Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105605 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Katten003  
#254142 Åtminstone smörjde den ordentligt efter rengöringen, kan dock ha varit igensatt innan.
Fick ett kedjehopp som gjorde grader på kedjan så jag satte i en ny kedja. Då uppstod ett nytt problem. rätt kedjespänning, men när jag drar åt svärdsmuttern som håller kåpan på plats nyper kåpan fast kedjan så den inte går att dra runt. Kan inte minnas att det varit så tidigare och jag drar inte speciellt hårt.
Funderar på om det har fallit bort någon packning eller annan distans som ska trycka mot svärdet men inte ska det väl vara några lösa distanser mellan svärd och kåpa?
Hur funkar det för er, går kedjan trögare när ni drar åt kåpmuttern?
Blä, igår gick den som tåget men idag har jag ägnat mer tid åt att skruva än röja :(

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Blivande snickare  
#254143 Har du rätt sorts kedja?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254147 Jag fick ett liknande fenomen på min motorsåg, men jag tror det var kedjan som var kass då.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

axwell  
#254149 Låter som om du inte har svärdet i ingrepp på rätt sätt, någon tapp som inte har kommit in i sitt hål. Kedjesträckartappen tex ?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Amatörhuggare 62  
#254202 Du har inte tappat den svarta gummibiten i svärdskåpan som skall föra oljan till svärdskanalen. Har hänt mig att den lossnat.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Katten003  
#254413 Tack för alla svar.
Efter besök hos Hqv-åf idag är iaf det sista mysteriet löst.
Jag bytte ju kedja, såg att det var ett annat märke men eftersom specen (.325, 56, 1,3) var rätt så tänkte jag inte så mycket på det.
Dock visade det sig att Sthil-kedjan hade mycket högre nitar och det gjorde att den nöp fast när man drog åt skyddet. Problemet uppstår inte på en motorsåg (inte så tight där) men på röjsågen är utrymmet för kedjan precis avpassat för hqv-kedjan, förmodligen för att skyddet ska fungera som stabilisering och stöd åt kedjan.
Bra att tänka på för alla som ska köpa ny kedja till sin röjsåg, det ska stå Hqv på asken! :)

Problemet med ojämn spänning är osäkrare men förmodligen något skräp vid bakre drivaxeln som jag inte kunde se. Nu verkar det iaf rätt okay, ska ut och provköra lite...

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Niklas_F  
#254441 Hej

Jag har ingen erfarenhet vad gäller kedjeröjsågen... men kom att tänka på en sak då det kom upp på flera ställen angående att starta "vanlig" röjsåg.

Jag brukar göra som så ifall motorn stannar plötsligt ofrivilligt att jag "vrider" motorn neråt och mellan benen bakifrån (inget snusk nu :grin: ) så att jag får tag i startsnöret mellan benen. Då är det bara att dra igång utan att man behöver koppla lös röjsågen.

(Kanske inte enligt handboken men.... )

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

jannee  
#254450 Alla sätt är bra utom de dåliga, smart tänkt och utprovat.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#254533 Hehe.
Men det där funkar inte på fBXen, då kan man likaväl ta av sig den.

Men efter ha tränat vänsterarmen i starttekniken så går det utan några som helst problem.
Dock är det jobbigt om det är en kallstart men det går.

Ett litet tips ang det här med kedjehopp, tänk att svärdet är en plog som ska lyfta det bort sågade från det andra. Min erfarenhet är att sly/grenar lyfter av kedjan och man får ha det äckligt spänt om det inte ska ha någon möjlighet att göra detta.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

svampbob  
#254546
Jim_the_one skrev:Hehe.
Men det där funkar inte på fBXen, då kan man likaväl ta av sig den.

Men efter ha tränat vänsterarmen i starttekniken så går det utan några som helst problem.
Dock är det jobbigt om det är en kallstart men det går.

Ett litet tips ang det här med kedjehopp, tänk att svärdet är en plog som ska lyfta det bort sågade från det andra. Min erfarenhet är att sly/grenar lyfter av kedjan och man får ha det äckligt spänt om det inte ska ha någon möjlighet att göra detta.


Men du spänner väl inte på dig sågen då den är kall? Jag brukar brukar låta min stå och puttra i skogen medan jag gör mig i ordning och då brukar den vara lättstartad när den väl sitter på ryggen. Men nu blir väl jag också tvungen att prova om den går att kallstarta på ryggen :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Amatörhuggare 62  
#254548 Hoppas problemet har löst sig. I rätt bestånd är dom bra att röja med. När sågen är kall start på backen. Är sågen varm så är det bara att dra till så startar den. Som i Saltkråkan ,Rätta knycken Melker !

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

JensSkoog  
#254600
Niklas_F skrev:Hej

Jag brukar göra som så ifall motorn stannar plötsligt ofrivilligt att jag "vrider" motorn neråt och mellan benen bakifrån (inget snusk nu :grin: ) så att jag får tag i startsnöret mellan benen. Då är det bara att dra igång utan att man behöver koppla lös röjsågen.

(Kanske inte enligt handboken men.... )

Skulle gärne sett det där! Jag med rygg och akslar som hollit i gong i 64 år, skulle ende upp som statistik i skogs-skadade om jag provade :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#254709
svampbob skrev:
Jim_the_one skrev:Hehe.
Men det där funkar inte på fBXen, då kan man likaväl ta av sig den.

Men efter ha tränat vänsterarmen i starttekniken så går det utan några som helst problem.
Dock är det jobbigt om det är en kallstart men det går.

Ett litet tips ang det här med kedjehopp, tänk att svärdet är en plog som ska lyfta det bort sågade från det andra. Min erfarenhet är att sly/grenar lyfter av kedjan och man får ha det äckligt spänt om det inte ska ha någon möjlighet att göra detta.


Men du spänner väl inte på dig sågen då den är kall? Jag brukar brukar låta min stå och puttra i skogen medan jag gör mig i ordning och då brukar den vara lättstartad när den väl sitter på ryggen. Men nu blir väl jag också tvungen att prova om den går att kallstarta på ryggen :grin:


Det är lite svårt att komma åt å pumpa lite bränsle så man blir lite trött i armen efter 5e rycket typ. haha
Brukar plocka ihop sågen, tanka, få på mig buffen å hjälmen sen drar jag igång sågen på backen. Har fått för mig att det skonar upphängningen att hålla i motorn kan ha stått i instruktionen oxå. Gasar till lite å sen är det bara att kränga på sig den och knalla till beståndet.

Inga som helst problem att dra igång den på ryggen sen, händer ju typ nån gång per dag att man brosslas bland slyt å kommer åt döknappen.

Har väl bara hänt en gång att jag startat den "kall" på ryggen


Är du nöjd med den annars?
Jag är väldigt nöjd med min, och bonden jag är hos tycker att den nästan är för snabb. :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#254714 Att göra en selektiv förstaröjning i bestånd med svårare terräng har blivit otroligt mycket lättare och snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

svampbob  
#255064 Visst kunde det ha fått varit lite fler kubik i motorn när man ger sig på något riktigt grovt. Jag gissar att husqvarna inte vågade sätta det en större motor pga hållbarheten i den böjliga axeln.

Visst är kedjeröjaren en trevlig maskin. Jag har mest använt den för underröjning i ett + 100-årigt bestånd som aldrig tidigare har fått besök av något motordrivet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).