bensin till sågen till förnuftigt pris?
Har den senaste tiden känt besvär av avgaser då jag använt bensin till sågen. Köpte 5 liter akrylat bensin som test och besvären försvann direkt därför så kommer jag att övergå till Akrylat men måste hitta bättre inköpsställe. 5 liters dunken kostade 34:-/liter och det tycker jag är i högsta laget

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

ananders  
#254747
ulfgustav skrev:Var kan man köpa Akrylat bensin till sågen till förnuftigt pris?
Har den senaste tiden känt besvär av avgaser då jag använt bensin till sågen. Köpte 5 liter akrylat bensin som test och besvären försvann direkt därför så kommer jag att övergå till Akrylat men måste hitta bättre inköpsställe. 5 liters dunken kostade 34:-/liter och det tycker jag är i högsta laget


Försök hitta en handlare som säljer i "lösvikt" där du har med en tom dunk som fylls på. Det kostar där jag handlar runt 23kr/l.

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254748 Antar att du menar Alkylatbensin (Akrylat är väl en sorts plastfärg som husen målades med på 1970-talet, inte bra på fuktigt virke eftersom den stängde inne fukten). Men jag använder numera endast Alkylatbensin i både motorsåg och Vimek, köper den på pump hos OKQ8 för 18-19 kr per liter.
http://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

anersimyra  
#254751
OAS-forests skrev:Antar att du menar Alkylatbensin (Akrylat är väl en sorts plastfärg som husen målades med på 1970-talet, inte bra på fuktigt virke eftersom den stängde inne fukten). Men jag använder numera endast Alkylatbensin i både motorsåg och Vimek, köper den på pump hos OKQ8 för 18-19 kr per liter.
http://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin
AKRYLFÄRG..tror jag är rätt benämning.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Andningsmask avgaser

totte  
#254783
ulfgustav skrev:Var kan man köpa Akrylat bensin till sågen till förnuftigt pris?
Har den senaste tiden känt besvär av avgaser då jag använt bensin till sågen. Köpte 5 liter akrylat bensin som test och besvären försvann direkt därför så kommer jag att övergå till Akrylat men måste hitta bättre inköpsställe. 5 liters dunken kostade 34:-/liter och det tycker jag är i högsta laget


viewtopic.php?f=12&t=18126

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).